0

Forventet verditap på diselbiler etter valget

spurt 2021-07-12 10:58:18 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg er på utkikk etter ny bil da vår oktavia begynner å dra på årene og i tillegg er litt for trang etter at vi fikk hund. Vurderer Kodiaq, men er redd for at det kan bli stort verdifall siden alt skal over på el de neste årene samt at enkelte partier vil ha diesel prisen til himmels. Samtidig ser jeg bare tesla X som eneste elbil som kan innfri våre ønsker om plass, hengervekt og rekkevidde og den blir for dyr. Vil det være stor økonomisk risiko å kjøpe ny diselbil og har du evt tanker om evt elbil som kan dekke behovet vårt? Vil du anbefale å vente ennå noen år med bytte slik at elbil markedet har større utvalg ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-12 11:21:08 +0200

updated 2021-07-12 11:33:14 +0200

Politiske vinder er ikke lett å følge ved valg av bil da ville vi trolig bli vettaskremt og aldri torde å bytte bil. Når det er sagt så dess lengre du kan vente med å skiftte til elbil dess bedre, alt forbedres over tid både rekkevidde og batteri teknologi. Bilmarkedet går sin gang så hvis du trenger bil nå er sikkert ikke diesel egentlig et dårlig valg og siden vi ikke kan spå i historien på hvordan dette slår ut om noen år er det nok ingen som egentlig vet helt uansett om noen tror de har overnaturlige evner her. Jeg vil tro at det uansett er best å velge en litt brukt bil da det ligger masse besparelser her. Ønsker du Tesla så ikke slipp tanken riktig enda, de er dyre nye men kjøper du litt brukt så kan den jo mulig hamle opp med budsjettet ditt men alt er jo en overveining her man skal ikke kimse av drømmer så tenk på det iallefall.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 19:04:06 +0200

Du skal ha himmla svær hund om en Octavia blir for trang! Kanhende dere burde sjekka flere raser og lest beskrivelsene noe bedre før dere bestemte dere...ikke første gang noen har bomma litt her! Men nå er jo bikkja der - og Tesla X er som du antyder, veldig, veldig dyr, den passer best som matappakkebil for fiffen i Asker og Bærum! Og som vi vet....det er et par-tre bakdeler med å være Tesla-eier som man etter beste evne forsøker å feie under teppet: jeg nevner i fleng tilgang på verkstedstjenester, tilgang og leveringstid for deler, og ikke minst: det generelle prisnivået på alt som har med bilholdet å gjøre - Tesla X er IKKE for hvermannsens lommepung! Sjekk forsikringskostnader, sjekk prisen for dekka...Tesla-fansen syter da også for dekkslitasje!

Når det gjelder verditap, er det et faktum at batteripakka er jokeren i regnestykket for samtlige elbiler i markedet i dag, det gjør noe med veridtapet, markedet er skeptiske - rett og slett. På den andre siden har vi diesel og benzinbiler: hvilken overaskelse - de går som varmt hvetebrød i bruktmarkedet! Loven om tilbud og etterpørsel gjelder fortsatt, man ttenger ikke være spåkjerring for å kunne tippe at spesielt dieselbiler kommer til å holde seg relativt greit i pris i overskuelig fremtid, det er jo så enkelt som at økt salg av elbiler gjør noe med tilgangen på gode, brukte diesel og benzinbiler! Etterspørselen synker kanhende over tid, men den vil ikke rase med det første! Det er så enkelt som at Norge er et land der mange har et reelt behov for en dieselbil, vi har lange avstander, vi har vintere, vi har en hel gullrekke med faktorer som gjør begrepet "rekkevidde" til en skikkelig showstopper for elbil for mange, og ikke minst: dette med ladeinfrastruktur: selv om elbilforeningen og elbilfansen står og skriker og "krever", så må det en massiv oppgradering av såvel høyspent-nettet som distribusjonsnettet for elektrisk kraft til, før elbil-fansens våte drøm om en fungerende ladeinfrastruktur, uten rekkeviddeangst, uten ladekø, enn si ladekaos, vil være en realitet. Dette vil ta tid, det vil koste enormt mye penger - 140 milliarder i første 10-års fase!

At elbiler som du antyder, egentlig ikke er noen "free lunch, vil jo de fleste som gidder å se på realitetene innse! Om vi ser helt bort fra det som ellers koster: ja, man kan "spare" på å skaffe seg hjemmelader - om man har mulighet til dette - men det koster - si 10-15000 minimum, og strømprisen er på vei opp....! "Billig" lading er imidlertid bare tilgjengelig der hjemme - dvs at man kan kjøre på "hjemmestrøm" i en radius på omtrent halvparten av reell rekkevidde! På vinterstid krømper reell rekkevidde ganske kraftig, mao blir man ganske kjapt henvist til kommersielle ladetilbud! Da koster det plutselig til tider like mye eller mer enn å kjøre en grei dieselbil!

Poenget? Det er flere faktorer som gjør at en dieselbil man kjøper i dag, vil ha et greit verditap og nogenlunde greie driftsutgifter vs elbiler i overskuelig fremtid - si ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 21:02:53 +0200

Skulle Sylvi Listhaug få rett når hun sier til VG at diesel skal koste 20 kroner literen i løpet av to år, er det vel neppe tvil om at tørste dieselbiler taper mot miljøvennlige elbiler ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 21:29:22 +0200

Joda prisen på diesel kommer sikkert til å bli 20 kr plus den men at vi alle skal velge elektriske biler av den grunn er er jeg ikke sikker på. Jeg bruker nå ikke bilen til evige jobb turer så om jeg må fylle tanken hver annen måned så sliter det ikke spesiellt på økonomien min. Uansett vil det raskt gjøre noe med strømprisene og som det har gjort allerede så vi får raskt den igjen som omtrent som en Australsk bommerang. There is nothing like a free lunch så vi ender opp med å betale for det alle sammen og tilogmed de som aldri hat kjørt bil.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 14:40:18 +0200

Hvor poltikerne og elbilfansen henter påstanden om at elbiler er "miljøvennlige" fra, det må man saktens undres over...det er faktisk ikke korrekt. Den veien har vi gått et par ganger, så jeg avstår fra dette i denne runden, jeg vil bare minne om at min dieselbrenner med godt stell og kjærlig omsorg bør kunne gi meg minst 500.000 kilometer eller 20-25 år uten nevnverdige problemer med mitt kjøremønster. Den oppfyller alle mine behov, fra en suveren driftsøkonomi - nei - dieselbilen mion er faktisk ikke spesielt tørst heller - til like suveren driftsikkerhet. Legg til at jeg har en rekkevidde på minimum 1500 km før jeg tenker på å kjøre økonomisk, og skulle jeg få anfall og kjøpe sjampingvogn, kan den veie et par tonn uten at jeg ender opp med en effektiv rekkevidde ned mot 100-200 km :-) God plass har jeg også - og mer enn tilstrekkelig ytelse til å henge med i trafikken både her hjemme og i det tildelse heftige tempoet på landeveien i et unevnelig land mot øst. Hva mer kan man egentlig ønske seg :-) ? Når jeg ser rundt meg, finner jeg ikke en eneste elbil som er i nærheten av å kunne gi meg like mye! Og siden jeg er en miljøvenn, vil jeg ikke belaste miljøet med unødig forbruk - her de massive utslippene fra produksjonen av en svær batteripakke! I tillegg kommer utslippene fra produksjonen av resten av bilen - og konsekvensene av at levetiden kanhende går ned mot det halve i forhold til dieselbrenneren min. Ja, i lystig lag og gode stunder synger jeg sogar sangen "diesel er fremtiden"!

For de som bytter bil oftere enn jeg bytter sko, har det kanhende ikke den samme betydningen, men jeg tror altså på å kjøre bilene mine en stund. Sånn er det bare, vi er alle forskjellige vi har alle våre preferanser, og så lenge den norske vinteren og avstandene vi i grisgrendte strøk må tilbakelegge for å komme til bynære strøk ikke er avskaffet, ja da vil det være et ikke ubetydelig antall mennesker som tenker som meg: vi setter egne behov foran populistiske trender og det som er "politisk korrekt" til enhver tid! Forresten, kall oss gjerne "bakstrevere", det er ikke mange åra siden dieselbiler var det som ble fremhvet som politisk korrekt :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar