Golf IV hadde Haldex 2, og som vi vet....VAG har ikke designet dette systemet, man kjøper det i stor grad som hyllevare, rett nok integrert mot bilens øvrige styringsystemer. En litt dum ting er at man opp gjennom tidene ikke har vært spesielt opptatt av å implementere dette delsystemet i bilens service- og vedlikeholdsprogram. Et resultat av dette er at sånne ting som oljeskiftintervaller og filterbytte har vært behandlet en smule stemoderlig, spesielt når Haldex-systemet er levert med en bil der det står "VW" eller "Skoda" på hekken. Uavhengig av hva man måtte mene om dette og hva Møller har sagt og ikke sagt opp gjennom åra, Haldex-olja skal byttes hver 60.000 km. Det er også et filter som kan og bør byttes innimellom. Går dette tett, får det konsekvenser, likelede får det konsekvenser om olja i Haldex-systemet på din bil ikke er skifttet sånn nogenlunde jevnlig. Det ligger i sakensnatur at vi snakker om konsekvenser som meget vel kan gi et spennende lydbilde, i tillegg kommer du garantert til å hyle av skrekk når du får vite hva det koster å fikse dette!
Men, la oss ikke male fanden på veggen riktig ennå. Som Kamerat Wizard er inne på, det er en drøss muligheter her, og når du ikke sender med en lydfil? Vel, det er en distinkt forskjell på lyden fra en eksoslekkasje og de andre spennende mulighetene her. Den enkle måten å sjekke ut dette med eksoslekkasje på, er å kjøre bilen opp på en bukk og få en god venn til å tette eksosrøret der bak med en skosåle eller whatever, mens du selv står under bilen og lytter. Eksos som lekker ut på dette viset høres mest ut som når noen forsøker å lure ut en fis. Det re altså ikke en mekanisk lyd. Er det en stor lekkasje, ja da hører du det veeeeeeeeeeeeeeeeldig godt. Ja, eksosanlegget kan i gitte tilfeller også generere klonk-klonk lyd, da er det fordi det ikke lenger henger som det skal, si at et av gummifestene på bakre potte har gått til Jesus. Når du kjører eller manøvrerer kan dette gi både jevn klonk-klonk og dunk-dunk, og det kan gi sporadiske dunk-dunk.
Men dette er "pene" lyder, ikke som det vi normalt tenker på når du sier raklelyd. Jeg tenker uvegerlig på det jeg kaller "tannpuss", altså det som skjer når tennene i en form for tannhjulsoverføring ikke er i inngrep, og du trøkker på med moment sånn at tenna sklir over hverandre. Det er en ekstremt vemmelig lyd, og den blir før eller siden, helst før, fryktelig dyr. Du skal mao være like forsiktig med å "prøve" dette som med å "teste" en sliten clutch. Det er så enkelt som at ja, du har kanhende en begynnende feil,situasjon som ennå ikke har blitt kritisk. Om du "prøver" for mye, kan det aber pløtzlich bikke over til veeeeeeeeeeeeeeldig kritisk. Si at det er et problem av tannpuss-typen, eller for den sakens skyld, lagre som er på ... (more)