Når du sier "jobb" og en del kjøring, vil jeg anta at det er personlig ruin om du får problemer med bilen. Gitt en nogenlunde trygg og stabil arbeidsituasjon, med ditto inntekt, ville jeg i ditt sted lagt på en hundretusenlapp og gått for en feiende flott ny elbil av den mer "kjedelige", men fornuftige sorten. Da får du en pålitelig bil som bringer deg fra A til B og så videre, hver dag, hele året, og bidrar til at du fortsatt får gjort jobben og tjener penger - uten å måtte rive deg i håret! En tilårskommen Tesla er nettopp det: tilårskommen - og det er faktisk ikke verdens mest pålitelige biler. Legg til at verken tilgangen på verkstedstjenester eller logistikken på reservedelsiden er i nærheten av å holde mål til seriøs yrkesbruk. Det du "sparer" på en "rimeligere eldre modell" med "gratis" lading går raskt opp i spinninga om du må leie en annen bil innimellom fordi bilen står på verksted! Ellers er det jo ikke speseilt mye "garanti" igjen på cerken 2014 eller 2015-modelleene du har sett på, knapt nok på en 2016-modell. Om du tenker batterigaranti....ja....men så var det resten av bilen da.....tunge biler har sine sider...bla hjuloppheng, dekkslitasje, bremseproblematikk. Alt dette koster penger - om du heller velger en ny, passe stor, fornuftig nusselig liten elbil som Hyundai Kona - eller noe i den duren - får du både grei rekkevidde - til elbil å være - og du får vesentlig mindre problemer, enn si løpende kostnader, enn om du velger en pent utbrukt Tesla.
I det hele tatt: brukt Tesla gir deg ingen fordeler, tvert om. Mhp innvendig plass, nyttelast og ditt og datt kommer du akkurat like godt ut av det med nevnte Kona....du får plass til deg sjæl og det man vanligvis drasser på av habengut når man er i arbe'. Og drasser du på mer enn du får med deg i en Kona...? Vel, da er elbil allerede i utgangspunktet et problem. Om du tenker "Tesla" pga rekkevidde, tenk omigjen...det er ikke så fantastisk stor forskjell på "greie" elbiler for hvermannsen og Tesla lenger. Om du har et kjøremønster der det blir så mange kilometer i løpet av arbeidsdagen at du virkelig trenger rekkevidde i størrelsesorden 500 km eller mer, velg hybrid eller for den sakens skyld, en konvensjonell bil - gjerne diesel - da slipper du mange problemer. Du får vel neppe betalt for å sitte i ladekø - eller for den sakens skyld, mens du sitter og venter på lading?
Jeg tenker også at du kanhende er blant dem som ser litt vel optimisitisk på hva du kan spare med elbil. Faktum er at du må ha mulighet for å innstallere hjemmelader, og "fylle tanken" derhjemme i stor grad for at det skal "lønne seg" med elbil. Om du lader langs veien...vel....da blir det omtrent like dyrt som å kjøre diesel - give or take. Ja, du kan spare litt på bompenger enn så lenge, for all del! Men sett deg ned ... (more)