0

Fjerne rust selv

spurt 2021-06-05 14:09:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann

Jeg har en Skoda octavia mpi 2005. Den er kjørt over 200.000 km, men er fortsatt en bra bil. Den har litt rust her og der og jeg tenkte jeg skulle prøve å ta det selv. Hvilket utstyr og merke ville du anbefalt? Har også rust på kanalene, men vil vente og se om det går bra på EU kontrollen. Betalte ikke så mye for bilen, så er ikke interessert i å legge ut for mye på den.

Hilsen Silje Evita

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-05 16:46:14 +0100

Mr N Wolf har nok rett, Biltema har nok noen produkter som ikke er så lettjobbet, men 2005 model tilsier at du gjør siste kamp og ikke kan forvente noen nybil. Masse produkter der ute og virker de egentlig? tja litt kanskje men har rust først fått taket så er det nok en tapt kamp.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-05 15:58:37 +0100

Oi....kloke hoder tenker mye likt...der kom Kamerat Wizard også! En god kveld til deg! Ja, Corroless er helt grei, men be aware, den er blant de primerne som er desidert mest penetrerbar for vann! Ellers har Biltema mye kult på boks, inkludert sink-primer, men spraylakken fra Biltema er litt vanskeligere å jobbe med enn den du får på BilExtra :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-05 15:55:55 +0100

Ja. man kan endelig prøve å fjerne rust sjæl, det har vi vel alle gjort. Men som regel er det ikke deg som tar innersvingen på rusta, det er rusta som tar deg :-) Det dreier seg i store trekk om å slipe vekk rusta ned til metall, påføre primer og deretter lakk. Det som er litt dumt, er at vi glade amatører som fusker litt i dette faget, ikke uten videre har tilgang til proffesjonelle produkter. Da blir det veldig ofte prøve og feile, som regel mest av det siste. For min del har jeg hatt noen tiår med litt prøving og mye feiling, dvs det ser feiende flott ut den første tiden, men etter alt fra en til to-tre vintere kom rusta som vet et mirakel tilbake igjen i rikelig monn! Jeg har vel prøvd de aller fleste amatørproduktene der ute...med variabelt hell. Men for all del, det bremsa iallefall den synlige rusta! Dog, ikke klarer man alltid å slipe godt nok, og ofte kommer den innenfra.

Be aware, primere er som regel penetrerbare, dvs de er IKKE vanntette! Smartinger som "tar rusta" og kjører med kun primer, uten å påføre lakk, i måned ut og måned inn, lurer seg sjæl...vannet trenger gjennom...ny rust dannes...pån' igjen!

Disse "rust-eterne" som er så populære i enkelte kretser? Vel, jeg har prøvd hele spekteret, ingen av dem holder det de lover. Det ser svart og fint ut med det samme, men reaksjonen som loves, er tydeligvis veldig mye bløff. Selv med industriprodukter har jeg fått lang, lang nese. Ellers er det noe med å slipe helt ned: du får ikke alltid vekk alt....rusta ligger i strukturen i metallet...og kommer veldig, veldig ofte tilbake....også om proffesjonelle har gjort jobben kan det hende at rusta kommer tilbake. Efaringermessig er en sinkprimer det som bremser mest, men igjen: det må påføres lakk for å beskytte og unngå at vann penetrerer overflatesjiktet. Sånn er det bare. En aktør som har gjennomgående høy kompetanse bak disken og gode produkter, er forøvrig BILEXTRA. Spesielt sprayboksene med lakk man har i hylla er god sort, det er lakk som er passe tyntflyrende, lett å få en pen overflate også for oss amatører - men husk - rett avstand - rett "mønster" - påfør flere tynne lag. Utendørs med akkurat passe vind en sommerdag er faktisk ganske smarte omgivelser! Ja, sprøyte er mye bedre enn sprayboks, da har du jevnt trykk hele veien, men du skal ha gjort det et par ganger for å beherske bruk av sprøyte...og husk maskering!!!! Og er du enda gjerrigere...slik jeg var i begynnelsen...bruker du fortynnet lak påført med kost...IKKE bengalakk....få en billakkerer eller f.ex Bilekstra i Larvik til å blande en 1/4 liters boks til deg...da har du i flere år! Kjøp tynner samtidig...her duger IKKE White-spirit....kan faktisk påføres med kost når du fortynner den litt...men helst med sprøyte. Nei, det blir ikke proff-resultat, men det blir ganske bra med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-05 15:25:41 +0100

Her er nok en kost og en liter med noe rust og rusthemmende i et strøk det beste, kjøp gjerne korroless på Felleskjøpet for en 300 lapp som har virket godt i alle år. Du vinner nok aldri kampen mot rust men å slagge ned prosessen er jo greit. Når du har fjernet det som er løst og lagt på denner ruststoppen kan du lett kjøpe en sprayboks med lakk fra fks Biltema og dusje over. Resultatet blir jo sånn passe men er nok greit for en 2005 med hva kan vi forvente egentlig?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger