0

Har Vw Passat 1,4 TSI dsg 2016 reim eller kjede?

spurt 2021-06-22 19:19:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Kjøpte nylig en Passat 2016 tsi dsg og lurer på om den har registerreim eller registerkjede? Har saumfart nettet, og får inntrykk av at det er reim, men forhandler sa kjede når jeg spurte han. Har ikke så mye greie på bil, men vet at reim skal byttes rundt 120 000, og min er på 103 nå så kjipt å tro det er kjede og dermed ikke gjøre noe før det er forsent.

Takk for svar :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-22 20:30:58 +0100

De små benzinere - herunder 1.4 TSI - gikk fra teim til kjede en gang i andre halvdel av 2013 om jeg ikke husker helt feil. Ergo er det overveiende sannsynlig at din bil har en reim. Dette er en reim av den gode sorten, og om det er som tidligere, skal strammehjul mv byttes samtidig. Ellers er det forsåvidt korrekt at en del motorer har kamkjede, men det gjelder altså ikke de små benzinerne.

Om du vil sove ekstra godt om natta, er det ikke verre enn å ta en telefon til Møller teknisk. Ha vognkort og den første siden i serviceheftet foran deg, da har du det du trenger for å få vite alt hva hjertet måtte begjære om bilen din. Nå sier du ikke om du har snakket med "forhandler" i betydningen en som SELGER biler, eller om du har snakket med en kjekk kar på delelager eller kundemottaket ved verkstedet....de bruker samme datasystem som Møller teknisk...når de gutta sier "registerreim", ja da pleier det å stemme. Og ja, dette er en av de tingene du bør være veldig oppmerksom på å overholde intervallene på. Likeledes skal DSG-kassa ha oljeskift hver 60.000 km, så du får en aldri så liten kostnad til i tillegg til registerreima ved 120.000. Ellers er jeg noe usikker på om din bil er underlagt "longlife-programmet" for oljeskift og filterbytte på motoren, dvs at bilen selv "sier fra" når en eller flere sensorer sier "på-tide-å-skifte-olje". Om du ser for deg å ha bilen en stund, tenk tanken på å avtale et serviceopplegg med service hver 15.000 kjørte kilometer, maks 20' ved mye langkjøring. Dvs at du gir motoren et oljeskift og filterbytte ved disse intervallene, fremfor å satse på at "longlife" intervallet er "nok". Det er så enkelt som at dagens olje ikke er "bedre" enn før, den degraderes, den blir forurenset, akkurat som før, men vi ser det bare ikke på samme måten. Det er mao dårlig karma for motoren å kjøre så mye som 30'+.

Ja, det koster litt, på den annen side sett: om du ikke vil betale 700 spenn pr liter for olja hos merkeforhandleren, ja da kan du etterhvert vurdere å la et uavhengig verksted ta servicen, eventuelt kjøre til Sverige om du bor sånn til...det må jo bli slutt på pandemien en gang!

Ellers er understellsbehandling en god ide for bilen din, nei, det er ikke helt sant når Møller hevder at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok. Den norske vinteren og den tildels heftige bruken av salt og andre kjemikalier i det veivesenet kaller "vintervedlikehold", er ikke avskaffet. Om du vil at bilen din skal leve lenge i landet, er understellsbehandling og jevnlig etterbehandling en av de beste invsteringer du kan gjøre - uansett om du skal eie bilen i 3-5 år eller om du er som meg og eier bilene dine lenger enn lenge og litt til. Ja, det koster litt, på den annen side sett, du får ikke sveisa stort rust for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger