0

Rakle lyd ved rygging

spurt 2021-06-16 20:39:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Okey, nå kunne jeg trengt litt hjelp fra Norulf og Car Wizard eller Benny. Jeg skal prøve å forklare så godt det lar seg gjøre. Problemet er når jeg rygger eller når jeg si kjører i 2. gir på 3000 omdreininger og slipper gassen så kommer det en skikkelig fæl raklelyd fra det som høres ut å være en eksos lekkasje men har fått det utelukket. Bilen er forøvrig en 2005 modell Golf med 2 liter bensin, manuelt gir, og firehjulstrekk. Som sagt, også når jeg rygger kommer denne lyden. Igjen, minner veldig om en eksoslekkasje. Virker som lyden kommer fra under bilen på førersiden men hører den naturligvis høyest der. Ved rygging begynner lyden på litt over 1000 omdreininger, men hvis jeg girminimalt med gass kan jeg akkuratt unngå denne fæle lyden.

Håper dette gir litt nødvendig info og dere muligens vet hva det kan være :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-16 22:08:16 +0200

updated 2021-06-17 06:06:31 +0200

Lyd forplanter seg i karosseriet og er. normalt vanskelig å lokalisere men fordelingskassen er vel kanskje den som ligger nærmest og er den som kontrollerer fire hjuls systemet. Er ikke sikker på hvilket system som var på Golf 2005 om det er visckose eller haldex dette vet nok Mr N Wolf mere om da han er Golf på sin hals. Høres det ut som eksos lekkasje så kan det jo også faktisk være en eksos lekkasje men hvis ikke er det kanskje en av drivaksel koblingene som er utslitt men krever definitivt nærmere undersøkelse. Fordelingskasse og eventuellt haldex må ha olje og skulle dette ha lekket ut er det fare på ferde og trolig er det da kommet en permanent skade først og fremst på lagerene men kan også forplante seg til drevene inni komponentene og da er man ille ute.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-17 14:29:55 +0200

Golf IV hadde Haldex 2, og som vi vet....VAG har ikke designet dette systemet, man kjøper det i stor grad som hyllevare, rett nok integrert mot bilens øvrige styringsystemer. En litt dum ting er at man opp gjennom tidene ikke har vært spesielt opptatt av å implementere dette delsystemet i bilens service- og vedlikeholdsprogram. Et resultat av dette er at sånne ting som oljeskiftintervaller og filterbytte har vært behandlet en smule stemoderlig, spesielt når Haldex-systemet er levert med en bil der det står "VW" eller "Skoda" på hekken. Uavhengig av hva man måtte mene om dette og hva Møller har sagt og ikke sagt opp gjennom åra, Haldex-olja skal byttes hver 60.000 km. Det er også et filter som kan og bør byttes innimellom. Går dette tett, får det konsekvenser, likelede får det konsekvenser om olja i Haldex-systemet på din bil ikke er skifttet sånn nogenlunde jevnlig. Det ligger i sakensnatur at vi snakker om konsekvenser som meget vel kan gi et spennende lydbilde, i tillegg kommer du garantert til å hyle av skrekk når du får vite hva det koster å fikse dette!

Men, la oss ikke male fanden på veggen riktig ennå. Som Kamerat Wizard er inne på, det er en drøss muligheter her, og når du ikke sender med en lydfil? Vel, det er en distinkt forskjell på lyden fra en eksoslekkasje og de andre spennende mulighetene her. Den enkle måten å sjekke ut dette med eksoslekkasje på, er å kjøre bilen opp på en bukk og få en god venn til å tette eksosrøret der bak med en skosåle eller whatever, mens du selv står under bilen og lytter. Eksos som lekker ut på dette viset høres mest ut som når noen forsøker å lure ut en fis. Det re altså ikke en mekanisk lyd. Er det en stor lekkasje, ja da hører du det veeeeeeeeeeeeeeeeldig godt. Ja, eksosanlegget kan i gitte tilfeller også generere klonk-klonk lyd, da er det fordi det ikke lenger henger som det skal, si at et av gummifestene på bakre potte har gått til Jesus. Når du kjører eller manøvrerer kan dette gi både jevn klonk-klonk og dunk-dunk, og det kan gi sporadiske dunk-dunk.

Men dette er "pene" lyder, ikke som det vi normalt tenker på når du sier raklelyd. Jeg tenker uvegerlig på det jeg kaller "tannpuss", altså det som skjer når tennene i en form for tannhjulsoverføring ikke er i inngrep, og du trøkker på med moment sånn at tenna sklir over hverandre. Det er en ekstremt vemmelig lyd, og den blir før eller siden, helst før, fryktelig dyr. Du skal mao være like forsiktig med å "prøve" dette som med å "teste" en sliten clutch. Det er så enkelt som at ja, du har kanhende en begynnende feil,situasjon som ennå ikke har blitt kritisk. Om du "prøver" for mye, kan det aber pløtzlich bikke over til veeeeeeeeeeeeeeldig kritisk. Si at det er et problem av tannpuss-typen, eller for den sakens skyld, lagre som er på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar