0

Landcruiser2010mod

spurt 2021-06-28 14:47:19 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har,kjøpt en landcruiser varebil 2010 mod. Km. 130000. Pris 300000 privat. Motorras etter 3 mnd./ca.100 mil. Bilen var helt ok på kjøpstidspunktet. Selger har ikke holdt tilbake opplysninger. Iflg. Toyota må motoren byttes. Kan jeg kreve penger tilbake? Mvh. Jan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-28 17:39:57 +0200

updated 2021-06-28 19:25:08 +0200

Er jo ikke helt greit å si her, du hevder at selger ikke har tilbakeholdt opplysninger her. Hvis din praksis med å eie bil er å alltid strekke grensene for hvor mye en bil kan tåle fks slippe den ned fra et høyhus og kjøren den helt under i saltvann ol så er det jo mulig at til og med legenden må gi tapt. Om du kan kreve penger tilbake tror jeg at det må litt fakta må på bordet om den for 100 mil siden var i god stand og nå er vrak og må ha ny motor så har det jo enten dreid seg om tilfeldigheter eller rent missbruk. Legenden er slitesterk og man får ikke legendestatus uten grunn de er nok bilverdenens suverent beste biler, Hiluxen i Topgear er bare smågutt i forhold til dette Samurai kunst stykket av en bil. Toyota hadde en helt annen kultur ang det med å produsere bil, det skal være det beste eller bedre men det skal foregå i stillhet. Det er en stund siden du har hørt reklamen fra Toyota at de sier de er best for det gjør de bare ikke fordi om det er sånn likevel. Ser nesten ut som reklame for Toyota dette men det er ikke sånn, jeg har ingen personlig interesse her. Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-01 07:24:11 +0200

Hei Jan! Æsj, dette er aldri noe hyggelig, som regel ganske ubeleilig og ikke minst kostbart å fikse. Det er dermed ikke vanskelig å forstå at du ser etter muligheter for komme unna dette på en litt rimeligere måte.

Jag har selv hatt et par Landcruisere og kjenner disse som solide og svært driftssikre biler. Men jeg har også tidligere hørt om at motorhavari kan forekomme. Særlig på de litt eldre bilene, her var det noen feil med dyser og diesel kommer ned i bunnpanna / oljen og motoren skjærer seg. Jeg har også hært om stempler som har sprukket. Men – som nevnt, dette var på eldre biler.

Akkurat hva som forårsaker et slik havari er ikke godt å si. Noen av disse motorene kan bruke noe olje – kan den ha vært kjørt med for lite olje en gang? Kan det ha vært fylt på feil type olje en gang? Og at det er senskader etter dette? Har alle service blitt fulgt?

Eller er det rett og slett mekaniske slitasje. Motoren har jo snurret rundt noen ganger. 2000 omdreininger i minuttet i 130.000 kilometer – det blir noen runder det … Uansett lite vits å spekulere i dette. Vi må heller vende blikket framover å se etter løsninger. Motorbytte hos Toyota er neppe noen billig fornøyelse. Jeg tipper vi fort snakker en pris på minst 150.000 kroner.

På en elleve år gammel bil som har gått såpass langt er all fabrikk- og nybilgaranti for lengst passert. Med mindre dette er en kjent feil / svakhet hos produsenten er det ikke noe å hente der. Du har kjøpt bilen din av privatperson. Det vil si at du har to års reklamasjonsrett. Denne reklamasjonsretten gjelder mot skulte feil og mangler. Altså ting som selger bevisst har holdt tilbake for deg. Det er kjøper av bilen som må bevise eller sannsynliggjøre at selger har tilbakeholdt viktige opplysninger.

Denne reklamasjonsretten fritar ikke kjøperen for undersøkelsesplikt, som prøvekjøring, generell kontroll av bilen og å sjekke for eksempel service historikk. Alle ting som er viktige. Slik jeg forstår deg har selger ikke holdt tilbake noe her. Dermed er jeg redd jeg har dårlige nyheter til deg. Slik jeg vurderer det kan du ikke kreve noe tilbake derfra. Han har solgt en bil som var i orden når der gjorde handelen. At du er uheldig i etterkant kan ikke vedkommende da lastes for. Den som eier problemet (deg) eier løsningen.

Men jeg skal i alle fall forsøke å hjelpe deg litt på vei. Som nevnt er nok dette er kostbar affære hos merkeforhandler, men det finnes et firma som tilbyr overhalte motorer, komplette med blokk og topplokk til disse bilene. Mens alt utenpå motoren som innsug, dynamo og dieselpumpe etc. må flyttes over. Disse motorene koster i overkant av 50.000 kroner. Det er slett ikke ille. Sjekk ut Nordic Motor Center sine nettsider for mer info. og priser.

Det er nok også smart å innhente flere priser på å gjøre jobben. Bare pass på at du får seriøse ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar