0

Registrere hk i vognkort

spurt 2021-06-26 11:49:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Har seg slik at jeg har en Mazda 6, original 121 hk, men er jo trimmet til dryge 220 hk, hva nøyaktig må jeg gjøre for å registrere dette i vognkort? Må det søkes om? Bestilles time for å påvise effekt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-26 12:45:47 +0100

updated 2021-06-26 15:05:50 +0100

Nei de benk tester ikke bilen din, ja har du effektøking må du samtidig ha det nødvendige utstyret som kreves for en nesten dobling av effekten, forsterkede bremser, forsterkede foringer ol. Hvis dette dreier seg om chipping tror jeg noen har slått en ordentlig plate i deg, best case scenario er mere 20 % forventet økning og ikke dine 100 % altså fra 121 til drøyt 220 hk. Er det en stage 3 tuning så begynner vi å snakke her med større turbo, større innsug, større intercooler andre dyser, forsterkede stempler og råder samt annet eksos grenrør osv Rart hvis en ville gå til de skrittene på en traust Mazda 6 med orginale 121 hk da slike motor oppbygginger i stage 3 tuning er svært kostbare greier. Er det en som har solgt deg bilen med slik vidløftig effekt påstander tror jeg nok at jeg ville tatt en telefon og sagt at neste gang burde han slå av litt for kjente ja på effekt lovnader altså. Men er det slik at du har bygd opp en banebil/gatebil så er det nok noen i miljøet rundt deg som svarer mye bedre enn forumet gjør her på tekniske utfordringer for å få den godkjent. Er det banebil så antar jeg du kan ha så mye hk du får plass til uten å tenke på avgifter men at du kan stoppe/bremse forsvarlig er jo et must. Var en reportasje her på Broom nylig der det ble sagt at effekt/hk er tatt bort men det er nok ikke sånn, tror det er cubikk innholdet i motoren de mener her mulig de hadde noe morro på juice automaten sin da de skrev dette innlegget så betyr fremdeles at du må betale for effektøkning helt til bilen er 20 år gammel. Forsikringen din er nok den som er mest inntresert i dette da du forsikrer for den og den motorkraften men setter du plutselig inn en motor på steroider og de finner ut av det så har du nok et problem. Forsikrings agenter er gjerne overkvalifiserte X politi som hvis de misstenker ugler i mosen så er det full etterforsking men selvfølgelig ved en ulykke og de har nesten uendelig makt i ryggen så disse kødder man ikke med, jeg hadde en på besøk på jobben og han hadde tilgang på mere dokumenter enn den Norske stat har juridisk rett på og en skremmende sterk advokat bistand bak seg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-26 20:31:45 +0100

Vel, om det virkelig er skremt ut en hel liten stall med ekstra hester fra motoren i bilen din, har du et megaproblem: det første Biltilsynet spør etter, er om du kan legge frem dokumentasjon fra produsenten som i klartekst sier at dette er ålright, spesielt i forhold til utslipp. Som Kamerat Wizard tviler jeg på at det snakk om mer enn 20-30 hestekrefter, men kravet om dokumentasjon som bekrefter at utslippene iht opprinnelig typegodkjenning ikke overskrides, subsidiært målinger fra akkreditert laboratorium, er ufravikelig. Har du ikke det? Vel, da er bilen pr defisjon ikke lenger i samsvar med typegodkjenningen og følgelig heller ikke lenger godkjent, med de konsekvenser dette har. Da har du to-tre alternativer: om du selv har vært den smartingen som har kjøpt og betalt for denne tuklingen, kan du jo forsøke å gå tilbake til leverandøren og betale for å få bilen tilbake til originalt oppsett....og nei....du har sjelden klagerett...om du leser det som står med liten skrift hos slike firmaer vil du finne at "kunden har selv ansvaret for å fremskaffe dokumentasjon for utslippsmålinger". Dersom du nettopp har kjøpt bilen, ville jeg gått til selger og forlang at han skulle ta bilen tilbake...subsidiært bringe bilen tilbake til godkjent stand.

Det springende punktet er hvor høy effektøkning du egentlig har. Jeg vil jo si at en slik effektøkning som det du referer til, er totalt urealistisk uten omfattende endringer, men selv en moderat effektøkning, si 20-30 hk, vil kunne ha dramatiske negative konsekvenser for bilens drivlinje, like fra turbo til drivakslingene vil du få økte belastninger. Avhengig av hvor store marginer fabrikanten har lagt inn, vil det før eller siden, helst før, si ka-bom, etterfulgt av tårer og tenners gnissel når du må åpne lommepungen på vidt gap for å betale moroa. En annen ting, som Kamerat Wizard er inne på, er at dersom det mot formodning skulle være skremt ut hele stallen på mer enn 100 ekstra hester, ja da har du et megaproblem i forhold til både Biltilsynet og forsikringselskapet. Da ville jeg rett og slett parkert bilen i garasjen, levert skiltene og tatt et ord med forsikringselskapet...kanhende du aller nådigst får brannforsikret bilen din til den er brakt tilbake til godkjent stand. Noe forenklet sagt, du kjører bare ikke med en bil som har 100 hk mer enn det den er typegodkjent for uten at dette er godkjent og ført inn i vognkortet - enn si opplyst forsikringselskapet! Det er så ulovlig at det ryker, om dette er tilfelle har du 0- zero - nada forsikringsdekning! Kommer du i en alvorlig ulykke, ender du som gjeldslave resten av livet, og ja, som Kamerat Wizard antyder, både Politi, Biltilsyn og ikke minst forsikringselskapet har både kunnskap og ressurser i fleng, tro meg, du blir tatt med buksene nede på anklene, en så dramatisk trimming lukter man milevidt unna!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-26 21:34:12 +0100

Må si at jeg setter umåtelig stor pris på Mr N Wolf sine kunnskaper så jeg slipper å være party killer alene av og til. Ja bilfabrikanten legger kanskje inn en sikkerhetsmarginal på ca 20 % som man kan hente i software uten å gå til mere drastiske tiltak men ikke dermed sagt at det er ok og at motor eller resten av drivlinjen tåler dette, har man 121 hk så setter Mazda inn en girkasse som tåler kanskje 130 hk og 340 nm de plukker ikke fra øverste hylle og setter inn en kasse som tåler 200 hk og 390 nm da den selvfølgelig er dyrere og det går igjen utover salget, det er snarere slik at ingeniørene velger hakket under slik at man egentlig er tidvis over grensen med effekten man har allerede men tar en gambling på at det går bra og gjør det ikke det så er noen hundre havarier på verdens basis billigere enn å utruste alle bilene med større og sterkere kasse. Trådstarter har nok fått en bil fra en noe vel positiv selger men han må gjerne utdype hva som er gjort med motoren for å oppnå disse fenomenale effekt økningene men som vanlig så tror jeg nok ikke det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-06-26 11:49:07 +0100

Sett: 374 ganger

Sist oppdatert: Jun 26 '21

Antall visninger