0

Har jeg noen kjangs her?

spurt 2021-06-29 14:51:13 +0200

Jeg kjøpte i Mai 2021 en 2016 VW Passat 1.6 med 166900 km på telleren. Ved prøvekjøring av bil virket alt fint. Ingen ulyder eller lignende. Ting fungerte som de skulle. Det var en bulk bak, men dette stod i annonseteksten. Før kjøp ble bilen sendt på en NAF test. Der fant de at bremseveske måtte byttes og at hjul foran var skjevslitt. Selger sendte over all dokumentasjon som kunne vise til at alle servicer var tatt og at hjulstilling var blitt fikset, slik at skjevslittasjen nå skulle bli borte på nytt dekksett. Han hadde sendt over alt dette til forhandler. Han fortalte også at registerreim skulle byttes på 180000 km.

Dette virket greit, da den var ganske billig, så beregnet jeg med litt ekstrautgifter på registerreim og potensielt annet av slitedeler i fremtiden oppå prisen. Så jeg slo til og kjøpte bilen.

Den første måneden gikk det helt fint. Ingen ulyder og alt var bra. Men så kom det en lyd, og så en til, og så kom en tredje ting. På løpende bånd annenhver uke etter hverandre. Det første var at den lagde en slags kvernelyd ved svinging til venstre. Det andre var at den lagde en slags klirrelyd ved gasspådrag. Som 2 løse tannhjul. Det tredje var at plutselig en dag så sluttet turbo å fungere og den lagde en høy plystrelyd. Turboen begynte å fungere igjen 3 dager etterpå da jeg skulle ha den på verksted hos Møller for å skifte bremseveske. Og den høye plystrelyden ble dempet betraktelig, men var der fremdeles. De fant ikke ut av kvernelyden, men de hørte turbolyden og fant ut at den klirrelyden kom av at clutchen var slitt og at svinghjulet også begynte å bli slitt. Det var ingen hast med dette, men ved bytte av clutch anbefalte de å se på svinghjulet samtidig. Ved ny undersøkelse av disse fant de ut at turbo på byttes eller overhales, og at kvernelyden kommer av at girkassa er dårlig. Denne lyden blir kun borte ved å bytte eller overhale girkassa. Men det var visst ingen krise enda. De estimerte dette til 39000 for å bytte turbo og 74000 for girkassa. Dette er jo da hos Møller som er merkeverksted, og kan nok gjøre rimeligere hos andre.

Men alle disse tingene er noe jeg ikke fikk noen som helst informasjon om eller inntrykk av ved kjøp. Dette kommer til å bli veldig mange dyre reparasjoner fremover til prisen av hva bilen kostet nesten. Som kom på løpende bånd.

Så det jeg lurer på er om noe av dette er gyldig å reklamere for? Registerreim og clutch regner jeg ikke med kommer noen vei her, og turbo er nok i gråsone, men at svinghjul og girkasse plutselig ramler sammen nå kan vel kanskje bli dekket? Da bilen tydeligvis var i vesentlig dårligere forfatning enn det jeg ble forespeilet ved salg, og er nok nå ikke verdt noe som helst lenger. Eller kommer jeg noen som helst vei her?

Burde jeg bare kutte ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-29 18:35:59 +0200

Det er nok dette med skjulte feil og mangler som da kommer inn og som du har en sjanse på å kunne bruke her. Jeg vil nok si at det er svinghjul/ clutch du har en mulighet for her turbo, ja er nok ikkke greit å si da alt med en bil har en slitekurve og det kommer jo da an på hvor på denne kurven du kjøper bilen. Turbo er nok også en mulighet her men å tenke på at forrige eier dekker mere i reprasjoner enn han fikk for bilen er nok å stile vel høyt for det dreier seg om rep for bortigmot 120 000 kr her. Du kan kanskje hente noe men uansett så ser det ut som selger har vært i god tro her og at det ikke er allverdens å hente her og du må uansett igjennom en stor mølle for å kunne kreve noe tilbake. Jeg vil si kjør til det virkelig er nødvendig å bytte deler her man kan alltids leve med litt lyder og er ikke helt uvanlig, går bilen som den skal ellers så får du nok heller bytte bilen og kanskje kjøpe en nyeere. Er ikke sikkert at den som kjøper av deg bryr seg om lyder bare den går så vi er nok litt forskjellige her.

Hilsen Mr. ar Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-29 21:03:44 +0200

Jeg tenker at Kamerat Wizards råd er rimelig greie her, og som du har funnet ut, selv en NAF-test avslrer ikke "innvortes" slitasje som egentlig ikke vises utenpå. Ja, vi snakker om et grensetilfelle der bilen nok kan være i dårligere stand enn du kunne forvente, på den annen side sett: altfor mange der ute vil si at en bil som er kjørt over 100.000 er kjørt "langt". I min verden er grensa for passe innkjørt rundt de 300', men dessverre, jeg sitter IKKE i forbrukerklageutvalget! Ja, jeg ville for all del sendt reklamert og gått i dialog med selger her - du kan reklamere på hele gullrekka - og forsøkt å få til iallefall en delvis dekning. Jeg er noe usikker på om selger er en privatperson eller en forhandler her - kravene til en proffesjonell part er vesentlig høyere - men uansett - du finner en grei oversikt over relevante forhold HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Er du NAF-medlem, kan du få råd fra NAF også....f.ex hvordan du går frem for å nå frem med en reklamasjon i ditt tilfelle. Problemstillingen er at subjektive oppfatninger av lyd her og lyd der ikke er speseilt gangbart sett fra et prosessuelt ståsted, jeg tenker at det ikke nødvendigvis er sånn at hele gullrekka med ulyder fører til at bilen ramler fra hverandre i morra. Som Kamerat Wizard sier, du kan nok kjøre en stund før du MÅ skifte noe. Nå sier du ikke noe om hvor grundig verkstedet som har sjekket bilen har gått til verks, men f.ex plystrelyd fra en turbo er ikke nødvendigvis en indikasjon på en kommende katastrofe...f.ex min f.d Passat B5 TDI hadde en slik plystrelyd gjennom hele den tiden jeg eide bilen...den rulla snaue 500' før den ble smadra...med samme turboen. Om bilen derimot går i nødprogram i tide og utide, om du får en drøss feilmeldinger, om det lekker olje, ja da er det det vi kaller klare og tydelige indikasjoner på kommende katastrofer.

Også en sliten clutch kan du kjøre leeeeeeeeeeeeenge med - gitt at du kjører med vett. Jeg antar forøvrig at du snakker om en DSG-kasse her: 6-trinns DSG har clutch og resten av leamikken i samme kapsling, det er noe dritt, da skal du som et minimum være meget nøye med å skifte DSG-olja til rett intervall, og få mekanikeren til å sjekke at det ikke er for mye dritt i olja. Det er så enkelt som at clutchen slites i samme oljebadet her...det forurenser mao samme olja som smører resten. Dette kan være årsaken til kvernelyden - så igjen - be advised...vær nøye med oljeskift, kjør med vett! Om du har en 7-trinns DSG-kasse - hvilket ikke er så usannsynlig om vi snakker 1.6 TDI - er det a complete different matter, der snakker vi tørrcluch, det er altså IKKE noen samrøre mellom dobbeltclutchen og girkassa., med de fordeler dette gir. Men også her: vær nøye med oljeskiftene, girolja SKAL skiftes hver 60.000 km. Dette ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Girkassa er forresten manuell, om det har noe å si her. Det kan jo ha noe å si på slitasjen kanskje fra forrige eiere (2 stk).

Nøkken gravatarbildeNøkken ( 2021-06-30 08:15:29 +0200 )rediger
0

besvart 2021-06-30 08:14:29 +0200

Takk for gode svar! Jeg undersøker mulighetene nærmere. De sa på verkstedet at det som hastet mest av alt dette var turbo. Anbefalte å ikke legge ut på norgesferie, men det kunne også ta lenger tid før den ryker. Girkassa er forresten manuell, om det har noe å si her. Det kan jo ha noe å si på slitasjen kanskje fra forrige eiere (2 stk).

Jeg undersøker mulighetene nærmere med NAF også. Da jeg er medlem der.

Får vel bare kjøre den så lenge den går og fikse ting etterhvert som det blir behov. Det er en veldig god bil å kjøre ellers!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-01 12:50:21 +0200

updated 2021-07-01 12:52:16 +0200

Som Mr N Wolf nevner er ikke turbo plystring nødvendigvis et problem og man kan sikkert kjøre en halv million km med dette foruten at man blir skremt av det, dynamikken i en turbo er svært fintfølende og luftstrømmer som pumpes gjennom turboen og eksos strømmene som passerer forbi eksos skovlene kan lett føre til noe plystring her. Det er også noen enkle faktorer her som at en slange klemme ikke er dratt ordentlig til eller at man har en form for uorginalt luft filter som skaper turbulens i luft strømmen, turbulensen forstyrrer den linejære luftstrømmen og kan gi lyd og faktisk også redusert effekt. Jeg kjøpte en bil der en smarting hadde mistet en dott med papir inn i luftinnsuget og blokkerte da turbo luftstrømmen med kraftig redusert effekt og nødmodus som følge. Det var kun å plukke av turbo og rense den for papir biter som hjalp her men forrige eier sa jo ingenting om dette. Du må nesten spør verksted om en god grunn til at de vil bytte den da jeg lett regner med en pris på 18000- 20000 kr her. Ellers må du nok lære og leve med litt lyder som absolutt ikke nødvendigvis kommer til å gi noen problemer men er akkurat hva det er nemelig lyder men kommer det lyder fra bremse system eller fra understell skal man absolutt være på vakt for det går da på sikkerheten din.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-03 15:20:14 +0200

Det meste burde være sagt her, legg imidlertid til en ting: en manuell girkasse lever som regel lenger enn bilen...den går bare ikke i støkker sånn uten videre...spesielt ikke på en bil som knapt nok er brukt....etter min målestokk. Ja, man kan se for seg at bilen en eller annen gang er utsatt for den ultimate idiot-kjøring, men likevel....en manuell girkasse lever egentlig et beskyttet liv: selv verdens største idiot vil røske av drivleddene leeeeeeeeeeeeeenge før girkassa ryker. Så nei, her vville jeg nok lagt meg de kloke ordene om lyder fra Kamerat Wizard på minne! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar