0

Verditap dieselbil

spurt 2021-06-28 07:08:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

For ca en måned siden kjøpte jeg en brukt BMX X3, 2018 modell med dieselmotor. Strålende fornøyd med bilen, som kostet mye mer enn det jeg hadde tenkt å bruke på "ny" bil. Nærmere bestemt 619 000,- kr.

Uten at jeg noen gang har vurdert å kjøpe elbil, ser jeg nå at det stadig kommer nye elektriske SUV'er. Hadde vurdert å kjøpe den nye iX3 dersom den kom med 4x4, men siden det bare er bakhjulstrekk, så var det ikke aktuelt på grunn av plassen jeg bor. Mange av disse nye el-SUVene koster omtrent det samme helt ny som jeg har betalt for X3en som er gått ca 50 000 km og er tre år gammel.

Mitt spørsmål er da, når alle disse nye elektriske SUVene kommer på rekke og rad til en mye lavere pris enn fossilbilene, vil ikke da verdien på fossilbilene gå ned mye raskere enn før elbilene kom inn i bildet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-28 09:55:21 +0100

Nei, på tross av elbilfansen iherdige forsøk på å prate ned markedet, det har vist seg at verdien på konvensjonelle biler går faktisk IKKE "ned mye raskere"! Det er så enkelt som at Norge fremdeles er et land med relativt betydelige avstander og spredt bosetting. Og nei, det er IKKE så enkelt som elbilforeningen vil ha det til: bare sette seg ned og sette krøss her og der på kartet, og "kreve" en massiv utbygging av ladestasjoner og tilhørende infrastruktur! Som vi vet, en ladestasjon svelger glatt unna like mye strøm som et helt lite boligfelt! Det norske elektrisitetsnettet må oppgrades kraftig for å være i nærheten av å kunne levere det vyene om "elektrifisering" av riket krever. Det vil koste et trefsiffret antall milliarder, og det er ekstremt ressurskrevende - det vil ta tiår.

Legg til festlige ting som "ladekø" og en pris på lading langs veien som allerede i dag tangerer en pris som gir en kilometerkostnad som overstiger hva det koster å kjøre dieselbil! Summen av faktiske ulemper som uvegerlig følger med elbil i Norge, og det faktum at de aller fleste av oss har et kjøremønster og behov som ikke lar seg oppfylle med en elbil vi faktisk har råd til å kjøpe - så har du forklaringen på at dieselbiler i bruktmarkedet er mer etterspurt enn noensinne før. Ja, sogar nyere benzinere er populære blant mange! Elbiler på sin side har som vi vet, en lei tendens til å falle som murstein i verdi, blant annet som en følge av en høyst begrunnet angst blant kundene for batterienes levetid! Ja, jeg er klar over at det er mange jokere som avgjør batterienes faktiske levetid, hurtliglading er f.ex en skikkelig showstopper her, likeledes lever batteriene lengst i landet om man holder dem mellom si 20 og 80 % av full kapasitet. Uavhengig av hvor mange som klarer å lade batteriene sine på en optimal måte, nøkternt realistisk vil markedet inntil det har bygget seg opp en større erfaringsdatabasae - kall det gjerne tillitt til dagens batte4riteknogi - gå ut fra at batteripakkas levetid - og derved i praksis elbilens økonomiske liv - vil være rundt 10 år, give or take et par-tre år. Det gjør noe med verdifallet for elbiler - og det bidrar til å opprettholde etterspørselen for brukte dieselbiler i et marked man skulle tro vlle bli dominert og styrt av prisen på nye elbiler.

Om elbilandelen av nybilsalget øker, ja da blir det naturlig nok færre brukte dieselbiler, enn si benzinere, i markedet....win-win for alle som skal selge en kurrant konvensjonell bil, prisnivået vil forstatt være regulert av tilbud og etterspørsel...færre biler....høyere etterspørsel....selgers marked. Hva fremtiden ellers vil bringe, er vanskelig å si noe om: det eneste vi kan være sikker på, er at avgiftsnivået for såvel elbiler som konvensjonelle biler vil gå opp, både kjøpsavgifter og bruksavgifter. Sånn er det bare - det er politisk vedtatt for omtrent 70 år siden at bil er "luksus" i Norge, det skal koste å eie en bil, det skal ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-28 16:16:03 +0100

Kan trøste deg med at brukte diesel biler har steget i pris fordi tilgangen er begrenset og det gjør mye med prisnivå. Den gang bilredaksjonene trodde at alle de store suvene skulle omtrent nulles ut i verdi så tok de grundig feil da de faktisk ble kjøpt av mennesket som hadde bruk for de og ikke hadde de som pynt i garasjen eller på gårdstunet sitt. Jeg trodde litt på bilredaksjonene jeg og satt og ventet på å få en luksus suv for knappere og glansbilder men dengang ei og hva som skjedde var at det kanskje ble solgt mindre nye men så ble det rift i markedet etter de brukte så i beste fall holdt de seg i pris eller gikk opp. Ingen kan spå markedet det regulerer seg selv som alltid så kjøp den bilen du ønsker og liker og bli førnøyd, trender vil alltid svinge og viser det seg langt om lenge at man har tapt en tusenlapp på valget sitt så får det jo så være det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-30 18:46:15 +0100

Det er vanskelig å spå om fremtiden. Det her med tilbud og etterspørsel et avgjørende. Jeg som har sett lyset, og er i gang med min andre elektriske bil kommer aldri tilbake til fossilt. Etter hvert som flere og flere ser lyset, blir nok etterspørselen etter fossil bil mindre. Og utvalget blir etter hvert mindre, så det er vel en slags balanse? Forøvrig er det artig å registrere at de største motstandere av el-bilen trolig aldri har prøvd en. Kanskje ikke engang sittet i en ? Et lite tips; hvis du frykter batterihavari, tegn en forsikring. Koster rundt 600 kroner og dekker motor også. Når du får elbilen på gårdsplassen kommer du ikke til å angre en eneste dag !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger