0

Er det nok service med kun Oljeskift og EU kontroll?

spurt 2021-07-03 13:06:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Har en golf 2007 modell som jeg kjøpte for 4 år siden i 2017. Da jeg kjøpte bilen hadde den gått 119 000 km, og nå er den kommet opp mot 210 000 km. Jeg klarte å miste servicehefte nokså tidlig etter jeg overtok bilen, så jeg har lite kontroll på hva som er gjort av service (utenom at reg. reim ble skiftet rett før jeg overtok). Det eneste jeg har gjort av etter jeg overtok i 2017 er oljeskift 1 til 2 ganger i året, og EU kontroll annet hvert år. Er dette nok service for å holde bilen gående, eller burde den også sendes inn på årlige kontroller hos Møller bil eller noe slik for å forsikre seg om at alt er vel?

Mvh Pål

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-03 13:19:33 +0200

updated 2021-07-03 13:21:26 +0200

Neida årlig kontroll skal du nok ikke tenke på da får du sikkert en smørbrøds liste lang som et vondt år med alskens anbefalinger om reprasjoner. Oljeskift med filter og luft filter samt noen andre tiltak av og til som bytting av bremsevæske og kanskje kjølevæske kan nok være lurt og har du ac så kan nok cupe filter være på sin plass å bytte. Er bilen en 2007 modell så er det jo ikke allverdens verdi her så å ha litt kostnads kontroll er nok fornuftig. En Eu kontroll vil jo ihvertfall fortelle deg det meste i henhold til krav her slik at er det slitene hjul lager eller utslitte bremser så må du koste på en slant. At reg reim er byttet er jo greit da unngår du trolig motorras ihvertfall som da ville betydd slutten for en 2007 modell Golf.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 15:42:00 +0200

updated 2021-07-03 20:50:55 +0200

Langt på vei en komplett liste fra Kamerat Wizard, jeg savner imdlertid en mer presis beskrivelse av bilen din: snakker vi TDI....benziner.....automat eller manuell girkasse....firehjulstrekk...? I korthet: hvilken motor du har, gjør en viss forskjell, bla er en TDI mer "nøpen" på oljeskift med filerbytte ved si 15.000 km, du bør skifte dieselfilter innimellom, si ved rundt 100.000 km, og jeg tenker at dersom du snakker fint med gutta ved f.ex Mekonomen eller et annet, uavhengig, autorisert verksted kan du få dem til å sjekke serviceintervallene for bilen din og hva du bør passe på....de fleste verksmestere er greie når du du spør om råd i slike sammenhenger.

Har du automatkasse av en eller annen sort, er det kritisk å skifte olja, intervalllet avhenger av hvilken sort automatkasse du eventuelt har. Er det manuell, kan du stort sett sjekke at det er nok av og til, gjerne spandere et skift etter et par hundre tusen kilometer. Det er altså en vesensforskjell her. Firehjulstrekk er også noe som krever oljeskift, si 60.000 km er den gylne regelen her. I det hele tatt: det er litt hurra for den lille forskjellen her!

Noe som IKKE står i serviceheftet er at det er lurt å sjekke at gummimansjettene på drivakslingene ikke er skadet av og til, si hver høst og vår, når du så alikevel vipper om dekka mellom sommer og vinter og omvendt. Samtidig sjekker du skiver og klosser, be advised, på alle VW har caliperne bak en lei tendens til å gå tregt evnt sette seg bjønn. Demontering og kobberfett er ofte en grei kur, mye billigere enn å skifte caliper. Vær også ops på rust, jeg har alltid sørget for understellsbehanlding med påfølgende etterbehandling av bilene mine, uansett om jeg har kjøpt dem som brukt eller nye. VW etter si år 2000 er dårligere fabrikkbeskyttet enn noensinne før, ja, bunnplata er forsåvidt "beskyttet", men alt som er montert i ettertid er i beste fall "beskyttet med et tynt lag med lakk. Det er noe dritt på norske vinterveier, rett og slett!

En nanne ting som er smart når du skifter dekk, er å bruke kobber fett i høla til hjulboltene, og aluminumspasta på anleggsflaten mellom nav og felg, da slipper du å ta frem latmannsarm og klubbe for å få av hjula. Og det kan ikke gjentas for ofte: bruk moment-trekker eller momentstag når du trekker til hjulboltene, med en FORSIKTIG ettertrekking for å være sikker, først etter at du har løpt bilen rundt med lufttrekkeren, deretter etter at du har kjørt noen mil. Med "forsiktig" mener jeg det broder alltid beskrev som at du plasserer neven MIDT I hjulkrøsset, og siden jeg og brutter hadde armer som vår gode venn Julius....MODERAT med kraft, ikke mer enn når du skal åpne lokket på et syltetøyglass. Enkle råd fra storebror har alltid vært en god rettesnor!

Om bilen ellers er i god stand, kan du forlenge bilens levetid med flefoldige år med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 16:33:06 +0200

Ja en liten egen sjekk hver vår og høst er ikke dumt og du vil lett se grease som har blitt slynget rundt eller lekker ut en plass. Gummikvalitet i mansjetter for opphengs kuler og drivaksler er sterkt forbedret de senere år og er egentlig ganske skjeldent å se fordi om det forekommer. Jeg var litt rask men serlvfølgelig er drivstoff filter viktig og kan lett gi mye morro oppførsel fra motoren om det begynner å tette seg. Har du bensin bil så er jo plugger noe som bør byttes hver 100000 km uansett om de egentlig ser bra ut da snavs trenger inn mellom elektrode og kerakikk isolator slik at de fungerer dårligere. Ja det var vel det antar jeg men som alltid forandrer bilen sine kjøre egenskaper eller at det kommer lyder du ikke er vant med så er det bilens måte å si ifra på at ta meg til en undersøkelse for jeg er ikke happy.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar