0

Holder den hva den lover?

spurt 2021-07-10 12:45:31 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg ser meg om etter en bil som er rimeligere i drift enn den jeg har nå (Ford Kuga) og ha begynt å snuse litt på Mitsubishi Outlander - PEHV. En forhandler (av annet merke) jeg var innom sa følgende om denne bilen: Greit nok i byen og til små, korte turer, men du som bor på landet og må kjøre langt innimellom så blir den for dyr! Tenk deg sjøl når strømmen er brukt opp og den skal til å tære på det om er på tanken; den skal ikke bare flytte på deg og seg sjøl, men den har et j..... tungt batteri i tillegg, så det som står i papirene om at den bruke bare et par desiliter på mila er så langt fra sannheten du kan komme. Du må regne med over liter`n i snitt. Jeg syns jo det høres litt logisk ut, men hva er sannheten? Jeg er fan av diesel, MÅ ha firehjulstrekk og er avhengig av automatkasse. Skal jeg kikke på andre løsninger?

Med hilsen Sten Bjarne Furø

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-10 12:57:24 +0200

Kugaen din er faktisk en grei bil og rimelig i drift, du skal ikke jakte småbesparelser her da en Mitsubishi ladbar fort blir dyrere å kjøre ved litt lengre etapper. Husk rekkevidde på strøm er bare 4 mil og er jo greit til butikk ærender men kommer man på langkjøring så sliter den lille bensinmotoren med den tunge bilen og gjennomsnitt forbruker stiger raskt. Ja du skal se på andre løsninger hvis du jakter drivstoff økonomi men trenger du firehjulstrekk og suv med automat så er en nyere Kuga fra minst 2014 ikke noe dårlig valg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-11 18:00:57 +0200

Yes, Kuga er et godt valg, og noe kynisk sett, du kjører både måneder og år helt gratis for de pengene du eventuelt må legge på bordet for å bytte bil! Overgangskostnaden er skyhøy, og en av de virkelige kostnadsdriverne i dette regnestykket! Drivstoff koster ålright, men det er faktisk en av de minste postene på bilbudsjettet om vi ser helhetlig på det! Kanhende det betyr noe om du kjører si 50-70.000 km i året og har en benziner, men har du en grei dieslemotor har du allerede gjort et kjempegodt valg, etter mitt hode et av de beste valgene du overhode kan gjøre!

For ordens skyld: jeg har kjørt diesel selv en stund, de siste åra med firehjulstrekk. Forskjellen i forbruk med firehjulstrekket er marginal, og som pensjonist, attpå til i en covid-tid, kjører jeg ikke så mye at jeg merker forskjellen noe sted! Kanhende vi snakker om 10 %.

Trickset med å få ned forbruket er ellers å kjøre litt "lastebil", dvs kjøre på momentet, øke farten en smule på vei inn mot en bakke, og akseptere noe lavere hastighet opp bakken - man legger seg på en hastighet der bilen jobber greit. Sørg også for å holde god avstand til forankjørende, da kan du kjøre mye, mye jevnere enn folk flest pleier å gjøre. Jeg får mye av dette "gratis", dels fordi jeg har kjørt lastebil i ungdommen, jeg har til tider kjørt veldig mange kilometer i året, med de konsekvenser dette har for kjørestilen, og i tillegg har jeg en adaptiv cruisekontroll som jeg har satt opp på en slik måte at den aksellerer og bremser mykt, med "veldig lang" avstand til forankjørerende, i praksis tre sekunder. Om du har cruisekontroll: bruk den bevisst!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-07-10 12:45:31 +0200

Sett: 37 ganger

Sist oppdatert: Jul 11