0

ad RAV4 og høgt bensinforbruk med henger

spurt 2021-06-29 08:30:11 +0200

anonym bruker

Anonym

hei! her må jeg si jeg ble overrasket, vi har nå RAV nr 4 i ei rekke siden 2002. hybridmodellen kjøpte vi i 2016, det ble toppmodellen med bl.a skinnseter og 4-hjulstrekk. kjører både ved, båt og andre ting. med henger setter jeg altid gearvalg i Sportsmodus. har aldri målt forbruk over literen, selv med båt og henger over 60 km ble forbruket rundt 0,8l/mil. da snakker vi om totalvekt på krok over 1,2 tonn. forøvrig må sies at kvaliteten fra fabrikk har vært super. kjøpte min første audi i 1985, hadde 3 audier frem til 2002 med større og større problemer, bare for å ha sagt det. hadde også en Lexus (300nx) et år, 2015, den ble solgt nettopp fordi trekkeevnen ikke var noe bra. opplevde da at gearkassa "hylte" når jeg hadde båt og henger på kroken

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-29 14:11:02 +0200

Dette fremstår som en mer normal forbruksøkning, men jeg tenker at du med 1.2 tonn nok også må være blant dem som tilpasser kjørestilen i forhold til vekta du har der bak - du kjører defensivt, du kjører på momentet, er litt mer forsiktig med gassen og følger nøye med når du f.ex nærmer deg en stigning og tilpasser deg deretter. Ellers er nok ikke CVT-kassa det beste valget om man er hard-core sjamping-entusiast eller ved-o-man, men jeg tenker at benzineren under panseret har såvidt stort slagvolum og så moderat trimmingsgrad at man bør kunne ha anvendbar kraft fra såvel lave som midlere turtall - uten at det er noen høydare - men det dreier seg om å tilpasse kjørestilen.

Tipset med sportmodus kan ha noe for seg, ellers kom det et annet tips om å kjøre kassa i halvautomatisk modus og gire selv, begge deler bør kunne gi vår gode venn med sjampingvogna og vedhengeren en bedre hverdag når han er ute på tur, selvfølgelig gitt en viss tilpasning av kjørestilen. Jeg tenker jo at det må være et par uheldige omstendigheter med i bildet når vi snakker om en dobling av benzinforbruket, f.ex fremstår sjampingvogna av veterantypen som noe nær en vegg sett fra et aerodynamisk ståsted :-) Jeg ville nok montert en spoiler på taket av vogna om jeg hadde skaffa meg en sånn vogn, her ville nok selv dieselbrenneren min merka slepet!

Jeg må tilføye at jeg har kjørt en tidligere generasjon RAV4 med manuell kasse som yrkesbil, det var ikke spesielt mye krefter i motoren, her en dieselversjon, men igjen, det dreier seg om å tilpasse kjørestilen, gjerne kjøre litt "traktor" og ikke henge seg opp i om det går litt treigere i motbakkene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar