Kloke ord fra gutta her, legg til at vi i det norske markedet har en blanding av hummer og kanari når det gjelder rustbekyttelse av nye biler som kommer til landet....noen importører har faktisk fått med seg at den norske vinteren og den evige saltinga av veiene ennå ikke er avskaffet og gir bilene en ekstra runde med rustbeskyttelse og understellsbehandling før de selges til norske kunder, mens andre påstår at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok. I førstnevnte tilfeller bør bybilen uansett ha en ny behanling eller etterbehandling etter et par-tre år, mens i sistnevnte tilfelle bør nybilen kjøres direkte fra forhandler til understellsbehandling når kunden henter den, med påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Sånn er det bare, dessverre gir mange beng, da går det som du antyder: bilene ruster, og når de passerer 5-6 år - som jo er nokså vanlig alder på en bruktbil for dem som har et begrenset budsjett - ja da er det mange biler som ruster som kjeks!
Det ligger i sakens natur at man ALDRI bør kjøpe en bil med det være seg kritisk rust eller begynnende kritisk rust - ser man f.ex antydning til rust som er dypere enn overflaterust i bærende konstruksjoner, gå videre - det er så enkelt som at det man ser med en enkel inspeksjon, ja det er kun toppen av isfjellet! Når du finner en bil du tror er god osv - merk deg Bennys kloke ord om skjult rust og spander en NAF-test, det kan i mange tilfeller avdekke skjulte feil. En 60-punkters NAF-test koster 1500 for medlemmer, medlemskap uten veihjelp koster ikke stort. Å kjøpe en bil med kritisk rust derimot - det er en massiv økonomisk katastrofe! Ja, om du er god til å sveise sjæl og har tilgang til et sted å stå og sveiseutstyr av den sorten du IKKE kjøper på Biltema, ja da kan du muligens klare å holde bilen på veien. Ellers? Gi opp først som sist, det er ikke noe som heter å "ta rusta" med enkle midler, har rusta først fått tak, ja da tar den bilen - uansett! Dette går jo også på sikkerhet....å kjøre rundt med skjulte rustfeller er en ekstrem risikosport!
THE BOTTOM LINE er at man bør velge bil blant de bilene som A: er understellsbehandlet når de kom til landet, eventuelt av første eier ila det første året, og fortrinnsvis jevnlig etterbehandlet. Tips: sjekk HISTORIKKEN for understellsbehandlingen, om bilen er "nylig tectylert" i anledning salget, ja da skal det lyse et stort rødt lys: dette er et velkjent tricks for å skjule rusta før salget!
Have no fear, det finnes faktisk en god del biler i din prisklasse som er greie i forhold til rust også! Det tar gjerne bare litt lenger tid å finne dem, og igjen: få hjelp av NAF - FØR - FØR - FØR du undertegner noe som helst som minner om kjøpekontrakt! Det er så myyyyyyyyyyyyye enklere å si NEI, enn å kjøpe bilen og oppleve at man plutselig sitter på gata fordi golvet er ... (more)