0

Defekt el motor etter 42.000 km

spurt 2021-06-30 19:49:25 +0200

anonym bruker

Anonym

HeiKjøpte en Renault Zoe el bil i 2020 ,en 2015 modell som kun hadde gått 35.000 km.Bilen har fungert greit til vårt bruk,kun korte turer.

I dag var bilen på EU kontroll, og jeg ble oppringt om at det var feil på el motoren (defekte lager)

Har hørt at en el motor har få bevegelige deler,og derfor har lang levetid/ lite reparasjoner.

Verkstedet stipulerte en kostnad på 90-100.000 kr for å skifte motor.Det vil ikke være aktuelt på en bil som kostet kr 110.000 for et år siden.

Det betyr at vi må skrote en bil som kun har gått 42 000 km,og som er teight og fin ellersNybilgarantien gikk ut i desember 2020.

Har du noe forslag på hva vi kan gjøre?

Mvh Asle Skog Nordnesveien 8 8890 Leirfjord.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-01 07:27:22 +0200

Var jo litt spesielt at dette ble funnet på en eu kontrol og at de samtidig kunne konstatere at det var dårliger lagere i den. Det er flere muligheter her og det kan være at Zoe har 8 års garanti på batteri og kanskje også el motoren. Hvis det var en produksjonsfeil i el motoren kan den også ha fått utvidet garantien sin da gjerne er flere eiere som har opplevd dette. I min verden lar det seg som regel normalt sett å kunne bytte lagerene men jeg har ikke satt meg spesielt inn i en slik motor. Det burde også være mulig å få en såkalt overhalt byttemotor til kanskje langt lavere pris eller at den sendes til et el motor verksted for undersøkelse. Mulig du må shoppe rundt på mulighetene dine her og kanskje la et bil elektro verksted se på bilen din. En slik motor kan også kanskje skaffes fra en vraket Zoe enten i Norge eller utlandet. Det er nesten ikke så man kan tro det at det skal koste 100 000 kr og ja da blir det nok som du sier vrak. Har verksted som har undersøkt den sagt at det umiddelbart må byttes lager eller er dette på sikt fordi det er en liten ulyd og isåfall ville jeg nok tenkt tanken på å kjøre til den ikke ville mere.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-02 20:17:00 +0200

Hei, dette ville jeg undersøkt mer som kamerat Wizard sier. Er veldig underlig at det skal ryke på en såppas ny bil som så vidt har rulla noen km. At dette skulle bli funnet på en eu kontroll synes jeg høres veldig merkelig ut. Da det ikke er noe kontroll punkt på å sjekke om slike ting kan være defekt. Er vel slik at denne bilen fremdeles kjører fint og ikke har noen ulyder fra motor.

For om det ikke er noen antydning til noe ulyd eller feil. Ville jeg sjekket opp på et annet verksted. Et verksted du kanskje stoler på. Om eu kontrollen ble gjort på et vanlig bilverksted og ikke NAF feks. Så må jeg dessverre si at det finnes mange skrullinger der ute som gjør alt for å få penger. Derfor jeg aldri tar EU kontroll på verksted. KUN på NAF der de ikke har verksted som gnir seg i henda når de sier bilen ikke gikk gjennom kontrollen. Og kommer med smørbrød lista. Og selvfølgelig, alltid et prisoverslag fra de «betal kun 20 000kr nå så blir den godkjent» har hørt med mange av mine venner og lest artikler om slike grådige verksted. Som alltid finner opp slike «feil». Så drar de til NAF for ny kontroll. Og Vipps så fant ikke NAF noen av disse feilene og bilen ble godkjent. NAF sentrene som kun har oljeskift. Har ikke muligheten til å selge en dyr reparasjon da de kun utfører tester og oljeskift. Ble forsøkt solgt NAF medlem skap, men det var kun det han kunne selge. Ikke kjøkken vasken, ny motor til 100k. De bryr seg ikke selvom de vet bilen ikke er verdt mer. Samma om bilen er verdt 10k så kommer de med en regning på 30-40 tusen kr.

Så ta deg en tur til et NAF senter med verksted. Eller ringe om de kan ta en sjekk. Eller et verksted som du stoler på. For dette lukter ugler i mosen.

Lykke til med å finne ut av denne kjedelige situasjonen og god sommer!

Hilsen kamerat VAG.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 14:20:44 +0200

Rent bortsett fra kloke ord over: det er en nymotens myte at elmotorer ikke kan gå i støkker...eller ofr den sakens skyld...aldri går i støkker. Se hen til elektriske motorer i det være seg duppeditter vi omgir oss med til daglig, eller for den sakens skyld, i industrien: akkurat som med alt annet, det skjer ting hele veien! I vårt land, i "moderne" tid reparerer vi jo ikke drillen eller saga når den går i støkker, vi kaster den. vi har kanhende fått for mye penger mellom hendene? Heller ikke slike ting som generatorer og startmotorer i konvensjonelle biler blir overhalt ved verkstedene lenger, de blir sendt inn til komplett refurbishing! Ser vi hen til mer proffesjonelle bruksområder, altså alt fra kraftverk til industrielle sammenhenger, så har man etablert rutiner for vedlikehold, ikke uvanlig at man skifter ut motoren med en annen og sender dem til overhaling en gang eller to i året!

Ja, man kan ramse opp "forskjeller", men prinsipalt sett er det samme greia, another wrapping: viklinger, roterende deler, med eller uten diodebruer og styringselektronikk. Dettte gjelder både motorer og generatorer, og hvilken overraskelse, dette er faktisk barn av samme mor, noe kynisk sett kan vi betrakte dem som "motpoler", der vi i det ene tilfellet sender strøm inn og omformer den til bevegelsesenergi, i det andre tilfellet gjør vi motsatt. Men igjen: det er roterende deler inne i en kapsling, roterende deler må uansett lagres opp på et vis, og det er tildels betydelige belastninger.

Derfor går ting i støkker, uansett om det så er motoren i Marklin-lokomotivet til guttungen, generatoren i kraftverket (festlige saker når sånne ting går i støkker!) eller som her, motoren i den feiende flotte elbilen din! Den virkelig hårreiseisende Uberraschungen her er imidlertid ikke at dne går i støkker, men prislappen for å skifte den ut! Så mye for påstandene om hvor "enkle" elbilene er, her må det jo være involvert en full demontering av en drøss deler og en fryktelig dyr og komplisert motor! Ikke det at elmotorer eller generatorer med tildels heftige effekter er for gratis å regne i andre sammenhenger heller, men hvis vi sammenligner med en benzin eller dieselmotor, man får lett en "byttemotor", altså en short-blokk med nye lagringer og ditt og datt og fabrikkgaranti for si 50.000 kroner give or take! Selve jobben med å ta ut den gamle motoren og sette inn byttemotoren er heller ikke noen voldsom affære, si 3 timer hver kveld en liten uke for en glad amatør - myyyyyyyyyyyyyyyyyye raskere for en erfaren mekaniker eller to ved et verksted.

Mao nok en bekreftelse på mitt glade budskap til alle som kjøper elbil: det er faktisk ikke noen "free lunch" dette her! Med dette prinsivået er det også som du antyder, meget, meget begrenset levetid på dagens elbiler, med de konsekvensene dette uvegerlig har for både totaløkonomien og miljøet! Ikke bra spør du meg, dette burde det være mye mer fokus på, her bør såevel elbilkundene som elbilforeningen kvesse kniven ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 14:55:54 +0200

He he ja Mr N Wolf er nok inne på noe her, mulig verksted hadde mikset noe morro på Juice automaten da man får en ny Zoe for rett over 200000 kr. At en slik el motor ikke lar seg ovehale med nye lagere tror jeg bare ikke noe på. At motoren er kapslet i silikon stoppert ikke muligheten for overhaling her. En elmotor er gjerne mindre i størrelse og burde være innenfor rimelighetens grenser grei å demontere og er det slik at den må sendes til overhaling så er det jo lett verdt noen kr for en leiebil eller at noen i familien har en bil stende for annet bruk foruten at jeg legger meg opp i det. La oss si at en motor kan demonteres for 5000 kr og overhaling koster 15- 20000 kr og innmonterimg er også 5000 kr så kan regningen komme ned i 25-30000 kr og blir jo absolutt verdt det. Likevel er jeg inne på at er det en feil her med disse motorene fra Renault i et bestemt serie nummer de holder ikke bare 42000 km så det må være noe med historikken her som ikke stemmer fks at den har stått under vann i en eller annen oversvømmelse en plass eller at motoren har fått en støtskade og da gjerne ved feilbruk av jekk. Uansett så har du nå fått rikelig muligheter fra dine forum frender så det er bare å se seg om for hvilke muligheter du har her.

Hilsne Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar