Det er skrevet noe nartikler over dette emnet i årenes løp, mange av dem av svært oppegående og seriøse mennesker. Konklusjonen er den samme: piggfrie vinterdekk gir relativt sett lengre bremselengde og dårligere veigrep ved temperaturer på oversiden av 0, og jo varmere det er , jo mindre grep har du. Spesielt gjelder dette på våt vei. Sånn er det bare, og ja, vi er alle klar over at det faktisk finnes en god del sommerdekk som slipper enda lettere, for all del! Min subjektive oppfatning er at det burde være utsted importforbud for enkelte sommerdekk, stem på meg som samferdselsminister, så ordner jeg det!
Men likevel....piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en krevende øvelse, iallefall om du ikke bor på et sted der du har grønn vinter med maks +10 istedenfor sommer! Er du blant dem som kjører på piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret i den tro at det er "like sikkert" som å kjøre på gode sommerdekk...da tar du veldig, veldig feil! Ja, det går stort sett greit, ikke går det spesielt fort på den norske landeveien, og de fleste som har noen år bak rattet vet å tilpasse både farta og kjørestilen etter det veigrepet man har til enhver tid. Her innebærer det at den som kjører på piggfrie vinterdekk - eller for den sakens skyld- sommerdekk av den rimelige sorten - bør kjøre med skjerpet aktsomhet og gjerne holde lavere hastighet enn man ellers ville gjort.
Siden du nevner begrepet "bærekraft": det er ikke spesielt "bærekraftig" med piggfrie vinterdekk på sommeren...de slites lynraskt om temperaturen overstiger 20+. Det gir deg i beste fall redusert mønsterdybde påfølgende vinter, i verste fall kjører du med kritisk liten mønsterdybde allerede i vintersesong nummer to - i min verden betrakter jeg vinterdekka som kass når de er 4 mm eller mindre på vårparten. Da kjører jeg dem ut på sommeren ålright - men som antydet over - da tilpasser jeg farta og kjørestilen deretter! Når høsten kommer eller mønsterdybda går under 2 millimeter, bytter jeg dem uansett - bikker de 2 mm midt på sommeren, ja da hiver jeg på sommerdekka og får lagt på nye vinterdekk på vinterfelgene så jeg er klar til vinteren.
Og nei - det er ikke noe stress whatsoever - når jeg gjør en grundig jobb med sjekk og rengjøring av bremser, innfetting av hjulbolter og nav, sjekk av luftrykk, korrekt tiltrekking av hjulbolter - det går unna på en time i normalt tempo. Om man legger om til sommerdekk for tidlig f.ex og derved må legge om en gang ekstra - da skipper man nevnte sjekk - da går det på et kvarter om man jobber fort. Dobbelt så lang tid om man jobber i normalt pensjonisttempo. Så neeeeeeeeeeeeei......jeg ser ærlig talt ikke verken problemer med dette - eller de 10 påståtte "fordelene" du viser til . For meg er det viktig å ha best mulig sikkerhet sommer som vinter, da kjører man i størst mulig grad med dekk som passer for årstiden - mer komplisert er det ikke. Og uavhengig av årstid, de aller fleste ... (more)