0

Tesla Model S dyr å reparere?

spurt 2021-07-10 14:49:09 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg så i Aftenposten i dag at du sverger til Tesla Model S. Jeg har gått en stund og fundert på om en slik bil ville være et bra kjøp, og da tenker jeg på en 2013 - 2014 - modell. Prøvekjørte nylig en slik bil, og det var en flott opplevelse. Så har jeg googlet masse og snakket med folk som angivelig har peiling, for eksempel en bilmekaniker her forleden. Han bekreftet det jeg har lest meg fram til, at det er skrekkelig dyrt å reparere/skifte deler til denne type bil når garantiperioden på åtte år er over. Mitt nærmeste teslaverksted er i Sarpsborg (bor i Fredrikstad) og jeg hadde tenkt meg en tur dit for å ta en bilprat med folk som jobber med tesla til daglig, men etter nevnte samtale med bilmekanikeren hos BilXtra tror jeg kanskje at det ikke har noe for seg.

Men så tenkte jeg at jeg skulle sende spørsmålet over til deg. Er det virkelig så avskrekkende dyrt å reparere en tesla? Bør man helst være stinn av gryn skal man eie en tesla? Den bilen du eier er kanskje også en mye nyere utgave?

Jeg har i flere år kjørt rundt i en XC70 fra 2000 og har vært veldig fornøyd med den, men nå begynner det å balle på seg av problemer og den er også en veldig tørst bensindrevet bil, som du sikkert veit. Men kanskje ville det bli langt dyrere å eie en tesla.....

Takk for svar!

mvh Terje

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-11 17:32:04 +0200

Det enkle svaret her er et rungende ja. gitt at vi sammenligner epler og pærer, vil gildet over tid bli ovseleg dyrt med en Tesla. Da tenker jeg på at du med sikkerhet vil grine over bla kostnadene ved ny batteripakke underveis om du eier en Tesla som bikker 20 år! En Tesla vil aldri noensinne ha en like lang økonomisk "bærekraftig" levetid som din kjære Volvo! Og ja - det er også andre deler som koster penger - snakker vi model S eller X snakker vi om fryktelig tunge biler, men de konsekvensene dette har for slitasje på alt som har med hjuloppheng, bremser og dekk å gjøre.

Legg til at biler med regenerering ofte drar med seg noe henimot obligatorisk skifte av bremseskiver annethvert år...enn si at også kalibere som ikke blir brukt, har en lei tendens til å ruste bjønn fast. Med Tesla er det heller ikke riktig like greit å benytte Mekonomen eller et Volvo-verksted i Strømstad, enn si at det i prakisis ikke er noen priskonkurranse på deler og arbeid! At dette har konsekvenser for prisen man betaler? Garantert - Tesla Norge har IKKE julenissen som sjef! Ellers er det jo dette med tilgang på verkstedstjenester generelt og deler spesielt, det er ikke en myte at det fra tid til annen har stått Teslaer utenfor verkstedene i påvente av deler i måneder, sogar år. Sjekk forøvrig gjerne dekkprisen på Teslas feite dekk....og sammenhold med det faktum at enkelte Tesla-eiere griner over at de visstnok må skifte dekk etter 10-20.000 km! OM det har med litt for tung gassfot og/eller blytung bil å gjøre, skal være usagt, men både "fantasiske ytelser" og et støkke over to tonn å slepe på, gjør jo noe med dekkslitasjen! Om klaginga fra Tesla-Fanboyza er korrekt, koster det mye mer i dekkslitasje å kjøre Tesla enn drivstoffutgiftene vi andre har på benzinerne og dieselbilene våre!

The Bottom Line er at en Tesla som har 8-9 år på veien uansett har "brukt opp" en vesentlig del av sin økonomiske levetid. Du blir den som sitter med en bil uten garanti, du blir den får et mer eller mindre spennende bilhold! Noe kynisk sett, både elmotorer, batterier, reguleringselektronikk kan svikte - disse tingene har faktisk IKKE ubegrenset levetid! Legg til ovenfornevnte problemstillinger, så vil du raskt innse at din kjære Volvo faktisk er den reneste drømmebilen i forhold! Ja, man har jo en litt mer kompleks motor, men motoren er faktisk den delen på en konvensjonell bil som gir minst problemer! Og skulle den ryke? Vel, du får mange byttemotorer for det batteripakka på en Tesla koster! Forskjellen er at Volvo-motoren lett holder i 20 år - det gjør definitivt IKKE en batteripakke med dagens batteriteknologi! Legg til at en konsensjonell bil er lettere, greiere å jobbe med på alle vis og ikke minst, med bedre tilgang på verkstedstjenster og deler!

Lett å velge spør du meg: om du skifter en gitt "dyr del" på Volvoen din i dag, og den delen har holdt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 12:02:04 +0200

Hei Terje og takk for interessant spørsmål.

Ja, jeg har kjøret Tesla Model S i en stund nå, nærmer seg vel fort fire år og drøyt 50.000 kilometer. Det er en fantastisk bil som jeg har vært strålende fornøyd med. Nå er det snart tid for å bytte den. Jeg går trolig for en nyere brukt Model S igjen. Det sier vel noe om jeg er fornøyd eller ei.

Rekkevidde, unikt god ladeinfrastruktur, komfort og plass er det som ligger bak valget. Teck-faktoren er også interessant og spennende. Den har også svart til forventingene.

Norulf, er en svært kunnskapsrik kar som jeg er veldig glad for å få hjelp fra her i spalten. Svarene han gir er gode, velbegrunnet og vitner om stor både kunnskap, innsikt og en opprinnelig og ekte bilinteresse.

Når det gjelder elbiler generelt og Tesla spesielt derimot er vi ofte ikke helt enige. Det er greit nok det. Da kan jo svarene belyses fra ulike synsvinkler.

Det finnes overraskende mange elbilmotstandere fortsatt. Dette til tross for, eller kanskje på grunn av – at det ikke lengre bør være tvil om at vi skal over på elektriske biler. Enten vi liker det eller ei. Ofte er disse motstanderne mer styrt av følelser og fordommer enn rene fakta. Langt i fra alle som uttaler seg bastant har noensinne prøvd en elbil over tid.

Hvem har sagt at vi må bytte batteripakker eller elmotorer på en elbil? Disse tingene er konstruert for å vare bilen ut. Svært få batteripakker blir byttet og batteriene har vist seg langt bedre enn selv de største optimistene hadde håpet på. Å bytte elmotor er knapt noe tema overhodet. Det er egentlig bare vås og skremselspropaganda. Jo da, det ble byttet noen på 2014-modell Tesla Model S, på garanti, etter en produksjonsfeil. Det kostet ikke noen én krone …

Bremsene kan ruste, de brukes jo ikke så mye på elbiler. Men det gjør de da sannelig på andre biler også. Tesla er ikke noe verre her enn andre. Jeg har ikke byttet på min enda – og det er heller ikke noe behov.

Dekkbytte etter 20.000 kilometer er også tøv. Jeg har kjørt over 50.000 kilometer, året rundt. Det er masse mønster igjen både på de piggfrie vinterdekkene og på sommerdekkene. Tipper de holder ett par år til.

Ikke alle Tesla her feite hjul med dertil skyhøye dekkpriser heller. De finnes med 19, 20 og 21-tommere. Det er som på andre sammenliknbare biler, enten det er Volvo, BMW eller Mercedes.

Ja, bilen er tung, men forstilling og hjuloppheng er dimensjonert deretter. Jeg kjenner ikke til at noen Tesla-modeller har vært plaget med slitte deler her. Unntaket er at bakre bæreamer kan ryke på eldre biler som har gått langt.

Jeg har ikke hatt noen driftskritiske feil på min bil overhodet. Noe småtteri har det vært. Defekte døråpnere er en gjenganger, en vindusspylerpumpe som sluttet å virke ble byttet, en kran under bilen som lakk ble skiftet og en siderute som gikk skjeft har blitt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 12:56:46 +0200

Nå er det to ytterkanter som utaleler seg her slik at trådstarter nok blir noe forvirret her men er det en ting vi ikke må være redde for så er det teknologisk utvikling den kommer og har kommet så vi må bare leve med det som best vi kan. For å si det sånn hvis man må bytte batteripakke eller el motor på en Tesla ja så blir det dyrt men hvem sier at vi må det eller at det er sånn ?. Akkurat med som med alt annet så er jo større reprasjoner dyrt om det er elbil, diesel bile eller bensin bil. Man må ikke la seg skremme av om kanskje og om hvis her da Mr N Wolf nevner 20 år på batteripakken her men uansett hvilken bil man har som er 20 år gammel så er det jo ikke akkurat biler kjøperene står i kø etter her. Tesla må ellers selge deler noenlunde på samme nivå som de de konnkurerer med ellers er de fort ute av buisness mot de de tror de konkurerer med, regner med at et slik bakre opphengs stag eller bære armer ikke koster allverden heller og du betaler jo tross alt bare mellomlegget fra en Mondeo til en Tesla da Jo de slites på vanlige folkebiler også. Når Benny nevner det han har hatt av problemer så blir jeg nesten misunnelig og alt er bagateller jeg må si at jeg har hatt flere turer til verkstedet enn han for garanti reprasjoner her med konas diesel Outlander. At vi har forskjellige meninger om så mangt er jo bare krydder i tilværelsen det og stikker ikke alltid så dypt, jeg tenker batterier og elmotor er bra da er det jo en røys ferre ting som kan gå istykker og vil gjerne ha en når det dukker opp en jeg liker men det er et men her og det er jo at jeg må like den og ikke bare kjøpe den fordi om de finnes eller er tilsalgs. Tesla er nok den som scorer høyest foreløpig på ønskelisten men jeg kjøper når tiden er der for meg personlig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 17:52:52 +0200

Litt artig å se at el-bil motstandere "glemte"strømpriser denne gang. Kan det ha med dieselprisen å gjøre ? Sylvi Listhaug har latt seg intervjue i VG og sagt at literprisen skal opp i 25 kroner i løpet av to tre år... Selv om strømmen er dyr, et det langt igjen...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 19:31:49 +0200

Nja, litt mer malurt i begeret: klagesangen om dekkene er jevnlig syting som fremkommer fra Tesla-eiere....og det ligger i kortene at den som tråkker for hardt på gassen med en tung bil med såvidt mye krefter...meget vel kan slite ut dekka på et par tusen kiloemter om så er! At Benny, som jo er en meget klok og forstandig mann, kan kjøre noen titusener mer - faktisk omtrent normal kjørelengde på et sett dekk - bekrefter jo det vi alle vet: Benny kjører med vett :-)

At batteriene varer en stund? Jolly fine, men som vi vet, Li-Ion har IKKE evig liv! Man kan lade dem så og så mange ganger, man kan bruke dem så og så lenge - uansett om de sitter i lekebilen til barna eller i en Tesla. Det som er litt dumt, er at de også eldes, altså degraderes over tid, i tillegg påvirkes levetiden negativt av såvel ladetid som lademønster. I det hele tatt: en drøss variable - og det jeg er hundre prosent sikker på - er at dagens Tesla S, X eller hvilken som helst annen bokstav, ikke kommer til å være i nærheten av å kunne være på veien i like mange år som Volvoen til trådstarter. Det gjør noe med regnestykket - enten man vil eller ikke. Jeg ville ikke inngått noe veddemål på at en Tesla har mer enn si drøyt halvparten av våre alles kjøre Volvo - f.ex. En ting som kommer til å redusere levertiden på nettopp Tesla dramatisk, er relativt dyre reparasjoner, kombinert med at reparasjoner...da må plutselig eierne betale moms!

I parentes bemerket: en elbilmotor har lagringer og komponenter som slites, på akkurat samme vis som alle andre motorer. Sånn er det bare, og avhengig av hvor mye dilldall det er for å få skiftet motoren, med norske timepriser blir det dyr moro likevel - selv om en elmotor er relativt sett enklere enn en konvensjonell motor. Så neeeeeeeeeeeeei.....elbil er IKKE noen "free lunch"! Det er noe man må ha klart for seg før man hopper på elbil-hypen, moroa har sin pris - uansett drivlinje!

Så lar vi heller være å diskutere Tesla S vs BMW og sådant mer: i min begrepsverden er Tesla S dagens svar på Chevrolet Impala anno tidlig 60-tall: et svært flak som man kan like eller ikke like. Noen liker litt å ta i, for meg er f.ex BME 3-serie atskillig mer tiltrekkerende enn 5-serie. Sånn er det bare, vi har alle våre preferanser.

Dernest nevnte jeg ikke forsikringen for elbiler...det er en festlig uberraschung for mange...ikke uten grunn. Når det gjelder drivstoffpriser - de fleste har vel fått med seg at "sommerprisen" på strøm i år er 70 % høyere enn snittet for samme tid i fjor? Det gjør faktisk noe med regnestykket for elbilfanzen det også - enten de liker det eller ikke! Nå blir jo regninga for "eltrkifiseringa" av landet vippa over på oss alle, greit nok, men at det kommer til å svi å kjøre elbil med økt nettavgift og økt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 20:16:15 +0200

Ja ja... Det går nok galt til slutt. Uansett.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 09:25:33 +0200

Godt poeng fra Kamerat Helmar, MacMurphy innhenter alle biler før eller siden, i min verden velger jeg biler der MacMurphy dukker opp mest mulig SIDEN :-) En fortsatt god sommer til dere alle, og en blomst og tkak til Kamerat Helmar for et godt poeng!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar