0

Bytte batteri-pakke

spurt 2021-06-28 13:32:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Vår Kia Soul har gått 156 000 km og garantien er ute. Batteriene har plutselig begynt å svikte. Det tar lang tid å lade bilen, og vi får maks 7 til 10 mil i varmt vær ut av batteriene. Bilen er i ferd med å bli ubrukelig. Ny pakke hos Kia koster 250 000 kr . Dette er lite miljøvennlig dersom vi bare må kaste hele bilen. Har du noen råd om hva vi kan gjøre? ed hilsen ø Langerud

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-28 16:59:38 +0100

updated 2021-06-28 17:04:08 +0100

Nybil garantien din er kanskje ute men ikke dermed sagt at garanti på batteripakken er ute. Kia har gitt rause garantier i den senere tid så ikke dermed sagt at alt håp er ute. Uansett så er 250000 kr helt out there jeg hoppet faktisk i stolen som Mr N Wolf ville sagt, jeg hadde rimelig problem med å finne nok nuller her og helt urimelig spør du meg, først så ville jeg nok sett på om det var ladeproblem her eller andre kablings problemer? Vet jo ikke engang om bilen kostet 250000 kr som ny men ja urimelig i alt fra pris ved bytte, miljøhensyn osv videre er jo helt ute av proporsjoner her, jeg kunne jo fått 3 stk motorer til min Discovery 4 for den prisen og kunne nok ikke akkurat da kalt meg miljø aktivist. Noe er galt her, ta med en kopi av innlegget ditt og server det for Kia og spør om det er noe du har missforstått her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-28 21:29:00 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard her, jeg ville først og fremst sjekket dette med garanti - der det ikke foreligger et konkret fra importør er det alltid håp! Jeg innbilte meg at elbil-importøene hadde kappes ad om å gi garantier på både 7 og 8 år og vesentlig lenger enn 100.000 km, det springende punktet her er hva som gjelder for din bil! Ellers er det jo å håpe på at det kan være ladeproblemer eller andre problemer som er vesentlig rimeligere å håndtere - verdt å undersøke. Ellers er det jo et kjent forhold at også Li-Ion har begrenset levetid, og det er flere forhold som påvirker levetiden. Dessuten eldes batteriene uansett om de blir brukt eller ei. Noe kynisk sett: om man regner med at batteriene holder i rundt 10 år, koster det deg omtrent det samme å kjøre en fornuftig elbil som den du har, som å kjøre en tilsvarende passe stor dieselbil over det samme tidsrommet. Ja, elbil er altså relativt rimelig, men det er altså ikke noen "free lunch". At dieselbilen også kan rulle videre i minst 10 år til uten nevneverdige problemer, tar vi ikke med her - det er tross alt ikke mange som kjører bilene sine fra de er nye til de er modne for å bli spiker.

OM DET SKULLE VISE SEG at det verste alternativet er en realitet - altså at batteripakka nærmer seg end-of-lifetime, er det en mulighet å forsøke å finne et hoggeri som kanhende har en vrakbil med en batteripakke som passer til din bil. En god venn betalte 10.000 spenn for å plukke det han ville fra en E-Up på et hoggeri, herunder tok han med seg batteripakka og reguleringselektronikken. Kjekt å ha - kanhende han får bruk for det en vakker dag! Poenget er, at du har jo en feiende flott og populær bil, det er ikke umulig at det finnes en batteripakke på et hoggeri. Du har jo litt tid på deg ennå, bilen er jo forsåvidt brukbar til turer i nærområdet en stund ennå. Om du mot formodning ikke skulle ha dekning i garanti for batteripakka....er det verdt å bruke litt tid på å undersøke mulighetene. Ellers er det virkelig heftig med 250.000 spenn for en batteripakke, og jeg tipper den prisen er eks montering - regn med noen timers jobb for montering også!

The Bottom Line er at ja, batteripakker til elbiler er ovseleg dyre, og skal vi være ærlige, de er uforholdsmessig dyre. Uten sammenliging forøvrig, batteri til populære kameraer fra min favoritt-fabrikant koster mellom 700 og 900 kroner hos fagforhandleren....såkalt originale. Uoriginale via EBay og Kina koster en hundrelapp for to-tre støkker....og det har vist seg opp gjennom åra at de "uoriginale" har like lang, ofte lenger, levetid enn de såkalt "originale" batteriene. Det som er litt dumt, er at det ikke uten videre er mulig å få tak i tredjepartsbatteripakker til elbiler. Ja, du kan få tak i løse celler, men da må du på et eller annet vis ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger