Vel, om det virkelig er skremt ut en hel liten stall med ekstra hester fra motoren i bilen din, har du et megaproblem: det første Biltilsynet spør etter, er om du kan legge frem dokumentasjon fra produsenten som i klartekst sier at dette er ålright, spesielt i forhold til utslipp. Som Kamerat Wizard tviler jeg på at det snakk om mer enn 20-30 hestekrefter, men kravet om dokumentasjon som bekrefter at utslippene iht opprinnelig typegodkjenning ikke overskrides, subsidiært målinger fra akkreditert laboratorium, er ufravikelig. Har du ikke det? Vel, da er bilen pr defisjon ikke lenger i samsvar med typegodkjenningen og følgelig heller ikke lenger godkjent, med de konsekvenser dette har. Da har du to-tre alternativer: om du selv har vært den smartingen som har kjøpt og betalt for denne tuklingen, kan du jo forsøke å gå tilbake til leverandøren og betale for å få bilen tilbake til originalt oppsett....og nei....du har sjelden klagerett...om du leser det som står med liten skrift hos slike firmaer vil du finne at "kunden har selv ansvaret for å fremskaffe dokumentasjon for utslippsmålinger". Dersom du nettopp har kjøpt bilen, ville jeg gått til selger og forlang at han skulle ta bilen tilbake...subsidiært bringe bilen tilbake til godkjent stand.
Det springende punktet er hvor høy effektøkning du egentlig har. Jeg vil jo si at en slik effektøkning som det du referer til, er totalt urealistisk uten omfattende endringer, men selv en moderat effektøkning, si 20-30 hk, vil kunne ha dramatiske negative konsekvenser for bilens drivlinje, like fra turbo til drivakslingene vil du få økte belastninger. Avhengig av hvor store marginer fabrikanten har lagt inn, vil det før eller siden, helst før, si ka-bom, etterfulgt av tårer og tenners gnissel når du må åpne lommepungen på vidt gap for å betale moroa. En annen ting, som Kamerat Wizard er inne på, er at dersom det mot formodning skulle være skremt ut hele stallen på mer enn 100 ekstra hester, ja da har du et megaproblem i forhold til både Biltilsynet og forsikringselskapet. Da ville jeg rett og slett parkert bilen i garasjen, levert skiltene og tatt et ord med forsikringselskapet...kanhende du aller nådigst får brannforsikret bilen din til den er brakt tilbake til godkjent stand. Noe forenklet sagt, du kjører bare ikke med en bil som har 100 hk mer enn det den er typegodkjent for uten at dette er godkjent og ført inn i vognkortet - enn si opplyst forsikringselskapet! Det er så ulovlig at det ryker, om dette er tilfelle har du 0- zero - nada forsikringsdekning! Kommer du i en alvorlig ulykke, ender du som gjeldslave resten av livet, og ja, som Kamerat Wizard antyder, både Politi, Biltilsyn og ikke minst forsikringselskapet har både kunnskap og ressurser i fleng, tro meg, du blir tatt med buksene nede på anklene, en så dramatisk trimming lukter man milevidt unna!