Bare så det sagt: elefanten i rommet som i større grad burde vært tema, er at det sentrale elementet i VAG sitt påståtte "juks", var at man ikke ønsket at renseprosessen for DPF skulle fyre i gang midt under en måling. Den som kjenner lukta som sprer seg når denne prosessen står på, vil intuitivt forstå hvorfor! Og som vi vet....praktisk talt alle produsenter har i ettertid vært mer eller mindre i diverse myndigheters søkelys i ettertid. Dog har det roa seg og gått i likaste laget for de fleste....uten at man derved skal legge til grunn at "alle de andre" haddde "bedre" og "renere" programvare. Min subjektive oppfatning er at dette sirkuset var en heksejakt, motivert av et ønske om å gi VAG en på tygga...spesielt i det amerikanske markedet der VAG er en brysom konkurrent for landets egen bilindustri. Nå har det heldigvis roa seg!
Når det gjelder euro 5 hhv 6, slipper man jo mye dilldall med euro 5. Ja, miljøfrikene skriker og oier seg over at det må bli "forbudt" med ditt og datt i de "store" byene, men som vi vet...det er faktisk ikke spesielt mange store byer i Norge. Oslo er etter mitt hode ikke mer enn en forvokst landsby, men du og du....politikerne i såvel "verdensmetropoler" som Haugesund, Farsund, Langesund for å nevne noen...snakker jo faktisk fra tid til annen om "storbyproblemer" og "bil" i samme setning"! Forstå det den som kan! Men derfra til å klare å legitimere et forbud? Man skal ikke ta sorgene før de kommer, jeg kjører diesel og trives med det! Rett nok en euro6 made by VW, og bank i bordet, ikke problemer whatsoever med verken DPF eller noe som helst annet! Men så bor jeg da også på landet, og har et kjøremønster med det som for de fleste assoseres med "langkjøring".
The Bottom Line er at joda, du kan skjære klar mye GreenPeace-greier med en eldre bil med euro 5, men euro 6 og en Mercedes diesel er for alle praktiske hensyn, helt grei, forutsatt et kjøremønster med en sånn passe fordeling mellom langkjøring og dassekjøring.