Noe kynisk sett - og viktig å huske på - du er guttunge fremdeles - og vil være for "ung" å betrakte i minst 10-15 år fremover. Sagt på en annen måte: du har ikke noe hastverk med å realisere drømmen om både det ene og det andre - den som venter på noe godt, venter ikke alltid forgjeves. Det jeg tenker på, er at du har et relativt begrenset budsjett. Å bruke dette for å kjøpe en "drømmebil" som har 14-16 år på veien, i den tro at dette er oppfyllelsen av dine søte drømmer, meget raskt kan ende i om ikke ditt verste mareritt, så iallefall noe som ligner. Det er så enkelt som at BMW 530D var en dyr bil et godt støkke oppe på premium-stigen når den var ny. Ja, du og du så billig det høres ut med en hundretusenlapp for en "premiumbil", men be advised, innkjøpsprisen er bare en ørliten del av hva det koster å ha en sånn bil. Her kan "alt" gå i støkker, og når det går i støkker, ja da koster det ofte veldig mye penger å fikse det igjen! Titusenlappene flagrer!
Jeg merker meg også at du bruker adjektivitet "sprek": om du da tenker i retning av en bil som er kjørt som "ungdomsbil" tidligere, gjerne av en drøss ungdommelige eiere og "chippa" så en dieselmotor som egentlig er designet for å gi anvendbar kraft i et turtallsområde som passer for et landveislokomotiv, ja da driter du garantert på draget: ungdommelige eiere har en tendens til å kjøre på en måte som forvandler det som kanskje engang var en god bil, til a piece of scrap på null komma null, og dette med "chipping", "optimalisering" og annen tukling, ja det er en sikker vei til motorhavari og girkassehavari, spesielt med en motor som dette. Sånn er det bare, og da står du der med lang-lang nese. Problemet er at veldig mange av disse bilene er nettopp det: ungdomskjørte og tuklet med. Dette kamufleres rett nok bak ord og vendinger som "eid av BMW-entusiast", men når det kommer til stykket...viser det seg ofte at det er en overentusiastisk ung mann på din alder - gjerne en som innbiller seg at man kan slippe ustraffet fra "aktiv kjøring" med en såvidt tung bil som dette - med de konsekvenser dette har for nestemann i rekke i form av galloperende kostnader og gråt og tenners gnissel. "Tung bil" er forøvrig et viktig stikkord: på en tung bil vil hjuloppheng og bremser være mer utsatt for slitasje enn ellers, likeså motor og drivlinjen generelt om bilen blir kjørt "hardt" av mange eiere som innbiler seg at det er "tøfft" å røkkekjøre. I det hele tatt, det koster å være kar, og med en tung bil, der bare ET dekk koster deg en tretusenlapp....vel....her får dine stakkars 20.000 i måneden bein å gå på! Ja, kanhende du har "grei økonomi" så lenge du bor hjemme, men det er vel ikke akkurat det du ser for deg ... (more)