0

Dynamoproblemer.

spurt 2021-07-12 17:53:06 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Har en 11 modell tiguan.

nytt batteri og ny dynamo etter at forrige dynamo havarerte pga. frihjul låste seg og falt av.

fikk tak i ny dynamo og satte inn denne. ladelampen ble borte og alt var velstand.

og nå i denne uken fikk jeg ikke start. måtte ha på booster. målte ladingen og der var det ingen lading på batteriet. kun 12V.

har sjekket alt av jording, sjekket kabel mellom B1+ og batteri +. denne kabelen er ok. og har god forbindelse.

Etter alt dette sjekket jeg også kontakten for magnetfeltet og ladelampen.

her kommer det 12V på "L" pinnen ved tenning på. DFM pinnen er det ingenting på. skal begge ha spenning?

det som jeg også har reagert på er at når jeg tok av denne kontakten L DFM. så kommer ikke ladelampen inni instrumentpanelet på. altså sitter man inne i bilen virker det som om at alt er ok.

kan du forklare dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-12 22:01:11 +0100

Bilen din har smart lading og du kan nok ikke måle deg frem til dette. Hvis ikke spenning mellom 12 + og 12 - er over ca 14 volt når bilen går er det dynamo som er gåen. Sjekk uansett at reim er montert riktig til ader da noe kan tyeåde på et er feil i forbindelse med frihjulsbyttet du nevner på laderen din. Et slikt frihjul havari er røft for dynamo og kan teoretisk ha skadet den men uansett sjekk at alt ser tilsynelatende ok ut når motoren går. I det øyeblikket du starter skal spenning raskt stife til ca 14, 4 volt ellers er dynamo defekt og de indre kretsene lar seg ikke reparere da det er elektroniske kretser og er kompliserte å bytte ut.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 22:25:54 +0100

Hei. Tror du misforsto meg litt.

Har ikke byttet frihjulet da dynamoen er ny. Ikke skiftet kun frihjul.

Og samtidig vil jeg også påpeke at bilen har ikke energistyreenhet med overvåking som på modellene som kom senere på tiguan/Passat etc.

Men ønsker fortsatt svar på om det skal være spenning på begge de to som går til L og DFM på dynamoen, siden jeg måler 12V på den ene nå. Og slik jeg har forstått det må man gi dynamoen litt spenning for å starte ladingen og etter det så vil den indusere spenning selv nok til å lade.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 15:03:42 +0100

Ja, det er ikke uvanlig at en generator må ha spenning inn for å lade, men slik du fremstiller det, var alt jolly fine en stund etter at du skiftet generator - eller? Jeg tenker jo at dette med å sjekke hvilke tilkoblinger som finnes på den gamle er en del av prosedyren her - ta gjerne bilde - likeledes tenker jeg at lamper som tenner eller slukker er like pålitelige som politikere: det første man gjør etter å ha skifta en generator, er å måle spenningen over batteripolene når motoren går.

Slik ståa er nå, ville jeg vært en smule tilbakeholdende og forsiktig, du har tydeligvis ikke en verkstedshåndbok eller en Haynes-bok med elektrisk skjema for bilen din. Da er det smarteste å t ta en telefon eller stikke innom ditt nærmeste merkeverksted og spørre...be om gode råd...enkelt og greit. Få gjerne en kopi eller utskrift av skjemaet til din bil, de fleste merkeverkstedene er veldig greie sånn. Da slipper du å finne opp kruttet på ny, og du slipper spenningen med røyk og flammer om du kobler feil. Når du sier "DFM", er dette normalt sett et "block signal", altså en form for informasjon, som sendes fra generatoren til bilens styringsystem og derved påvirker hvor mye strøm som skal produseres til enhver tid....verken mer eller mindre. Kall det gjerne "intelligent" lading, selv om det strengt tatt bare er en annen måte å regulere ladingen på.

Som sagt...få litt hjælp av de som har kontroll på hva som er hva på din bil og skjemaer, og ta det derfra. Komer du ikke i mål der, tenk tanken på å oppsøke et bilelektrisk verksted....ingen skam å spørre om hjelp! Ikke alltid det lønner seg å skifte dynamo sjæl, dels fordi det kan være hurra for den lille forskjellen, dels fordi man kan blingse og bytte om tilkoblinger. Det kan skje den beste, det har skjedd meg - med røyk og flammer som resultat! Trøsten er at man lærer litt hver gang! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 15:35:25 +0100

updated 2021-07-13 16:40:31 +0100

He he spissfindig som alltid Mr N Wolf med røyk og flammer, i en generator blir ankeret magnetisert via spenning over børstebroen og så likerettet via en diode bro inni generatoren, ja det heter faktisk generator og ikke dynamo på nyere biler da det var noe i fortiden da dynamo hadde permanent magneter i ankerert som på en sykkeldynamo som man slapp ned på fronthjulet når man ville ha lys om kvelden. Generatoren din har uansett en elektronisk krets som tillater magnetisering av ankeret og videre induserer spenning når den sviver rundt med driv reim beltet som igjen reguleres med denne kretsen slik att spenningen ikke blir for høy og frityrsteker batteriet ditt. Nei er ikke slik at du kan magnetisere ankeret og så forblir det magnitisert det må tilføres en spenning hele tiden for å holde denne magnetiseringen den prosessen ville funket på gamle dagers dynamoer hvis de hadde mistet litt magnetisering og kunne boostes litt med et 9v batteri. Fjernes strømmen til ankeret så stopper strøm leveringen umiddelbart da det ikke er permanent magneter men induserte felt magneter. Du må se på hva som her gått galt her og jeg tenker lett på dårlig kontakt eller at det var produksjons feil i generatoren din. Uansett er måling over batteri polene der du i løpet av et minutt skal se 14,4 volt og har du ikke det så er generator defekt. Mr N Wolf er elektro Ingeniør så han kan kanskje belyse det bedre enn jeg kan men et bil elektrisk. verksted vil nok lett kunne måle seg fram til problemet her.

Hilsen Mr N Wolf

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 17:24:56 +0100

Ja, mangt og meget kan sies om biler og generatorer,det var pinadø pensum et eller annet sted på veien! Men når det kommer til stykket...det enkle er ofte det beste....sjekke ladespenninga og ta det derfra. Og som Kamerat Wizard sier, en generator må som regel ha tilført spenning for å gjøre det den skal - altså indusere spenning og drive strøm gjennom viklingene. Mer hokos-pokus er det ikke, og i våre dager er det langt på vei en glemt kunst å overhale generatorer og skifte enkeltdeler, det går på overhalte byttedeler, det går på nye deler. Og nei, det er faktisk ikke så mange tilkoblinger, men det er altså mulig å bomme. Man skal mao vite hva man gjør, og den enkleste måten å ha kontroll på, beskriver jeg i tidligere svar. Sånn er det bare, og dette med å gjette seg frem til hva som burde ha stått hvor, det er slitt som russisk rullett med pistol og fullt magasin: før eller siden treffer man gjerne rett kombinasjon, men på veien ditt risikerer man å ødelegge mye!

Ja, teoretisk sett kan man nok måle seg frem, men det krever at man har en del erfaring, fortrinnsvis fra biler fra samme fabrikant og omtrent samme tidsepoke. Jeg har hygget meg med noen Volkwagen opp gjennom åra, og forunderlig nok: man finner opp kruttet fra generasjon til generasjon,man skulle nesten tro de som syr ut ledningsanlegget så det som sin oppgave å gjøre ting annerledes fra f.ex Passat B4 til B5 bare for å ha det gøy! Ja, det er selvfølgelig fellestrekk, men det er også grunnleggende forskjeller i søkk og kav! Mao: verkstedshåndbok eller skjema er noe som gjør livet så meget, meget enklere!

Trampeklapp for dette med spenning og frityrsteking av batteriet! Det er en treffende beskrivelse av hva som skjer om ladepsenningen stiger over alle grenser :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger