0

<KJØRING I KOLLEKTIVFELT MED EL.BIL

spurt 2021-07-01 21:31:49 +0100

anonym bruker

Anonym

jeg trodde at kjøring med el bil i kollektivfelt/el.filen på Ring 1 og Ring 2 veiene i Oslo ville bli forbudt i løpet av seinest juli mnd i år og at forbudet vil gjelde alle el.biler uansett antall passasjerer og hele døgnet. Det ble sagt at dette ville bli innført i løpet de først 6 mnd i 2021. I artikkelen står det intet om Ring 1 og 2, bare om Drammensveien og Ring 3. og E6 inn og ut av Oslo Det jeg leser nå er at det bare blir forbudt med el.bil uten passasjer på innreise mellom kl 06.-10 og på ettermiddagen ved utreise fra Oslo fra kl 15-18 på i alle fall Ring 3, og Drammensveien fra Skøyen og sansynligvis E18 ut av Oslo mot Mortensrud.ut av byen, Kan en da kjøre el.bil i kollektiv/taxi filen med bare fører på alle andre tidspunkter av døgnet med eller uten passasjer.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-03 16:37:28 +0100

updated 2021-07-03 20:49:44 +0100

Jeg ville lagt til grunn at hva som er lov og ikke lov vil komme opp som undertekst på et eller flere skilter når endringene trer i kraft. Ellers tenker jeg at kollektivfeltet er og blir et gode, betalt av felleskapet, nettopp for å sørge for å ivareta de behovene kollektivtransport og taxi måtte ha for å komme nogenlunde problemfritt frem - hele døgnet. Som f.d yrkessjåffør noen år i ungdommen, rett nok ikke persontransport, er min subjektive oppfatning at vi andre - som jo strengt tatt bare driver "privattransport", ikke har noe som helst i kollektivfeltet å gjøre - passasjerer eller ikke passasjerer. At elbil-fansen synes det er "greit" i pressområder som Oslo, kan man forsåvidt forstå, men jeg tenker at det går over grensen til det unødvendigie å kjøre i kollektivfeltet bare fordi man "kan". Sagt på en annen måte: dersom mange nok gjør det, vil et totalforbud komme rimelig kjapt.

Ja, også jeg fikk med meg et par artikler over den siste innstrammingen, og begreunnelsen burde få et par bjeller til å ringe hos såvel elbilforeningen som elbileiere flest. noe kynisk sagt: man skal kjenne sin besøkelsestid. I min verden - der jeg også har kjørt i virkelig store byer med et helt annet trafikkmønster enn her hjemme, herunder et ekstremt velfungerende kollektivtilbud, klarer jeg rett og slett ikke å se en eneste god grunn til at verken elbiler eller noen som helst andre som kun driver privattransport, skal gis en særlig rett til å bruke kollektivfeltene.

The Bottom Line er at man nok bør være mer opptatt av å holde seg i den delen av veien som er påtenkt privatbilister, fremfor å fokusere på når man "kan" kjøre i kollektivfeltet, først og fremst for kollektivtransportens skyld, men også for egen del: ingen ønsker vel egentlig å hindre kollektivtrafikken eller bli iuglesett av sine medtrafikkanter?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger