Tja, både A4 allroad og "vanlig" A4 quattro to høyt på min liste når jeg skulle handle nybil for en tid tilbake, men herværende Audi-forhandler klarte å få meg til å miste løsta på Audi for all fremtid. Sånt skjer, cluet for din del vil være å ha gode samarbeidspartnere som kan serve bilen i årene fremover, gjerne et uavhengig, autorisert verksted....Audis merkeverksteder har som kjent timepriser som kan få en advokat til å rødme og delepriser som ikke ligner grisen.
Når det er sagt, det fremste ankepunktet mot Allroad er denne plastikken her og der, det kan man like, og man kan som meg, finne ut at en konvensjonell bil passer bedre. Det gode med såvel Allroad som en konvensjonell A4 er et suverent firehjulstrekk og en skikkelig god følelse når du sitter i førersetet. Andre egenskaper er litt bop-bop, og en ting man skal ha i bakhodet, er at Audi til tider gjør ting litt for komplisert. Det koster å reparere, så en NAF-test på en bil du ellers synes er grei, koster lite og gir deg en ikke ubetydelig økt trygghet. Og nei, "tilstandsrapporter" fra forhandlere er altfor ofte ikke engang verdt papiret de er skrevet på....nettopp det var en medvirkende årsak til at jeg fikk hakeslepp hos den lokale Audi-sjappa....titta jo på en nesten-ny bruktbil også....selv ikke utslitte dekk var noe man hadde anmerket i "tilstandsrapporten"!
Å BRUKE NAF TIL Å SJEKKE BRUKTBILEN er MYE bedre enn å "være ops" sjæl! NAF har faste prosedyrer og erfarne mekanikere, man skal være en MER ENN OPPEGÅENDE hobby-mekaniker for å komme i nærheten av det NAF klarer her. Ellers tenker jeg at du har et godt utgangspunkt med en bil med MANUIELL kasse....automatkasser er noe som har vært litt opp og ned hos både VAG generelt og Audi spesielt! Jeg tenker også at en 143 hk er helt greit, det er mer enn nok til å holde følge med trafikken her hjemme, og det holder sogar til de fleste motorveier i Europa forøvrig. Ja, det kan bli litt i minste laget på en såvidt tung bil på den russiske landeveien, der er det først og fremst aksellerasjonen fra 100 og oppover som gjelder, men be advised, forskjellen mellom 143 hk og f.ex 177 hk er marginal: ja, du "merker" det, men himmel og hav: hva betyr et par sekunder fra eller til for aksellerasjonen fra si 120 til 160?
HER HJEMME er vi veldig opptatt av 0-100, her vil kanhende et par titalls hestekrefter ha litt mer betydning relaitvt sett. Men igjen: hva betyr det i den store sammenhengen? En TDI kjører du på momentet uansett, det er KOMFORT som gjelder, ikke rå og brutal aksellerasjon. Dette skal du være ops på - er du blant dem som er opptatt av at bilen skal være "sprek" er uansett ikke A4 med 2.0 TDI tingen for deg: 2.0 TDI er - igjen - en bil som du kjører på MOMENTET, og ja, den er ... (more)