0

Forbruk med campingvogn

spurt 2021-06-29 11:06:30 +0200

anonym bruker

Anonym

Leste historien om Knut som hadde en liten Poletta på slep og fikk forbruk på 1,2 l/mil. Han syntes turtallet jaget opp og ned. Jeg har selv samme type Rav4. Jeg lurer på om resultat hadde blitt et annet hvis han hadde satt giret i «halvautomat» der man manuelt girer opp og ned. Da ville han kunne «tvinge» inn et høyere gir som jo gir lavere turtall. Lurer på om dette ville hatt noe for seg?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-29 14:01:18 +0200

Godt tenkt, terningkast 6 :-) Ellers er jo strengt tatt ikke en bil med CVT-kasse det som bør stå på lista om man er campingentusiast eller ved-o-man, slik jeg leser artikkelen er kameraten med den gilde veteran-vogna ikke blant de som har de største behovene, så det kan nok gå greit likevel!

Ja, en benziner med moderat dreiemoment vil uansett få et noe høyere forbruk med slep, men dobling av forbruket fremstår for meg som noe helt spesielt. I løpet av 45 år, der jeg i rundt 40 av dem har hatt den samme, feiende flotte hengeren og bla hatt for vane å slepe tunge lass ganske så langt, har jeg aldri noensinne klart å få til en dobling av drivstoff-forbruket, selv ikke med aktuell totalvekt på rundt halvannet tonn og en liten benziner på 1.5 hhv 1.6 liter under panzeret, ja til og med en 1.6 liter dieselmotor med fantastiske 55 hk har jeg hatt, uten problemer whatsoever med å trekke den samme feiende flotte hengeren! Ja, en moderat økning i forbruket kan man oppleve, men for min del er det knapt nok merkbart - det er så enkelt som at jeg har litt traktorprega kjørestil, der jeg nok i større grad enn det som er vanlig tilpasser kjørestilen etter vekta. Jeg kjører på momentet og unngår å presse livskiten ut av motoren for å holde de "obligatoriske" 80-90 langs landeveien...spesielt i stigninger er dette alfa og omega for såvel forbruket som motorens indre liv. Og når vi ser på bildet av ekvipasjen i artikkelen, denne sjampingvogna er rett nok ikke store greiene, men du og du, for et flak den utgjør i forhold til luftmotstand! Her bør nok junior - som visstnok er eieren av sjampingvogna - tenke tanken på å montere en form for spoiler som gjør noe med aerodynamikken på denne klossen på hjul!

Jeg har ellers en bekjent som sporadisk kjører ved med et svær henger og samme sorten bil, rett nok bor han midt ute i skauen, så vedlasset ruller vel knapt et par mil, men han er strålende fornøyd. At CVT-kassa nok får motoren til å snurre som en turbin innimellom, er så sin sak, men ideen om å kjøre i det moduset du beskriver, kombinert med at man selvfølgelig tilpasser kjørestilen etter vekta man måtte ha der bak, vil nok være tingen her! Trampeklapp!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar