0

Hva skjer med for stor eller for liten stiftåpning?

spurt 2021-07-07 09:12:10 +0200

anonym bruker

Anonym

Kona har en 1980 Panther Lima med 2,3 Vauxhall Viva Magnum motor. Det er litt vanskelig å se hvor stor stiftåpningen er. Den slår tilbake et par ganger før den starter. Hva har jeg gjort feil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-07 09:29:49 +0200

Stifteåpning er en ting som må være rett men kondensator må også fungere ellers går gnisen litt alle veier. Fortenningen er også viktig og stilles gjerne ved å vri fordeleren, i gamle dager hadde vi en strobe lampe som vi kunne se med lys og merker på veivaksel reimskiven som måtte være dønn riktige, til slutt er det den turtallsavhengige fortennings reguleringen som må virke det er gjerne sentrifugal vekter i fordeler som tar seg av dette. Ting kan slites og sette seg fast så du må nok gjøre dypere reaserch her. Stifteåpningen sjekker du ved å bruke en bladsøker som koster bare noen kroner på fks Biltema eller andre Bilutstyrs bytikker. Strobe tennings lampe selges enda og koster ikke mye men det er verd å ha en sånn hvis man har en gammel bil med fordeler tenning.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 09:51:56 +0200

Alt Wizard skriver er rett. Men til spørsmålet om hva som skjer når stiftåpningen er feil, så er svaret at da blir også tenningstidspunktet feil. Jeg husker ikke 100 %, men mener at for liten åpning gir for tidlig tenning.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 10:53:21 +0200

Stiftetenning du – det er det ikke så ofte man får spørsmål om lengre. Men takk til deg for dagens morsomste spørsmål!

Du må ikke se på stifteåpningen. Den bør absolutt måles meds en kamvinkel-måler eller til nød med en bladsøker. Det er svært viktig at stifteåpningen (kamvinkelen) er korrekt for å få korrekt tenning.

Er stifteåpningen for liten får man for sen tenning. Er den for stor få man for tidlig tenning. Ingen av delene er gunstig med tanke på motorgange og effekt.

Når kamvinkel / stifteåpningen er riktig justerer man tenningen. Helst med en tenningslampe. Om man ikke har det, så kan man gjøre det med en prøvelampe også.

Om du er usikker på disse tingene så kan det være smart å få en god mekaniker til å se på dette for deg. Dette var jo faktisk, sammen med forgasserjustering, nesten et eget «fag» en gang i tiden.

Selv om eldre biler ikke er så nøye på at alt er helt pinlig nøyaktig – de går jo ofte uansett – så vil jeg absolutt anbefale å gjøre det så nøye man kan / har muligheten til. Det er først da man merker at det kan være godt med liv, selv i en eldre motor med gammel teknologi.

Dessverre er det ikke så mange av dagens mekanikere som kan disse tingene lengre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 15:10:37 +0200

Som Benny antyder, dette er noe som hører fortiden til! Jeg har ennå vonde drømmer om den gang jeg hadde motorsykler med tre stiftesett, gjett om det var "nøpne" greier å ha med å gjøre! På en bil skal man gjøre mye galt før det blir veldig store konsekvenser, på en motorsykkel med tildels høy trimmingsgrad svir man lett høl i et stempel eller tre før man vet ordet av det!

DET DU KAN VURDERE, er å sjekke i retning UK (stikkord: EBay) om du kan få tak i et kit med elektronisk tenning til den aktuelle bilen/motoren. Det er normalt sett greit å monterte, vips, så har du en ting mindre å passe på i årene fremover med den feiende flotte erke-engelske bilen deres!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-07 17:34:49 +0200

Ja konvertering er stikkordet her, du må se etter elektronisk tenning da stifter, kondensator, sentrifugal vekter og nesten daglig justering hørte til en helt annen tid. Noen ganger lurte jo man hvordan man klarte å holde liv i disse bilene he he. Uansett et konverterings kit er ikke så dyrt og er vel verdt pengene.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-07-07 09:12:10 +0200

Sett: 58 ganger

Sist oppdatert: Jul 07