0

Oppdatert eller utdatert?

spurt 2021-06-24 16:53:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Over flere år påstår dere at vw sitt longlife program ikke er bra for motorene. Over like mange år har vw holdt fast på det. Har dere noe vitenskapelig belegg for påstanden deres om at motorene ikke tåler long life? Ville vw fortsatt med programmet om det ødela motorene? Min vw mekaniker har selv fulgt long life på sin vw og det går fint. Hvem skal man tro på?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-24 19:35:54 +0100

updated 2021-06-24 19:47:39 +0100

Olje kvalitet og skift intervall er den eneste og viktigste faktoren man kan påvirke for motorens ve og vel. Tror ikke man trenger noen expert utallelese for å forstå at jo renere og yngre en olje er jo bedre for motoren. Alle motorer vil tilslutt havarere hvis man ikke bytter oljen noen vil gå lengre andre kortere men det går likevel bare en vei her. Men så er vi inne på ditt argument og det er nettopp om motoren tåler dette med de lange longlife intervallene, ja forhåpentlig vis og trolig vis gjør den det men det er også mange eksempler på det motsatte uten å gå i detaljer. Bilfabrikantene selger bilene sine på en rekke faktorer som forbruk, utslipp, service kostnader, garantier, vekt og cw verdi osv. VW er villig til gå veldidg langt her ved å manipulere motorens styring system når man putter en avgass sonde inn i eksosen det var rause skriverier over hele verden om dette og VW gikk simpelthen i kne stående ang denne saken. Hvem som har rett her ja det er lov å tenke selv, skulle man vite helt fra bil til bil måtte man faktisk ta en oljeprøve og sende til et olje labratorium og så ville resultetet snakket for seg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-24 20:31:00 +0100

Dette temaet er et mye omtalt segment. Mange produsenter «reklamerer» for long life olje. En kjenning av meg har en BMW der olje skift intervall er 30 000km. Noe jeg syns er latterlig langt. Har du noengang sett video av folk som enten ikke har bytta olja på veldig lang tid eller aldri bytta den. Så kommer det ut som slim eller klumper når de til slutt må byttes pga motor overoppheter eller ryker.

De fleste med sunn fornuft skjønner at slike intervaller ikke er sunt for motoren. De ønsker jo selvfølgelig at motoren din skal ryke etter garantien er over så de kan selge den en 70k+++ ny motor eller kjøpe ny bil av de.

Blir det samme som automat olje. Veldig mange produsenter sier olja er «life-time» altså den skal vare bilen ut. Men hva er nå garantien på bilen? 5 år. Etter det er det på din regning om girkassa ryker. Her må man bytte olje hver 60-70 000km.

Oljen i bilen er til å smøre motoren så det ikke blir metall på metall kontakt. Og for å kjøle motoren. Når man har 15-30k olje i motoren er det logisk at den ikke smører og gjør jobben sin som ny fersk olje.

Folk for gjøre som de vil. Men etter min og vi bil interesserte anbefaling er å følge produsentens intervall dersom det er max 15 000km. Man skal jo uansett bytte olja 1 gang i året. Og de fleste kjører ikke 30k i året.

Tenk på det på denne måten, olje er MYE billigere en å skifte motor. Man er ikke særlig glad den dagen motoren ryker også får man regninga på 70k+++ for å enten spare noen hundrelapper i året eller å ha fulgt en idiotisk anbefaling fra produsenten.

Hilsen kamerat VAG.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-24 21:43:45 +0100

Vel, den som ser seg litt rundt vil oppdage at en annen, unevnelig tysk fabrikant som har sportslige premiumbiler som sitt varmerke, har gått vekk fra "longlife" service og tilbake til oljeskift hver 15.000 km. Det er ikke noe man gjør for moro skyld. Når det gjelder hva VW, eller for den sakens skyld, Møller, sier og synes, bør man merke seg at man også hevder at "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er "god nok". Det er litt som å tro på nissen: den som kaster et raskt blikk under en ny VW, eller for den sakens skyld, en Skoda, vil se at joda, bunnplata har fått en form for beskyttelse. Men alt som er montert på den, i beste fall er "beskyttet" med kun et tynt lag lakk! Dette er ikke i nærheten av å holde mål for norske vinterveier, likevel er kvadet det samme: "godt nok". Og hvilken overraskelse, den som måtte ha tiltro til "rustgarantien", vil oppdage at den ikke verdt papiret den er skrevet på! Nei, bilene ruster ikke i støkker de første par-tre åra, men på si en 5 år gammel VW som ikke er understellsbehandlet i Norge, vil det rusta være godt i gang.

Litt sånn er konsekvensene av "longlife" programmet også: over tid vil det uvegerlig oppstå problemer. Enhver som kaster et blikk på en sprengskisse av en TDI-motor, eller enda bedre, får gleden av å se hva som hender med stempler og sylindervegger når oljekanalene som skal kjøle ned stemplene tetter igjen, vil raskt erkjenne at det faktisk er gode grunner til å IKKE stole på sensorer som sladrer om når man spandere en service og kjøre 30.000+ på olja! Det er så enkelt som at den eneste veien snafset som samler seg opp i olja kan komme ut av motoren, er gjennom tappepluggen og ved å bytte oljefilteret. Tro det eller ei, det finnes faktisk også merkeverksteder i Møller-gruppen som ikke bytter oljefilter ved hvert oljeskift - også under "longlife" programmet! Om det skyldes forglemmelser eller whatever, noe kynisk sett: det er IKKE "god økonomi" å spare på verken forlenge oljeskift-intervallene eller å slarve med å skifte oljefilter! ALLTID NYTT OLJEFILTER hver gang man skifter olje - uansett!

Sånn er det bare, og nei, det er faktisk ikke sånn at den såkalte "longlife" olja er "bedre" enn tidligere tiders syntetiske olje. Den degraderes over tid på samme vis, den blir forurenset på samme vis av motorens forbrenningsprodukter, kondens osv osv - vi ser det bare ikke like godt som før! Det ingen sier høyt, er at motorene etterhvert har fått så mye miljøduppeditter at man ikke kan ha olje med de samme tilsetningstoffene som før. Og der er vi ved sakens kjerne: den som kjører for langt på olja, vil uvegerlig få avleiringer på både kritiske og litt mindre kritiske steder i motoren. Ovenfornevnte oljekanaler er en skikkelig høydare her, men be advised, dette er ikke den eneste Achilles-hælen i en TDI-motor! Opp gjennom åra har disse motorene blitt mer og mer high-tech, med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger