0

Mønsterdybde helårsdekk

spurt 2021-06-24 10:55:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. verkstedet mente jeg måtte bytte alle dekkene mine ettersom jeg har helårsdekk (piggfrie vinterdekk) selv om det var ca 2,5mm igjen av mønsteret. Dette begrunnet di med at vinterdekk har krav om 3mm mønster selv om det brukes på sommeren. Er dette noe du kan gi et bra svar på? På forhånd takk. Mvh Stig

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-24 19:40:00 +0100

Neida du trenger ikke bytte de, kjører du om sommeren er mønsterkravet som sommerdekk er det derimot vinter og kravet kommer med å kjøre etter forholdene kan du nok forvente trøbbel.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-24 21:59:52 +0100

Helt korrekt som Kamerat Wizard sier, dog vil jeg tilføye en ting: piggfrie vintredekk er IKKE helårsdekk!!! Ja, også jeg kjører ut de siste millimeterne på våren og sommeren, dvs når det er mindre enn 4 mm igjen betrakter jeg dem som uaktuelle for en vinter til. Og nei, jeg kjører dem IKKE ned til 1.6 mm, grensa går ved 2 mm. Når du referer til 2.5 mm...? Gitt det faktum at piggrrie vinterdekk slites så du kan se det fra tur til tur ved sommerlige temperaturer, vil jeg tro at du seriøst bør vurdere å skifte dem i løpet av si de neste tusen kilometerne. Du må så alikevel ha nye dekk før neste vinter - som nevnt - 4 mm er en fornuftig grense for vinterdekk.

Som du sikkert er klar over, piggfrie vinterdekk er heller ikke ideelt på våt vei, spesielt ikke om sommeren. Med såvidt lite mønster som 2.5 mm forstår jeg veldig godt at verkstedet ditt kan ha anbefalt deg å skifte dekk. Om du synes det er dyrt...ta en ringerunde...det kan lønne seg!

I DITT STED ville jeg også seriøst vurdert å skaffe meg et sett felger med sommerdekk. Det koster lite, og nei, det er faktisk ikke verken optimalt ifht sikkerhet eller økonomi å kjøre på piggfrie vintredekk i sommerhalvåret. Du sparer vesentlig mer på å ha et sett sommerdekk...og vipper du over dekka sjæl høst og vår....koster deg deg si en halvtime i året....et par timer om du som meg sørger for å fette inn høla boltene står i og navet...pluss en rask sjekk av hjuloppheng, bremseskiver, klosser osv....alt ettersom hva man gjør det til.

DEKK SOM MARKEDSFØRES SOM HELÅRSDEKK FINNES, men den sorten bør man styre klar, det er verken det ene eller andre: dårlige på sommerføre, dårlige på vinterføre. Kanhende de duger nede på kontinentet, men jeg tviler....fikk en bruktbil levert med så godt som nye dekk i den sjangeren en gang...de sto kun på bilen en mil - frem til nærmeste dekkutsalg...der gikk de rett i containeren og ble byttet med nye, nordiske vinterdekk....dekk er blant det mest sikkerhetskritiske på en bil. I det hele tatt: ta vare på deg selv, unn deg et sett sommerdekk, et sett vinterekk. Lykke til, og husk å kjøre defensivt og forsiktig til du har bytta dekk!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-03 03:43:23 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-05-07 05:30:27 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger