Helt korrekt som Kamerat Wizard anfører, konseptet for en hybrid drivlinje er det samme uansett hva man putter på tanken som gir mat til motoren under panseret. Dog er det en ting man skal ha i bakhodet med diesel kontra benzin: dieselmotoren har høyere virkningsgrad. Legg til at en dieselmotor har relativt sett mindre økning i drivstoff-forbruket på kald motor, og at en dieselmotor har mer moment enn en benziner, så har du langt på vei forklaringen på at en dieselmotor har vesentlig lavere drivstoff-forbruk enn en benziner. Med en hybrid drivlinje kan man teoretisk "hente inn igjen" en del av bevegelsesenergien, derved får man enda et hakk lavere forbruk. Her forutsetter jeg en konvensjonell hybrid drivlinje, som kjøres i hybridmodus. Som Kamerat Wizard anfører, hvor mye man kan spare vil i stor grad avhenge av kjøremønsteret, f.ex vil motorveiskjøring som krever at den konvensjonelle motoren jobber hardere, nødvendigvis også medføre økt forbruk.
I parentes bemerket: her skal man imidlertid være klar over at det har stor betydning hvordan motoren er designet: Toyota har bevisst lagt seg på en bensinmotor med lav trimmingsgrad og stort slagvolum i flere av sine hybrider, med vekt på å ha mer anvendbar kraft fra lavere og midlere turtall. Ikke verdens sprekeste motorer dette her, men på samme måte som en dieselmotor, her får man ja takk, begge deler npr det gjelder forutsetninger for lavt forbruk: en konvensjonell motor som er optimalisert med tanke på lavt forbruk - rett nok gørrande dau - og en hybrid drivlinje. F.ex Prius kommer ned i 0.45 på blandet kjøring uten store problemer - da tangerer man en TDI! Det er bra for en benziner, så jo, hybride drivlinjer har forsåvidt noe for seg!
Med en dieselmotor sammen med en hybrid drivlinje, får man iallefall i teorien et bedre utgangspunkt: en motor som virkelig har et hav av anvendbar kraft ved lave og midlere turtall, altså et perfekt utgangspunkt for lavt forbruk, og en hybrid drivlinje, win-win! Men hvor lenge var Adam i paradis? Igjen - kjører man med flat pedal på motorveier i det store utland, er det faktisk dieselmotoreren som gjør jobben - da snakker vi om omtent samme forbruk som en konvensjonell bil med kun dieslemotor. Men noe kynisk sett: hybridkonseptet gjør virkelig susen ved småkjøring og bykjøring! Der er det noe å hente! Og hvorfor ikke? Volvos konsept innebærer en absolutt respekabel dieselmotor sammen med en hybrid drivlinje - i min verden er det god sort! Når vi attpå til snakker "mild-hybrid" er det etter mitt hode et godt kompromiss: nei, man har ikke en svær batteripakke og veldig mange fiks-faks løsninger, men man har en "snill" hybridløsning som gir en grei - om ikke kjempestor - forbruksreduksjon under gitte premisser - i tillegg får man kanhende litt mer skyv - også under gitte premisser. Noen egentlige bakdeler får man ikke - her er det verken mye ekstra vekt eller en svær batteripakke som stæler bagasjeplass!
Ladbar hybrid? Vel, hva skal man egentlig med det? For noen er det visstnok "kjekt" å kunne ... (more)