0

BMW 530d fra 2005 som førsyebil

spurt 2021-06-16 19:33:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg er 17 og et halvt og på utkikk etter ungdomsbil. Jeg ser for meg en sprek 530d bakhjulstrekk fra ca 2005 til 2007. Er dette bra ungdomsbil? Budsjett på ca 80000 til 120000kr. Dette er noe jeg har drømt om siden jeg var guttunge så vil ikke la drømmen gå i vasken. Vet at de er dyre i drift og dyre deler, men jeg har grei økonomi og tjener litt over 20000 i måneden. Hva må jeg være obs ved kjøp. Har km mye å si. Gått 180k, 200k, 220k eller 300k?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-16 22:47:06 +0200

Noe kynisk sett - og viktig å huske på - du er guttunge fremdeles - og vil være for "ung" å betrakte i minst 10-15 år fremover. Sagt på en annen måte: du har ikke noe hastverk med å realisere drømmen om både det ene og det andre - den som venter på noe godt, venter ikke alltid forgjeves. Det jeg tenker på, er at du har et relativt begrenset budsjett. Å bruke dette for å kjøpe en "drømmebil" som har 14-16 år på veien, i den tro at dette er oppfyllelsen av dine søte drømmer, meget raskt kan ende i om ikke ditt verste mareritt, så iallefall noe som ligner. Det er så enkelt som at BMW 530D var en dyr bil et godt støkke oppe på premium-stigen når den var ny. Ja, du og du så billig det høres ut med en hundretusenlapp for en "premiumbil", men be advised, innkjøpsprisen er bare en ørliten del av hva det koster å ha en sånn bil. Her kan "alt" gå i støkker, og når det går i støkker, ja da koster det ofte veldig mye penger å fikse det igjen! Titusenlappene flagrer!

Jeg merker meg også at du bruker adjektivitet "sprek": om du da tenker i retning av en bil som er kjørt som "ungdomsbil" tidligere, gjerne av en drøss ungdommelige eiere og "chippa" så en dieselmotor som egentlig er designet for å gi anvendbar kraft i et turtallsområde som passer for et landveislokomotiv, ja da driter du garantert på draget: ungdommelige eiere har en tendens til å kjøre på en måte som forvandler det som kanskje engang var en god bil, til a piece of scrap på null komma null, og dette med "chipping", "optimalisering" og annen tukling, ja det er en sikker vei til motorhavari og girkassehavari, spesielt med en motor som dette. Sånn er det bare, og da står du der med lang-lang nese. Problemet er at veldig mange av disse bilene er nettopp det: ungdomskjørte og tuklet med. Dette kamufleres rett nok bak ord og vendinger som "eid av BMW-entusiast", men når det kommer til stykket...viser det seg ofte at det er en overentusiastisk ung mann på din alder - gjerne en som innbiller seg at man kan slippe ustraffet fra "aktiv kjøring" med en såvidt tung bil som dette - med de konsekvenser dette har for nestemann i rekke i form av galloperende kostnader og gråt og tenners gnissel. "Tung bil" er forøvrig et viktig stikkord: på en tung bil vil hjuloppheng og bremser være mer utsatt for slitasje enn ellers, likeså motor og drivlinjen generelt om bilen blir kjørt "hardt" av mange eiere som innbiler seg at det er "tøfft" å røkkekjøre. I det hele tatt, det koster å være kar, og med en tung bil, der bare ET dekk koster deg en tretusenlapp....vel....her får dine stakkars 20.000 i måneden bein å gå på! Ja, kanhende du har "grei økonomi" så lenge du bor hjemme, men det er vel ikke akkurat det du ser for deg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-17 06:44:56 +0200

updated 2021-06-17 18:29:49 +0200

Drømme ungdoms bilen er jo dette mildt sagt men kommer du til 530 d så er jo de fleste x drive utgaver så man må nok lete litt for en ren bakjulsdrevet. Tenk hadde denne eksistert når jeg skulle ha min første bil det hadde vært som en våt drøm for oss med tilbøyeligheter til overdreven bil interesse :-) Du må nok lete litt for å finne riktige bilen og gjerne med hjelp av noen med litt erfaring ang bil og aller helst Bmw. Ikke fall for de som er tøffest og har størst boom blaster slik at naboens vinduer klirrer når du spiller men se etter en som er best mulig behandlet uten å ha skippet en eneste service, oljeskift og service er nemelig ekstremt viktig og spesielt på motorer med mye hk, en sub woofer lar seg jo ettermontere. Har bilen dårlig eller ingen service historikk i senere tid så STYR UNNA til det dukker opp et riktig eksemplar ellers kan det bli ubehagelig dyrt for deg. Kjørelengde skal man ikke henge seg så mye opp i tenk heller på bilens stand og historikk og når du har funnet den riktige bilen så tar du den på Bmw og får en tilstandskontroll og det er absolutt verdt pengene. Du spør om hva du skal være obs på ved kjøp og det er å sette av noen kr til reprasjoner for det vil definitivt komme etterhvert, bilen er avansert og kan være dyr å drifte men har man spart litt så kan det helt sikkert bli et hyggelig eier forhold for deg men som sagt gjør reaserch med fornuft og så slipper du jubelen løs når du har blitt lykkelig eier. Flott å se at bilentusiasmen lever videre og du og du måtte jeg vært 17,5 igjen og hadde samme dilemmaet som trådstarter her :-) :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar