0

Behandling av rust på bruktbil

spurt 2021-07-07 10:46:56 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg er førstegangskjøper med begrenset budsjett. Jeg ønsker meg selvsagt en bil som har litt levetid igjen, men har etter noen runder innsett at budsjettet betyr at man må akseptere noen skrammer. Bilene ser som oftest bra ut i karosseriet, men er ofte ganske brune under. Dog ikke gjennomrustet. Har ca 150.000 kr tilgjengelig for kjøp.

Mitt spørsmål er derfor, finnes det noen tommelfingerregel for når det ikke lenger er tilstrekkelig med sandblåsing og rustbehandling for å gi bilen et lengre liv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-07 11:03:55 +0200

Det er vanskelig å si noe eksakt om får man ikke bør kjøpe en bil på grunn av rust. Men om gravrusten har fått godt tak, særlig i bærende konstruksjoner, er det all grunn til å være veldig skeptisk. Selv om det ikke er noe rusthull. Husk også at det alltid – og uten unntak – er mer rust enn det man ser ved første øyekast. Det kan også være skulte rustfeller som ikke syns ved en enkel inspeksjon.

Om du ser at det er betydelig med rust, er det vel kort fortalt bare å styre unna den bilen. Til 150.000 bør det absolutt la seg gjøre å få tak i en doning som har minimalt med nettopp rust. Sandblåsing av understell er jeg litt skeptisk til på en alminnelig bruksbil. Da her jeg personlig mer sansen for lanolinolje. Den trenger inn og stopper mindre rustangrep.

Ellers anbefaler jeg denne linken: https://www.tv2.no/a/11753624/

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 12:42:55 +0200

updated 2021-07-07 13:40:32 +0200

Det med at bilen er brun under betyr ingen verdens ting så lenge det stort sett er overflate rust, jeg anbefaler ingen å kikke under bilen for det skremmer jo fanden på flatmark her. Sandblåsing som Benny nevner er alt for drøyt og kan kanskje fungere på noen rammebiler men vær obs man får aldri sandbblåst inni fks en ramme der saltlaken ligger og godgjør seg og man vil tape kampen uansett. Ja for å bruke Mr N Wolfs trampeklapp vil jeg si Benny har et særdeles godt poeng med å sprøyte linolje(lanolin) som kommer fra plante frø eller sau overalt det går, det er miljøvennlig og stinker ikke i årevis som en gammel sau. Ikke noe vondt om Fluid film og bryr du deg ikke om lukt så kjør på, jeg måtte selge en Frelander jeg kjøpte da den hadde blitt behandlet med dette stoffet men når jeg satt ute en varm sommerdag kom lukten drivende med vinden og rev i nesen og jeg greide faktisk ikke dette over tid. Her er det lov å tenke selv så bryr du deg ikke om lukt er Fluid film et utmerket produkt som virker nesten bedre enn alt annet men man må også belyse baksiden. Du skal fokusere på kanaler, hjulbuer og ellers tidvis andre rustangrep som gjerne kan forekomme på spesielt Japanske og Koreanske biler nemelig bærebroene foran og bak hvis disse sprøytes med linolje(lanolin) innvendig så er du nok trygg noen år. Problemet med biler fra Østen er at de bare sprøyter en tynn hinne utvendig mens de i Europa dypper de i et bad slik at de får delvis beskyttelse på innsiden.

Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 15:06:14 +0200

Kloke ord fra gutta her, legg til at vi i det norske markedet har en blanding av hummer og kanari når det gjelder rustbekyttelse av nye biler som kommer til landet....noen importører har faktisk fått med seg at den norske vinteren og den evige saltinga av veiene ennå ikke er avskaffet og gir bilene en ekstra runde med rustbeskyttelse og understellsbehandling før de selges til norske kunder, mens andre påstår at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok. I førstnevnte tilfeller bør bybilen uansett ha en ny behanling eller etterbehandling etter et par-tre år, mens i sistnevnte tilfelle bør nybilen kjøres direkte fra forhandler til understellsbehandling når kunden henter den, med påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Sånn er det bare, dessverre gir mange beng, da går det som du antyder: bilene ruster, og når de passerer 5-6 år - som jo er nokså vanlig alder på en bruktbil for dem som har et begrenset budsjett - ja da er det mange biler som ruster som kjeks!

Det ligger i sakens natur at man ALDRI bør kjøpe en bil med det være seg kritisk rust eller begynnende kritisk rust - ser man f.ex antydning til rust som er dypere enn overflaterust i bærende konstruksjoner, gå videre - det er så enkelt som at det man ser med en enkel inspeksjon, ja det er kun toppen av isfjellet! Når du finner en bil du tror er god osv - merk deg Bennys kloke ord om skjult rust og spander en NAF-test, det kan i mange tilfeller avdekke skjulte feil. En 60-punkters NAF-test koster 1500 for medlemmer, medlemskap uten veihjelp koster ikke stort. Å kjøpe en bil med kritisk rust derimot - det er en massiv økonomisk katastrofe! Ja, om du er god til å sveise sjæl og har tilgang til et sted å stå og sveiseutstyr av den sorten du IKKE kjøper på Biltema, ja da kan du muligens klare å holde bilen på veien. Ellers? Gi opp først som sist, det er ikke noe som heter å "ta rusta" med enkle midler, har rusta først fått tak, ja da tar den bilen - uansett! Dette går jo også på sikkerhet....å kjøre rundt med skjulte rustfeller er en ekstrem risikosport!

THE BOTTOM LINE er at man bør velge bil blant de bilene som A: er understellsbehandlet når de kom til landet, eventuelt av første eier ila det første året, og fortrinnsvis jevnlig etterbehandlet. Tips: sjekk HISTORIKKEN for understellsbehandlingen, om bilen er "nylig tectylert" i anledning salget, ja da skal det lyse et stort rødt lys: dette er et velkjent tricks for å skjule rusta før salget!

Have no fear, det finnes faktisk en god del biler i din prisklasse som er greie i forhold til rust også! Det tar gjerne bare litt lenger tid å finne dem, og igjen: få hjelp av NAF - FØR - FØR - FØR du undertegner noe som helst som minner om kjøpekontrakt! Det er så myyyyyyyyyyyyye enklere å si NEI, enn å kjøpe bilen og oppleve at man plutselig sitter på gata fordi golvet er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 17:24:19 +0200

Torde nesten ikke nevne Ford her men Mr N Wolf har helt rett Ford er ikke det grann bedre enn resten av horven her så velger du Ford er det strake. veien til understells behandling. I andre tilfeller er det gjerne pris og kjøre egenskaper det har stått på ved å velge Ford men på andre områder er de ikke et hakk bedre. Ta Mr N Wolfs visdom til etterettning og bruk et velrennomert verksted som gjør jobben litt klatter sprøytet litt hist og her under bilen og i hulrom er for det første ikke etter mercasol sine rettningslinjer og da kunne du heller hvis de ikke er fulgt til punkt og prikke heller hatt mye morro for pengene en annen plass.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar