0

XC 60 mild hybrid

spurt 2021-07-13 10:09:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg lurer på å bytte ut min 2010 mod XC60 med en ny XC60. Ser nå at de leveres som mildhybrid diesel og at de går bort fra den vanlige hybriden el- bensin.

Hva vet du om denne mildhybriden og vil det være et godt kjøp kontra en el-bensin utgave?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-14 19:39:35 +0200

updated 2021-07-14 19:50:38 +0200

Tror ikke helt jeg forstår hva en mild hybrid betyr men gjør et forsøk likevel, om en hybrid har diesel eller bensin betyr egentlig ingenting da konseptet er likt her ved at batterier lades når motoren har overskudd til det være seg fra regenerering eller ved gunstig landevei kjøring slik at man har batteri overskudd også fra en batteri pakke og en elmotor. Var nok en drøm fra Toyota og Lexus om at det skulle spares så mye brennstoff men som alltid det kommer an på kjøremønster, men må den lille motoren ta noen motorveis etapper er det ikke overskudd her og batterikraft forbrukes fort og da sliter som sagt denne motoren og får gjerne et langt høyere forbruk enn andre fornuftig dimensjonerte motorer. Joda det var veien å gå for å utvikle drivsystemer som nå sitter i elbiler, ladbare hybrider ol slik at at man tilegnet seg kunnskap for fremtiden.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-14 21:01:47 +0200

Helt korrekt som Kamerat Wizard anfører, konseptet for en hybrid drivlinje er det samme uansett hva man putter på tanken som gir mat til motoren under panseret. Dog er det en ting man skal ha i bakhodet med diesel kontra benzin: dieselmotoren har høyere virkningsgrad. Legg til at en dieselmotor har relativt sett mindre økning i drivstoff-forbruket på kald motor, og at en dieselmotor har mer moment enn en benziner, så har du langt på vei forklaringen på at en dieselmotor har vesentlig lavere drivstoff-forbruk enn en benziner. Med en hybrid drivlinje kan man teoretisk "hente inn igjen" en del av bevegelsesenergien, derved får man enda et hakk lavere forbruk. Her forutsetter jeg en konvensjonell hybrid drivlinje, som kjøres i hybridmodus. Som Kamerat Wizard anfører, hvor mye man kan spare vil i stor grad avhenge av kjøremønsteret, f.ex vil motorveiskjøring som krever at den konvensjonelle motoren jobber hardere, nødvendigvis også medføre økt forbruk.

I parentes bemerket: her skal man imidlertid være klar over at det har stor betydning hvordan motoren er designet: Toyota har bevisst lagt seg på en bensinmotor med lav trimmingsgrad og stort slagvolum i flere av sine hybrider, med vekt på å ha mer anvendbar kraft fra lavere og midlere turtall. Ikke verdens sprekeste motorer dette her, men på samme måte som en dieselmotor, her får man ja takk, begge deler npr det gjelder forutsetninger for lavt forbruk: en konvensjonell motor som er optimalisert med tanke på lavt forbruk - rett nok gørrande dau - og en hybrid drivlinje. F.ex Prius kommer ned i 0.45 på blandet kjøring uten store problemer - da tangerer man en TDI! Det er bra for en benziner, så jo, hybride drivlinjer har forsåvidt noe for seg!

Med en dieselmotor sammen med en hybrid drivlinje, får man iallefall i teorien et bedre utgangspunkt: en motor som virkelig har et hav av anvendbar kraft ved lave og midlere turtall, altså et perfekt utgangspunkt for lavt forbruk, og en hybrid drivlinje, win-win! Men hvor lenge var Adam i paradis? Igjen - kjører man med flat pedal på motorveier i det store utland, er det faktisk dieselmotoreren som gjør jobben - da snakker vi om omtent samme forbruk som en konvensjonell bil med kun dieslemotor. Men noe kynisk sett: hybridkonseptet gjør virkelig susen ved småkjøring og bykjøring! Der er det noe å hente! Og hvorfor ikke? Volvos konsept innebærer en absolutt respekabel dieselmotor sammen med en hybrid drivlinje - i min verden er det god sort! Når vi attpå til snakker "mild-hybrid" er det etter mitt hode et godt kompromiss: nei, man har ikke en svær batteripakke og veldig mange fiks-faks løsninger, men man har en "snill" hybridløsning som gir en grei - om ikke kjempestor - forbruksreduksjon under gitte premisser - i tillegg får man kanhende litt mer skyv - også under gitte premisser. Noen egentlige bakdeler får man ikke - her er det verken mye ekstra vekt eller en svær batteripakke som stæler bagasjeplass!

Ladbar hybrid? Vel, hva skal man egentlig med det? For noen er det visstnok "kjekt" å kunne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar