0

Hvilke bil skal jeg velge

spurt 2021-07-02 20:05:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Skal kjøpe bruktbil for maks 200.000,- Tenker på passat 2015-2016 mod. Har fra før en 2007 mod comfortline om jeg har vært veldig fornøyd med. Men blitt usikker på om jeg bør gå for en annen type bil?! Kanskje audi a6, volvo v70 eller en type suv. Trenger god plass i bilen og opptatt av komfort. Bor på bygda, så lite bykjøring. Og bør jeg i såfall velge 1.6 tdi eller tfsi 150 hk? Kan ikke så mye om disse tingene. Har du noen gode tips?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-03 16:13:58 +0100

Enighet er en fryd, ellers er jo Toareg en feiende flott bil, bare så synd at den er ovseleg dyr her hjemme! Til sammenligning: våre russiske venner handlet en flunka ny Touareg "med alt" og en himmla svær motor for mindre enn hva jeg betalte for min like feiende flotte Golf "med alt" for noen år tilbake! Heilt utruleg, men sånn er det når våre hjemlige politikere har vedtatt at bil er "luksus" for 70 år siden! Tiguan er litt mer folkelig prisa, men som nevnt, SUV koster "litt ekstra" uten at man nødvendigvis får "mer bil" for pengene - tvert om.

Den fremste bakdelen med Tiguan er som Kamerat Wizard er inne på, at den går på stylter. Det har konsekvenser så det holder for såvel kjørekomfort som kjøreegenskaper, og noe kynisk sett, om man ikke har en ekstremt dårlig vei til hytta og ikke gidder å gå de siste meterne, eller bor i Finnmark på et sted der brøyting er et fremmedord, er "høy bakkeklaring" totalt unødvendig. Ja, jeg har selv 2 cm ekstra på min Golf, men det viktigste for fremkommeligheten er korte overheng foran og bak og de beste vinterdekka man kan få kjøpt for penger...les Hakkapellitta.

Og så sant som det er sagt: forbikjøringer og alt det andre som følger med såvel 1.6 TDI som de små benzinerne - det er en beinhard realitet. Å kjøre en så tung bil som Passat med disse pinglemotorene er verre enn å kjøre Moskwitch anno 1950 med noenogtyve hestekrefter! Nei, man merker det kanhende ikke i det daglige, men kjør med et lett slep på 500 kilo eller 4 voksne i bilen, da merkes det! Enda verre er det om du ligger i en laaaaaaaaaaang og hard stigning, prøv å tråkke på gassen, ingenting skjer! Om du girer ned 3 hakk, det skjer fortsatt ingenting, bortsett fra at turtellernåla går i peak! Og skulle du kjøre på motorveier i det store utland? Vel, høyhastighets forbikjøringer er IKKE noe man vil prøve med 1.6 TDI eller 1.4 TSI :-) Ja, man kommer etterhvert opp i en anstendig toppfart, men du og du, man må planlegge med kalenderen!

BARE SÅ DET ER SAGT: her hjemme har dette selvfølgelig begrenset betydning. Men som Kamerat Wizard sier, noen kubikk ekstra gir ikke bare mye mer anvendbar kraft, det gir også en bil som er mer anvendbar, en motor som lever lykkeligere, en sjåffør som lever lykkeligere. Min favoritt var tidligere 1.9 TDI / 110, nå kjører jeg 2.0 TDI med "bare" 150 hk og trives aldeles utmerket med det, økonomisk og pålitelig, og nok krefter til å holde følge med trafikken på den russiske landeveien, det sier egentlig sitt :-) Lykke til med jakten på en god bil videre!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 12:14:57 +0100

updated 2021-07-03 12:20:45 +0100

Enig med Mr N Wolf skal du ha passat velg 2,0 tdi ellers blir det uendelig mye giring og sammtidig ergelse om at det er aldri nok kraft til sikkre forbikjøringer uansett om det nok er andre oppfattninger her om den saken, nothing beats cubic inch er fremdeles oppegående fordi om utrykket kom fra Amerikanske biler på 50 og 60 tallet. Se til at den har dab radio og hengerfeste da det bare blir tull med ettermontering her. Superb er en kjempe bil med et hav av plass og paraply holder i bakdørene så kan være et bra valg her. Er du vw fan ville jeg nok tenk Touareg da den har raust med plass og komfort. Tiguan er jo umåtelig populær men er nok en Golf på stylter så prøvekjøring er alfa og omega her og vel tenkt på av Mr N Wolf slik at hele gullrekka er fulgt her i forbindelse med fornuftig valg her.

Hilsen Mr Car Wolf

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-02 21:49:33 +0100

Du får MYE mer "bil for pengene" om du velger VW Passat....evnt Skoda Superb...fremfor både Audi og V70. Med "mer" tenker jeg her på NYERE bil med moderat kjørelenggde. Nei, jeg ville på ingen måte vært redd for å kjøpt f.ex en taxikjørt V70 med 500' på kilometertelleren, da får du en relativt ny og godt utstyrt V70 for en grei pris også, men for alle praktiske hensyn: du kjenner Passat, du vet hva du skal se etter. Skoda er et barn av samme mor, og Superb er absolutt verdt å vurdere når du sier "god plass". Når du nevner begrepet "SUV": dette er ovseleg populært, høy etterspørsel gjør noe med prisen...dvs du får FORTSATT mye mer bil for pengene om du velger en helt ordinær Passat stasjonsvogn....eller ditto Superb. Ellers er sedan et godt valg om du ikke har bikkje eller andre ting som tilsier at stasjonsvogn er sorten....ha det i bakhodet...sedan er lavt priset i det norske bruktmarkedet!

I ditt sted ville jeg også tenkt tanken på firehjulstrekk, det gir deg en mer stabil bil hele året, dette med økt fremkommelighet er en ekstra bonus. Men sjekk at den bilen du ser på har Haldex 5, både VW og Skoda rullet ut dette fortløpende fra 2013 (Golf) og Octavia (2014), med Passat og Superb kom det litt senere - husker ikke i farta hvilken årgang. Eller er 1.6 TDI et BILLIG alternativ i bruktmarkedet, det er ikke helt uten grunn: i Golf hhv Octavia kan motoren fungere, den gjør det den skal og klarer å holde følge med trafikken i norsk tempo, men be advised, det er en motor som krever DSG for at du ikke skal gire i søvne hver gang du har kjørt mer enn et par mil! I Passat snakker vi kraftig undermotorisering med 1.6 TDI, det blir rett og slett for mye vekt for en så liten motor - gå for 2.0 TDI, og be aware, selv 150 hk versjonen har mer enn nok krefter for både Golf og Passat, selv i virkelig motorveistempo utenfor Norge har du mer enn nok krefter. 1,4 TFSI? Vel, 150 bensinhestekrefter og benzinerens momentkarakteristiskk er vesentlig mindre spenstig enn det du opplever med 2.0 TDI....uansett om vi snakker om 2.0 TDI med 150 eller 170 eller flere hestekrefer. Du kan si det sånn at med 2.0 TDI har du anbvendbar kraft like fra lave turtall og oppover gjennom midlere turtall, til sånn omtrent 4000 o/min. Ved 4000 o/min går det så fort at du ligger i mer enn dobbelt tillatt hastighet på norske motorveier, ja, en TDI er ikke "sprek" i den forstand at turtelleren bunner, og ankepunktet fra benzinfansen er at man har et "smalt" turtallsområde, men til gjengjeld kan du kjøre på 6. gir fra 50 km/t til 220+ km/t.

Det kan du IKKE med 1.4 TFSI, min subjektive oppfatning er at de små benzinerne er gørrdaue, turbo ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger