Kloke ord fra Kamerat Wizard, som vanlig! Kan bare tilføye en liten ting: alt mellom 0.5 og 1.0 liter pr 1000 km er egentlig "innafor" det området de fleste bilfabrikanter oppgir som "normalforbruk". Ja, dette er så "vanlig" at den som kjøper ny VW den dag i dag opplever at man får med en liter olje og klar beskjed om å passe på å peile olja, man hevder at bilen "skal bruke" olje når motoren er ny". Vel, det er ikke helt sant - om en motor først begynnerå bruke olja, da går det ikke over av seg selv!
Det er i et nøtteskall det du opplever, og ja, det kan man selvfølgelig mene mye om, jeg tenker at det er flere årsaker til at det er sånn: dels motorens konstruksjon, men også denne nymotens greia med "longlife" service og intervaller for oljeskift på 30.000+. Nei, olja som benyttes i dag er slett ikke "bedre" enn tidligere, den har bare ikke de samme tilsetningstoffene som olja i hine dage. Det har primært med at man vil unngå sot i diverse miljø-duppeditter å gjøre, men olja degraderes altså like raskt som før, og ikke minst: det er egentlig like mye snafs i olja som før - vi se det bare ikke. Den eneste måten å få dette ut fra motoren på, er oljeskift og filterbytte - verken mer eller mindre. Og nei, 1.8 TSI er ikke den eneste motoren fra verken VW eller andre fabrikanter som er oljetørst, fellesnevneren er i mange tilfeller longlife-service. Om det er "rett" eller ikke, jeg er en av mange som har lagt meg på oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, siden tidenes litt ut på dagen.
Det skal nevnes at jeg også har et par andre mer eller mindre gode vaner: på våre nye VW har jeg konsekvent unngått å jage turtall og/eller gi bånn gass - kall det innkjøring - de første 15-20.000 kilometerne. Ja, "eksperter" påstår at dette er totalt unødvendig på "moderne" motorer, men himmel og hav - det er pinadø samme sorten innmat som det har vært de siste 70 åra, den eneste forskjellen er at man har en oppbygning og konstruksjon som er mer sensibel ifht oljetrykk, kall det gjerne mer "smørekritisk"! Det koster meg ingen verdens ting å være litt "snill" med en ny motor, ei heller koster det meg noe som helst å UNNGÅ Å TREKKE TURTALL før motoren og olja er gjennomvarm! En vane jeg har hatt siden jeg kjørte motorsykkel med datidens høyteknologi for 40-45 år siden, alle som har sett innsiden av en motor vil intiutivt forstå hva som skjer når det av ulike årsaker oppstår smøreproblemer! Legg til at olja i enda større grad enn tidligere er en kritisk del av varmehusholdet i en moderne motor - mange gode grunner til å være litt konservativ her!
Konsekvensen er at jeg aldri noensinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene, verken på familiens VAG-mobiler - rett nok flest dieselbiler ... (more)