0

Elbil fantasi? Eu idioti?

spurt 2021-07-19 21:52:00 +0100

Hei,

Leser forferdelig mye angående elbiler og hvordan dette skal «redde» jorda, «kun elbiler i Norge eller eu innen 2025/30 og masse slike påstander om at dette er framtiden. Også leser jeg artikler på broom om at elbiler har samme problem som de første før våres tid. At batteriene ikke er bra nok mtp rekkevidde, levetid.

NRK feks viste jo i programmet «sløseriet» eller hva det nå heter at de tok en e-golf fra skrapa og redda den, satt den i forsvarlig stand og kunne brukes. Når den var kondemnert av forsikring selskapene da batteriet var defekt eller hadde en liten skade. Noe også forsikring selskapene må gjøre noe med. Finne bedre løsninger, ser masse forskjellige bilder som er kondemtert pga to av dørene og hjulbuen forran er bulka. Mens resten av bilen er strøken. Da utgjør det tydlivis over 60% av bilens verdi som gjør at de da ender på skroten. For et bruk og kast verden vi lever i. «Planned obsolescence» spiller også en rolle inn i dette temaet. At en bil som har verdi på ca 150 00kr. Som må bytte batteri, skal koste 140 000kr er jo høl i hue!?? Hvor kommer denne prisen fra? Koster det faktisk så vanvittig mye å produsere? Eller er det produsenten som vil ha mest margin og heller gi deg et godt «tilbud» på en ny bil fordi din er «gammel» og «slitt»etter garantien er gått ut.

Benny hadde jo Passaten som rulla 500» så ble den smadra. Den hadde sikkert rulla mer. Hvorfor skulle ikke en elbil gjort det samme eller enda lengre da de ikke har nesten noen bevegelige slitedeler som fossil har? At når batterier har rulla 500» så koster det 30-40k så er den god som ny.

Mine tanker går til den stakkar personen som har en Kia soul som hadde kjørt 150k ca og batteri er så si defekt helt ut av det blå.

Hva tenker da Norges regjering og EU om slikt? Hva vil skje om 30-40 år når alle disse bilene ligger haugevis med batterier som kunne blitt reparert eller brukt til noe annet.

Har selv tenkt å kjøpe elbil pga «besparelser» men fyttikatta om jeg hadde blitt sur om jeg hadde kjøpt en bil til 200-600 000kr også etter 6-10 år så er bilen faktisk skrot om batteriet ryker eller noe annet stort tar kvelden.

Jeg tenker som så at med dagens batteri teknologi så er en fossil bil mye, mye mer «miljøvennlig» om man skal tenke på det lange løp. Ikke hvor mye utslipp det er på et år eller to hvis alle kjører elbil. Det tenker jeg er en veldig stor fantasi som alle regjeringer og EU lignende etater tenker.

Føler elbiler er like eller mer miljøskadelig en fossil biler. Mange vet vel ikke hvordan litium batteriene lages vel? Det blir mina ofte i Kina eller Afrika i umenneskelige arbeidsforhold, folk dør i arbeid og det forgifter vann og atmosfæren pga litium er et veldig skittent produkt når ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

14 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-27 20:38:25 +0100

Ja, vedfyring er fine greier, har fyra med ved gjennom mesteparten av livet! Vedhogst er sunt for kropp og sjel, dessverre innhenter alderen oss alle, da går vi over til varmepumpe :-) Ellers gleder det meg at det finnes de som holder gammel kunnskap og evnen til å leve et bedre liv ved like! Bortsett fra dette med hesten har jeg bare gode erfaringer fra Kamerat Helmars oppsummering av ting som kan gi noen og en hver et bedre liv, om ikke annet, så for en stakket stund, på hytteturen i ferien! Og da snakker jeg HYTTE, ikke et pallass på Geilo med boblebad og svømmebasseng!

PS: I de åra jeg var i arbe', var det sjelden mine arbeidsdager, inkludert kjøring til og fra jobben, var mindre enn tolv timer! De siste tredve åra trivdes jeg så godt på jobben at det ble en livstil, gjett om det føltes rart de første åra når jeg måtte gå over til pensjonist-tilværelsen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-27 15:33:16 +0100

Vel vel. Nå fyrer jeg opp vedkomfyren, for å bake et brød. Etterpå skal hesten få mat. Det er ikke sol i dag, så soluret virker ikke. Tror det er litt tidlig på søndag ettermiddag. Skal også koke litt såpe, før jeg går i bekken og bader. I morgen skal hesten og jeg til skogs å hente tømmer. Buesaga er nyslipt, så trenger neppe jobbe mer enn 12 timer i morgen. For et deilig liv ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-27 11:01:07 +0100

Nja, vi som IKKE er medlemmer i Tesla Fan Club eller for den sakens skyld, Elbil-lobbyen, sier egentlig ikke "nei" til elektriske kjøretøyer, ei heller til f.ex en sårt tiltrengt oppgradering av den norske elforsyningen. Tvert om! Men vi maner til en viss edruelighet, kall det gjerne et ønske om at politikerne skal få beina litt ned på bakken og innta en mer fast holdning når elbilfansen står og skriker "skal ha, skal ha" og "mer, mer"! Og nei, vi farer ikke med "konspitasjonsteorier" når vi påpeker at "eventyr" som elektrifiseringen av nordsjøen, som i realiteten er en sørgelig inefektiv og ekstremt kostbar symbolpolitikk uten noen reell klima-effekt i den store sammenhengen, er høl i hue! Likeledes er det like mye høl i hue å prioritere "massiv" utbygging av "hurtigladere" som å prioritere billig strøm og utbygging av høyspentlinjer for å "skape arbeidsplasser" ved å tilrettelegge for utenlandske investorer som ønsker å bygge serverfarmer og "produsere" bitcoins".

Når det gjelder det siste, evner faktisk flere å forstå at bitcoins faktisk IKKE tilfører AS Norge noen som helst verdier....tvert om! Men hurtigladere med massivt strømtrekk - hipp hurra - det MÅ vi bare ha, koste hva det koste vil! Vel, hva med å ivareta det lille vi har igjen av kraftkrevende industri FØRST...? Der har vi faktisk noen titusen arbeidsplasser og en reell verdiskapning! Men hvilken "verdiskkaping" ligger det egentlig i personbiler som svinser hit og dit - uavhengig av drrivlinje er det jo egentlig ikke spesielt produktivt - ei heller spesielt "miljøvennlig". Ja, i Norge har elbiler moderate lokale utslipp, iallefall så lenge vi har nok vannkraft! Men realiteten er at elbiler med dagens batteriteknogi er like mye symbolpolitikk som elektrifiseringen av nordsjøen: vi snakker i realiteten om en flytting av utslipp - kfr det faktum at produksjonen av elbiler er mange ganger mer energikrevende enn produksjonen av en bil med konvensjonell drivlnje! Og uavhengig av hvor mye Tesla og elbil-lobbyen måtte forsøke å "grønnvaske" energien man putter inn i produksjonen: det er faktisk fremdeles sånn at 50 % av verdens elektrisitetsproduksjon kan henføres til kullkraft. Vooooops....da er det plutselig ikke lenger spesielt "miljøvennlig" med elbiler i land som IKKE har en tilsvarende, gudegitt fordel med mye vannkraft som vi er så heldige å ha her hjemme!

The Bottom Line er at nei, fordi vi ikke er "med" dere, så blir det likevel for dumt å snakke om at vi er "motstandere", "skeptikere", "konspirasjonsteoretikere". Dette er og blir nedsettende generalisering, kall det gjerne hersketeknikk, som vi ser daglig fra hele denne lobbyen, hadde nær sagt sekta, som forfekter elbilen som "løsningen" på alt som er vondt og leit! Har vi sett den type retorikk før tro? "Er du ikke med oss, ja da er du mot oss!" Skutt blir den som måtte bremse "utvkilingen", MDG hyler f.ex om økte avgifter for alt som ikke er elektrisk! I sin iver glemmer de denne bagatellen med at elektifiseringen faktisk ikke er gratis for samfunnet, enn si at ting tar tid, isteden skriker de altså ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-26 18:34:39 +0100

Hva om dere starter et nytt politisk parti. Nei til Elektrisk bil! Det er såpass mange skeptiske mennesker der ute, og mange gode konspirasjonsteorier, så jeg tipper dere kommer over sperregrensen. Historien forteller forøvrig om masse skepsis da hest og vogn ble byttet ut med eksplosjonsmotoriserte kjøretøy...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-23 13:21:23 +0100

Bare så det er sagt så er jeg overhodet ikke noen motstander av elbiler fordi om innleggene mine lett kan opfattes i den rettningen. For meg betyr det absolutt ingenting hvilken energikilde bilen har eller hvilken type motor som sitter i den bare den dekker behovene mine. Men vi skal være beviste forbrukere og ikke påberope oss at vi slår et slag for miljøet men så er det egentlig bompenger og kjøring i kolektivfelt som var årsak til at vi kjøpte den. Mr N Wolf nevner at strømregningen er mye høyere en. på lenge og at nettleier og lignende økes så ja det går til slutt ut over oss alle med høyere strømregninger som minste pensjonister og barne familier sliter med, så på relativt kort tid i en bilverden der markedet plutselig flommer over av elbiler der stort sett ikke logistikken har fulgt med så blir det kaos. Elbiler burde kommet som et naturlig valg og ikke pga at politikerene ikke vet hvilket bein de skal stå på for å redusere avgifter og helst subsidiere. I det korte bildet har nok utviklingen kommet for kjapt men på sikt kan det fungere når logistikken kommer haltende etter.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 20:04:30 +0100

Bare så det er sagt: det er MYE mindre sprengkraft pr kilo ammoniumnitrat enn det er i hydrogen! For ikke å snakke om at det skal mye mindre til før det siser "FUTT" om man er uheldig med hydrogen, ref Hindenburg! Nå er nok ikke akkurat dette med eksplosjonsikkerhet det som bremser utviklingen av hydrogen-biler og et nettverk av fyllestasjoner....den virkelige festbremsen er at det er er tildels veldig energikrevende å produsere hydrogen. Litt som elbiler, der er det som kjent både energi- og råstoffkrevende å produsere batteriiene! Legg til dette med at det faktisk IKKE er sånn at elbilenes ladestasjoner blir "matet" med en spesiell kabel der det bare vandrer GRØNN strøm :-) Og vi gleder oss over passe temperert sommer mens våre venner der over i UK opplever at asfalten smelter....tro om "de grønne" der borte skriker opp om "klimaendringer" i morra? Jeg opplevde asfalt som smelta i Russki' Federatze' for rundt 10 år siden, ingen laga sjau om det der borte, varme sommere har vi jo fra tid til annen, menneskeskapt eller ikke menneskeskapt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 16:39:04 +0100

updated 2021-07-22 16:47:57 +0100

Et litt artig scenario er jo at de som kjøper elbil kun har adgang til fornybar energi, så når de skal lade på ferieturen sin og de putter inn ladekortet sitt så er det bare fornybar energi som slipper igjennom og man nektes adgang til andre alternativer her. Ja da er det bare å skaffe sovepose å vente til noe fornybar energi slipper inn i bilen i noen klatter dann og vann så får man jo håpe på tålmodighet blant brukerene her. Vi er villige til å gå litt på veien her med avgifts fritak, gratis bompenger og kjøring i kolektiv felt samt å hevde at vi er opptatt av miljø og gjerne klemmer et tre men tror nok at hvis fordelene taes bort og det begynner å koste oss i ulemper så forsvinner også viljen raskt som dugg for solen. MDG vil jo ikke ha en fosil bil innenfor stor Oslos sentrum fordi da kanskje et av barna deres måtte dra inn et sniff av eksos men er de så fryktelig opptatt av det så kan man jo flytte på landet og ikke bo midt i kjukkeste Oslo. Som sagt tidligere vi blir alle lurt og kommer til å bli det også i fremtiden og hvis fks noen tror det er gratis å fremstille hydrogen slik som selskapet Nel har lurt oss med i årevis så er det også feil, det koster masse energi å fremstille hydrogen og desuten er det et ustabilt stoff som definitivt ikke må komme ut av kontrol, ellers hvorfor er det ikke fyllestasjoner og en masse hydrogen biler nei fordi de da alle er egentlig små bomber i trafikken som med Urea bomber som vi vet rystet regjeringskvartalet ganske heftig i sin tid.

Mvh Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 15:52:38 +0100

Nja, kablene vil nok ikke smelte ned, men gitt en situasjon der hver familie i et gitt boligfelt konverterer til elbil og har det være seg en eller to av sorten der hjemme i garasjen med hver sin lader, gjerne mest mulig ladestrøm, ja da vert det spanande du! Legg til konsekvensene av at vi varmer opp husene våre med strøm....etter påtrykk fra myndighetene er det jo fy-fy med både ved og olje....vi bruker ganske så mye varmtvann for å vaske kroppene våre...vi lager mat, ofte på feiende flotte induksjonsovner som trekker heftig mye strøm....og vi har til og med LYS i husene våre, hvilken overraskelse....vi har ennå vinter og mørketid! Ganske kaldt også, jeg bor et sted der jeg til tider står og speider ut vinduet når nordavinden står på...hvor blir nå den "globale oppvarmingen" av? Nei, vi er ikke i nærheten av å ha en infrastruktur som kan bære en betydelig økning av strømforbruket, og nei, vi har faktisk IKKE infrastruktur på plass for å hive opp en dullion ladestasjoner langs veinettet der folk ferdes! Uansett hvor mye elbil-fansen står og skriker "må ha, må ha" som en gjeng med sultne måker, det er faktisk IKKE sånn at det er "bare" å få på plass en ladeinfrastruktur, og absolutt ikke "over natta", slik enkelte tenderer til å tro!

Faktum er, at selv i dag, når vi knapt nok har kommet i gang med politikernes storstilte plan om "elektrifiseringen" av ditt og datt - har NVE og elverkene til tider problemer med å levere energi til alle mer eller mindre gode formål! Det finnes både boligstrøk og hyttefelt der strømforbruket er så høyt at spenningsfallet ut mot "enden" av forsyningskjeden faller under satte grenser! Ser vi hen til høyspentnettet, holder heller ikke dette helt tritt, og nei, det er faktisk ikke "bare" å hive ut "hurtigladere" både her og der, når hver og en ladestasjon faktisk svelger unna like mye strøm som en middels produksjonsbedrift, enn si et lite boligfelt, ja da innser selv en blind høne at tiden er overmoden for en kraftig oppgradering av infrastrukturen i den norske elektrisitetsforsyningen. Men neeei, politikerne sitter fortsatt med lua godt trukket nedover ørene og durer videre i samme sporet! Rett skal være rett, nå er det omsider vedtatt en massiv oppgradering av såvel høyspentnettet som distribusjonsnettt, første trinn strekker seg over 10 år, kostnader godt over 100 milliarder 2021-kroner.......og hvilken overraskelse...gjett hvem som skal betale for moroa! På tross av at E-verkene har en inntjening som ikke ligner grisen, vippes regninga videre på norske - med trykk på NORSKE - strømkunder - gjennom økt nettavgift! Som de fleste nok har fått med seg, basisprisen for strøm har økt i takt med nye utenlandskabler - hvilken overraskelse - og det foreligger flere forslag på gang for å øke nettavgiften - ikke bare LITT - men så mye at det virkelig kommer til å svi for Ola og Kari Hvermannsen! Se bare på strømregninga vi alle har fått for juni, den er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-21 23:20:06 +0100

Det morsomste er hvordan elbilene skal lades. Dårlig infrastruktur, selv i Norge. Vet ikke hvor mye strøm Norge får fra fossilt men vi har jo mest vannkraft som er bra som gjør oss noe mer «miljøvennlig» å bruke bilene. Mens alle andre land. Som hos statende kommer 90% av strømmen fra kull og fossilt. Som da ødelegger hele «miljø» tanken med elbil. At man skal kjøre grønt men lade batteriet med fossilt blir jo være en en benziner… ikke snakk om lade kø. Da får jeg frysninger i nakken. Om jeg først skal lade bilen når man er på tur, i 1 time. Men må vente 3 timer for å få gjort det. Da hadde jeg heller tatt buss/tog….

Samt strømnettets kapasitet. Hvis alle skal innen 2030 kjøre elbil så vil jo alle kablene smelte da. Tror du de rekker å oppgradere hele Norges strømnett på noen år. Når de ikke klarer å velge ketsjup eller sennep på pølsa i kantina hos regjeringen?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-21 17:25:38 +0100

updated 2021-07-21 17:31:32 +0100

Verden vil bedras og at Norge importerer Engelsk søppel og spyr den ut i sine forbrennings ovner tyder jo på det, har noen kanskje tatt en avgass måling her? og ja det er tilfelle og ikke en oppdiktet historie. Vi kjører elbil men bryr oss ikke om strømmen kommer fra kullkraft nedi Europa en plass men kjører elbil for da har vi jo slått et slag for miljøet hm nei tror ikke det vi blir alle bedratt her ja foruten meg og Mr N Wolf såklart :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger