0

Lav kilometerstand

spurt 2021-07-12 17:54:49 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Ser du skriver at du har fått en del spørsmål om biler med høy kilometerstand, jeg har et spørsmål om det still motsatte. Funderer på å kjøpe en Toyota Yaris 2011-modell som står i Tromsø. Den har gått utrolige 4499 km på alle disse årene og i følge vegvesen.no så har den knapt nok gått noe de siste årene, (så lite som under en mil i snitt), tenker å kjøre den nedover til Østlandet. Hva bør jeg være obs på når det kommer til en bil som har gått såpass lite i snitt fra den var ny? Er det ikke deler og slikt som bør være skiftet fordi bilen har stått så mye? Og er det andre ting jeg bør se etter? Jeg vet jo at Toyota Yaris er noe av det mest slitesterke man kan kjøpe, men den er jo laget for å brukes den og? Håper du kan hjelpe meg!

Med vennlig hilsen Jens.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-12 21:49:19 +0200

Intresant spørsmål dette, nei du trenger ikke bytte annet en oljen hvis du ønsker å ta en lengre tur. Toyota Yaris et nok ikke den mest slitesterke som finnes men er det mest drift sikkre som finnes og det har sammenheng med hvordan Toyota verkstedene behandler bilen ved service. Komponentene i bilen er ikke så anderledes ennn hva de andre har og slites de også men når kunden henter bilen sin og alt er i orden så får man jo lett et smil om munnen og får inntrykk av at Yarisen er en evighetsmaskin og så gode er faktisk Toyota her så flere burde lære her. Jeg sperret opp øynene jeg også når jeg leste 4499 km det er jo nesten utrolig og for eier hadde det jo vært billigere med taxi for sine mikroskopiske erender. Det må jo være morsomt med en bil fra 2011 med denne km for bilen må jo praktisk talt være som ny, dekkene er uansett 10 år gamle så sjekk de men er det en garasje bil så er de vel som nye de også.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 21:56:04 +0200

Mye kommer an på hvordan bilen har hatt det i disse årene: står den utendørs ved kaia i Tromsø, er det dårlig karma. Har den stått innendørs, i en alminnelig tørr og god garasje, ja da er alt så meget bedre! Ja, dekk, gummislanger i motoren, dør- og vinduspakninger vil stivne over tid, men om det ikke er drivstofflekkasje, oljelekakkasje eller andre ting, ja da kan det fort gå bra! Bremseslanger og gummipakninger i caliperne kan også være utsatt, men jeg har selv overtatt en bil som hadde hatt et lignende liv en gang i tiden...det gikk faktisk helt greit! Ja, jeg måtte etterhvert kjøpe to sett nye dekk, jeg måtte skifte simmerringer i bremsesylindrene - skiftet likegodt to bremsesylindere også - de hadde "satt seg" - og etterhvert røyk jo også simmerringene i clutchsylinderen. Men alit i alt, det dreide seg om deler for 100-200 kroner - kjekt med Moswtich - som dette jo var!

Siden han som eide bilen fra den var ny hadde to trebein som følge av at han meldte seg frivillig til å slåss i den spanske borgerkrigen, var også clutchen kaputt gewsen sein, ny clutch "med alt" kosta noen få hundrelapper, den ble skiftet på et par timer i en garasje. Med en Yaris vil jeg tro at du slipper sånt som dette: gitt at du er nogenlunde bilkyndig kan du ta en egensjekk og se etter lekkasjer, eventuelt kan du spandere en 60-punkters NAF-sjekk FØR du kjøper bilen og legger i vei de x tusen kilometerne fra Gokk til mer sydligere strøk! Jeg ville vel gjort BEGGE DELER!

Det du SKAL være ops på, er RUST!!! Den bilen JEG kjøpte fra et dødsbo, hadde kun 30.000 km på kilometerterellen, den rulla stort sett 3-4 km fra eiers bopel til nærmeste "landsby" et sted på østlandet gjennom drøye 10 år. Men jaggu var det skjult rust av den slemme sorten et par steder! Noen sveisepinner og litt stål gjorde susen, etterfulgt av understellsbehandling, jeg kjørte 250.000 med bilen før den gikk videre til neste lykkelige eier, jeg var for blakk til å ha to biler dengang, dette var min "mannebil". Fantastisk godt kjøp, 2400 kroner inkl registrering!

Det som KAN være litt kjipt, er KONDENS I TANKEN ELLER DRIVSTOFF-FILTERET, og BATTERIET kan være kass. Jeg er imelig sikker på at denne bilen HAR et drivstoff-filter, dette ville jeg skiftet før jeg la i vei...uansett....dernest ville jeg spandert et nytt batteri like godt først som sist om batteriet er slappe greier. BREMSENE kan henge....det er LITT VERRE. DEKKA vil være harde som en bowlingkule, er de SPREKT OPP MÅ DE SKIFTES FØR DU LEGGER I VEI! Jeg ville nok skifta dem uansett, men kjører du defensivt og med litt ekstra fornuft, kan det gå greit til du er hjemme. Det er noe du må vurdere selv - HARDE DEKK er noe DRITT mhp veigrep, spesielt på våt vei!

The Bottom line? Tegn et NAF-medlemskap MED VEIHJELP, ha gjerne med deg et sånt derre multiverktøy ala ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar