0

2014 Volkswagen Golf 1,4 TSI 122hk Highline DSG Stasjonsvogn Bensin

spurt 2021-07-14 11:54:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Er det vanlig at disse trenger/bruker mye olje?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-14 15:24:56 +0100

Vanlig og vanlig, det varierer fra bil til bil. Jeg tenker at det har med slitasje å gjøre, og min subjektive er at "longlife" intervaller for oljeskift og filterbytte kan være en medvirkende årsak til at flere eiere av VAG sine biler opplever tildels betydelig oljeforbruk. Med "betydelig" oljeforbruk tenker jeg på si alt fra 0.5-1 liter og oppover pr 1000 km. I VAG-systemet vil "normalt" oljeforbruk kunne variere fra nettopp 0.5 til 1 liter, om jeg ikke husker feil er "normen" 0.5 liter nå for tiden.

Greit nok, dette kan man mene mye om, jeg ville vel ikke blitt nevneverdig bekymret av en halvliter pr 1000 km, men 1 liter og mer ville gitt meg rynker i panna....også olje koster jo penger, selv om Castrol Edge og tilsvarende koster si omtrent tredjeparten eller mindre når du kjøper den andre steder enn på merkeverkstedet. Og nei, jeg tror faktisk ikke at det er så enkelt som ventiltetningsringene som er problemet - her må det være et sammensatt bilde - der stikkordet er generell slitasje.

Bare så det er sagt: jeg har kjørt VW diesel gjennom flere tiår, og aldri noensinne opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene....selv ikke med biler som var kjørt mellom 4 og 500.000 km. Det sier jo sitt - selv om en del av oljeforbruket "kamufleres" av kondens som opptas i olja på våre breddegrader. For alt hva det måtte være verdt for andre: jeg har i alle år hatt et par-tre små vaner: en av dem er at jeg er pedantisk med oljeskift og filterbytte: aldri oljeskift uten filterbytte, alltid olje som oppfyller fabrkantens spesifikasjoner. Aldri kjøre over intervallet. Når jeg etterhvert kjøpte nye biler - diesel til mannebil og en kleine benziner til die Frau - har jeg gitt beng i "longlife" service fra første dag: våre biler får oljekifit, filterbytte og et tilpasset serviceprogram hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring. Alle som har sett en sprengskisse av en TDI-motor vil vite at det er mange gode grunner til at "longlife" service burde vært forbudt ved lov! Det samme gjelder TSI-motorene...en TSI har både turbo og andre fellestrekk med en TDI-motor. Ja, det koster litt å skifte olje "dobbelt så ofte", men min oppfatning er at det gir mye, mye tilbake i form av redusert slitasje og økt driftsikkerhet - enn si sparte penger!

Så legger jeg da også opp til at bilene våre skal kunne kjøres minst 500.000 eller 20+ år fremover uten nevneverdige problemer. Respeteren er et normalt godt vedlikeholdsregime, jevnlig understellsbehandling inkludert - be advised - fabribeskyttelsen holder IKKE mål!

TO ANDRE TING JEG ER NØYE MED: mine nye biler fikk en innkjøringsperiode. Dvs at jeg unngikk å jage turtall over 2000 o/min de første 20.000 kilometerne...i det hele tatt....jeg kjørte generelt pent. Ja, "eksperter" hevder at dette er "unødvendig", men alle som har sett en motor innvendig og vet litt om metallstrukturer og materialteknikk, vil vite at det jan ha noe for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-14 16:12:57 +0100

De første Tsi og Tfsi motorene brukte kraftig med olje da stemplringene var feil eller dårlig dimensjonert, ikke alle motorene hadde dette men var nok mye avhengig av hvilken bruk de ble utsatt for. Står det i annonsen at den bruker olje så regn med at det er mye vi snakker om her og rådet blir da stå over den og se etter en annen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-14 21:48:11 +0100

Kamerat Wizard har helt rett i at de tidlige seriene av TSI-motorene hadde opptil flere svakheter som over tid er utbedret. Dog er 2014 ganske langt fremme i utviklingen her...bla har man korrigert den virkelig store, stygge ulven: registerkjedet med tilhørende strammer er byttet ut med en langt bedre løsning med en registerreim og en strammemekanisme som faktisk fungerer!

Oljeforbruk er imdlertid fortsatt en gjenganger. Rett nok er det normalt sett håndterbart, i den forstand at vi (fortsatt) snakker om under literen på 1000 kilometer, men som Kamerat Wizard sier: står det i en annonse at en bil bruker olje, ja da er det overveiende sannsynlig at oljeforbruket er større enn du setter pris på! Og nei, det er ingen enkel kur for å fikse dette! Noe forenklet sett, olja slipper forbi på steder som det koster penger å rette det opp. Sånn er det bare, men fortvil ikke, det er faktisk mange biler i markedet som ikke har dette problemet! Ha trua, bruk litt tid og foreta gjerne et "dybdeintervju" av selgeren, så kan det fort gå bra!

Og har du allerede kjøpt en bil som har merkbart oljeforbruk: om det ikke er altfor heftig forbruk, kjøper du Castrol Edge på 4 liters dunker hos Bilextra eller landbruksjappa, og passer litt på. Jeg har selv hatt biler med "automatisk understellsbehandling", løsningen var å kjøpe olje på dunk og ta det med godt humør, dengang var det jo ikke noe problem med EU-kontroll og miljøkrav heller!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger