0

Holdbare som en gammel betong fabrikk

spurt 2021-06-07 13:23:49 +0100

Lada var holdbare biler uansett om de hadde litt å stri med på det elektriske, men at de lå frempå ang design og kjøre egenskaper blir nok å ta vel i her. Jeg kjørte både de gamle 1500 modellene og etter dette også en Samara som da plutselig var blitt forhjulsdrevet men tror nok de fleste konnkurentene lå litt foran her. De kom gjerne utstyrt med verktøy nok til å skifte motor langt inn i Sibir og gikk egentlig aldri i stykker men finessene som andre Europeiske bilmerker hadde på den tiden hadde de nok ikke. Lada var billig pgå frihandels avtalen mellom Norge og Russland og hadde selvfølgelig flere tilhengere her men når prisene nærmet seg hvilkelt som helst annet bilmerke ble nok konkuransen for stor. At vi har entusiaster er bra fordi Lada fortjener at noen synes de er verdt å ta vare på om det ikke spesielt er meg men igjen så er de jo fleste klenodier nå og minner oss lett på en av Norges hisorier ang avtaler osv med Russland og egentlig hvilket bra kjøretøy det var der det stengt tatt hadde sitt opphav etter at Fiat eksporterte sine maskiner over til Russland og sa seg ferdig med sin epoke av modellen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-07 16:08:56 +0100

Trampeklapp for en grei oppsummering av alt det gode med vår alles kjære Lada! Ellers kan jeg tilføye at njaaaaaaaa....det elektriske anlegget kunne være litt spennende, det var litt mer enn "litt" inspirert av Fiat. Når det er sagt, skjemaet som fulgte med i instruksjonsboka frem til 80-tallet her hjemme, var mer enn godt nok, og man trengte IKKE være ingeniør for å jobbe med verken det elektriske eller resten av bilen. Det var også helt kongelig moro å studere instruksjonsboka, der var det bla ført opp olje osv for alt fra subtropisk klima til Sibir og litt til! Firkantladdissene og Niva hadde jo også start-sveiv...veldig greit å ha om det ble 30-40 minus. Jeg har selv sparka i gang Laddisen min i 40 minus, med trykk på "sparka", man satte bare sveia i hølet, snurra til rett før to av stemplene lå rett før øvre topp-punkt, så brukte man foten på sveiva, nesten som kickstarten på en motorsykkel, og trødde til. Å bruke armen var ikke lurt, bilen kunne faktisk slå tilbake! Blant det man ellers fikk, var komplett instrumentering, verktøysett som var tilstrekkelig til å åpne et mindre automobilverksted, et fantastisk varmeapparat og ikke minst, en bil som ga ord som "robust" og "ekstremt driftsikker" mening. Varmeapparatet var spesifisert til å gi +28 inne i bilen ved -40, og tro meg, det var i aller høyeste grad reellt! Legg til gode, forutsigbare kjøregenskaper, greie ytelser, helt greit bensinforbruk og ikke minst, god bakkeklaring, god fremkommelighet og enkel å skru på, det var en hel gullrekke med gode grunner til å velge Lada! Vi som har kroppsfasong som Julius sitter til og med godt i en Laddis!

Bilene var billige ja - og serviceapparatet med Konela som importør var helt fantastisk. Problemet som oppsto etterhvert, var ikke prisene, men så kom diverse avgiftsomlegginger! En relativt tung bil dengang - bla pga noe tykkere stålplater og mer konservativ konstruksjon - ga høye avgifter. En del av årsakene til at man klarte å holde prisene nede tidligere, var forøvrig at man pinte ned verdien på bilen - det ga lave avgifter i et verdiorientert avgitsystem. En del av dette var at man monterte plast innerskjermer, H4 lykteinnsatser, sikkerhetsbelter foran og bak ved Konelas anlegg i Drammen,,,,vips...så slapp man å betale avgift for "merverdien" i dette. Derved ble Lada en av de første bilene som faktisk ble levert med H4, lyktespylere osv osv - ja til og med STÅLBJELKER I DØRENE var Lada FØRST MED i det norske markedet - i en serie med Lada 1600 som egentlig ble produsert for det amerikanske markedet - bestilt av en KANADISKE Lada-importøren! Forøvrig en slekning av en ikke ukjent engelskmann med etternavnet DENNIS - en mann som ga navn til en hel serie med BRANNBILER i UK! Lada var store greier i Canada, for all del, og man var altså PÅ VEI INN I USA, med GODKJENTE biler..........men så kom MOROA I AFGHANISTAN og det etterhver så kjente SANKSJONSVELDET - et "nyord" for amerikanske imperialisters HANDELSKRIG mot ganske ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-07 17:43:12 +0100

updated 2021-06-07 17:44:33 +0100

Ja damene der er blendene flotte og ikke rart at man blir blendet av dette, når man jobbet med Russere så var det nesten alltid noen bilder av døttrene som ble lagt frem i en litt god stemning. Er man frisk og arbeidsfør er det jo enestående å være der og damene der sørger for at mannen virkelig får følelsen av å være mann, men når man får pensjon så er den på 200 euro og jeg hadde aldri hatt mulighet til å leve for dette så da blir det plutselig barna som innimellom må skjenke på litt for i det hele tatt å få varme og mat. Men Russland er ikke som Norge her der vi greit kan ta pensjon og leve om ikke greit men iallefall er det mulig. Russland er ikke så annderldes her enn andre nasjoner der vi nok må sørge for noen reserver før vi pensjoneres og til og med i Norge er det nok smart og være forutseende. Bilene de produserte var helt opp til de formålene de hadde og det var transport så at vi i dag sitter og mimrer om at Lada var tunge på styringen og at bremsene krevde litt vel mye kraft så var den rett og slett tiltenkt alle situasjoner som kunne oppstå i dette enorme landet og prøvde nok aldri å konkurere med landeveis lokomotiv på den Tyske Autobahn. Lada var som de fleste biler at kjører man de lenge nok så venner man seg til særegenhetene på godt og vondt. Når jeg kjørte en Lada så hadde jeg jo gjerne kjørt konkurentene først og var da ikke helt overbevist men tanken streifet meg faktisk da Samara kom og man kunne gå å få en helt ny bil for 70000 kr eller så. Saken er nok at Togliati valgte en så enkel bil som mulig for å selge i hjem landet med minst mulig komponenter som kunne gå feil og at den ble exportert litt rundt omkring var jo uansett ikke deres hovedmarked men de var jo iallefall billige.

Hilsen Mr Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-08 10:18:05 +0100

Mhp dette med pensjon er det - der som her - veldig greit å ha kontroll på bokostnadene, relativt ny og nedbetalt bil og litt mer enn minstpensjon når man bikker pensjonsalderen....forøvrig har både menn og kvinner mulighet til å gå av tidligere enn i Norge...enn så lenge...også i RF er pensjonsalderen under press.....men yrkesgrupper som har særaldersgrense er imidertid fredet. Også det foreløbig, men akkurat det med brann, politi, flygende personell er underlagt vesentlig hardere fysiske krav enn i Norge, så det skjer neppe med det første.

Minstepenjon er som du antyder, ikke stort å skryte av. På en annen side sett: har man statsleilighet evnt privat eiet leilighet uten gjeld, har man det relativt greit: det finnes en ekvivalent til den norske bostøtteordningen som i stor grad blir gitt som direkte reduksjon i det vi kan kalle "fellesutgifter", honnørkort og frikort er ikke underlagt riktig like kjipe betingelser som i Norge, og ikke minst, basismatvarer er underlagt en prisregulering....en konsekvens av lavere middelinntekt er at det er ganske mange som tjener relativt lite....igjen....der som her...offentlig ansatte, hele gullrekka fra lærere til leger f.ex. har relativt lav inntekt. Det vi kan kalle øvre middelklasse jobber som regel i privat sektor eller store helt eller delvis statseide selskaper som Gazprom, der er lønna ganske så grei - på nivå med norsk gjennomsnittslønn eller over. En del av dette bildet er også at mange har en tilleggspensjon, privat eller offentlig, da blir det mye greiere å være pensjonist.

Ja, det er en betydelig større mengde minstepensjonister enn i det norske samfunnet. Men blant Putins og partiets fanesaker har nettopp minstepensjonister og krigspensjonister - de få som er igjen av sorten - vært en prioritert sak. Kortversjonen er at disse gruppene har fått det vesentlig bedre de siste 20 åra. Ja, det var tildels dramatiske endringer på 90-tallet, men for oss som har reist ut og inn der, har utviklingen fra noe henimot altomfattende økonomisk krise til dagens Russki' Federatze' vært helt utrolig, og da i positiv retning. Det er jo strengt tatt god for alle - ikke minst en liten nabo som Norge, Sverige og Finland visserlig er: når den store, sterke naboen har det godt, underforstått har et nogenlunde stabilt samfunn, da er det greit for oss også. Ikke minst fordi det blir så meget enklere å reise ut og inn. Egentlig et ganske perfekt sted å reise til, man slipper å være omgitt av jævla nordmenn på fylla - kfr Spania! Og bare så det er sagt: når Ivan har jobb og har det greit der hjemme, ja da drekker han atskillig mindre enn Ola Dunk! Vi som ikke drekker sjæl legger veldig lett merke til sånt - og nei - min russiske svigerfar var også veldig forsiktig med alkohol. Ja, vi har det veldig greit her hjemme i Norge, for all del, men det er faktisk ganske greit i andre land også - nøkkelen er å ha grunnleggende respekt for det landet man reiser til, de menneskene man møter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger