Dette temaet er et mye omtalt segment. Mange produsenter «reklamerer» for long life olje. En kjenning av meg har en BMW der olje skift intervall er 30 000km. Noe jeg syns er latterlig langt. Har du noengang sett video av folk som enten ikke har bytta olja på veldig lang tid eller aldri bytta den. Så kommer det ut som slim eller klumper når de til slutt må byttes pga motor overoppheter eller ryker.
De fleste med sunn fornuft skjønner at slike intervaller ikke er sunt for motoren. De ønsker jo selvfølgelig at motoren din skal ryke etter garantien er over så de kan selge den en 70k+++ ny motor eller kjøpe ny bil av de.
Blir det samme som automat olje. Veldig mange produsenter sier olja er «life-time» altså den skal vare bilen ut. Men hva er nå garantien på bilen? 5 år. Etter det er det på din regning om girkassa ryker. Her må man bytte olje hver 60-70 000km.
Oljen i bilen er til å smøre motoren så det ikke blir metall på metall kontakt. Og for å kjøle motoren. Når man har 15-30k olje i motoren er det logisk at den ikke smører og gjør jobben sin som ny fersk olje.
Folk for gjøre som de vil. Men etter min og vi bil interesserte anbefaling er å følge produsentens intervall dersom det er max 15 000km. Man skal jo uansett bytte olja 1 gang i året. Og de fleste kjører ikke 30k i året.
Tenk på det på denne måten, olje er MYE billigere en å skifte motor. Man er ikke særlig glad den dagen motoren ryker også får man regninga på 70k+++ for å enten spare noen hundrelapper i året eller å ha fulgt en idiotisk anbefaling fra produsenten.
Hilsen kamerat VAG.