Dette kan være et barn av samme mor som det problemet VAG hadde tidligere: skiltleseren leser skilt i hytt og p, langt utenfor den "bildevinkelen" man normalt forventer! Ser skiltleseren f.ex et 30-skilt langt der inne i et boligområde når du suser forbi på motorveien, ja da innbiller systemet seg aber pløtzlich at bilen befinner seg i en 30-sone, vips, så henger du i selen mens bilens skrubber fra 110 til 30! Det kan selvfølgelig være flere varianter over dette temaet, men fellesnevneren er at bilen din åpenbart legger feil faktum til grunn for gjeldende fartsgrense!
Denne funksjonaliteten styres av bilens programvare, og burde være en smal sak å løse, dog krever det tid, og det krever en oppdatering. At BOS forsøker å fortelle et eventyr som synes å ligge nær opp til en ansvarsfraskrivelse, er ikke uvanlig blant norske bilimportører, her ville jeg sagt klart og tydelig fra til jeg var blå i trynet, sånt som dette skal ikke forekomme, og må utbedres! Ta om nødvendig saken opp direkte med Mercedes om BOS ikke letter på rumpa og tar dette så seriøst som man bør gjøre! Når det gjelder VAG sitt problem, er jeg usikker på om man har løst problemet, men den foreløgige "fixen" som ble anbefalt av Møller var å slå av den delen av funksjonaliteten som begrenser farta ifht skilteseren inntil videre...det skulle visstnok være mulig.
Bare så det er sagt, jeg har en "yrkesskade", jeg har en inngrodd mistillit til datasystemer. Ja, bilen min har adaptiv cruisekontroll, den skal visstnok også ha en form for fartsbegresning på et eller annet vis. Denne funksjonen har jeg aldri brukt, og om jeg skulle komme i skade for å kjøpe en bil som har en slik funksjonalitet du beskriver, ville jeg slått den tvert av. Om denne funksjonaliteten mot formodning IKKE kunne slås av permanent, ja da hadde det vært en deal-breaker, jeg hadde aldri kjøpt bilen! Så enkelt! Dels fordi mulighetene for at systemet skal feile og gi bla slike problemer som det du opplever, er stor! Og jo mer funksjonalitet systemet har, jo større blir muligheten for at ting kan gå galt! Dernest foretrekker jeg å følge med på farta og gjeldende fartsgrenser selv - når man kjører skal og må sjåfførens oppmerksomhet være på veien og kjøringa! Det kan ikke gjentas for ofte: stol aldri på en himmla datamaskin!
The Bottom Line er at cruisekontrollen som du beskriver, er et STØTTESYSTEM! Ja, en adaptiv cruisekontroll er helt fantastisk når det gjelder å få ned stresset, men dette med fartsgrensa er jo så enkelt som at du endrer hastigheten på cruisekontrollen selv mens du kjører! Man kan mene mye om veivesent og de derre, men man er gjennomgående grundige når det gjelder dette med å opplyse den gemene hop om gjeldende fartsgrense, det er bokstavelig talt en skog avskilt langs veien! I tillegg til skiltene langs veien - som jo er øverste i pyramiden her - presenterer skiltleseren gjeldende fartsgrense ut fra hva den TROR det står ... (more)