0

Octavia registerreim trøbbel

spurt 2021-05-30 06:13:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei I oktober stoppet vår Skoda Octavia 2015mod 2.0TDI 150hk 4x4 Bilen hadde på det tidspunktet gått 111.000km. Vi fikk den tauet til merkeverksted der ble det bekreftet vannpumpe havvari, med påfølgende hopping av registerreim Til slutt endte alt med at ny motor måtte tll, til den nette sum av 170.000kr Vi hadde toppforsikring så vi måtte betale 40% egenandel som ble rundt 60.000kr Prøvde å snakke med forhandler (samme sted som verkstedet) der vi kjøpte bilen brukt i 2017 Skoda Norge ga ikke etter ei krone og ingen andre enn forsikringsselskapet kunne hjelpe. Nybil garantien var ute men ifølge kjøpsloven har man 5år på brukt også, noe forhandler sa ikke stemte på slikt Nå har det gått en godstund og ergelsen har begynt og lagt seg Er det faktisk sånn at man må bevise at vannpumpen var dårlig ved kjøpsdato? Noe som burde sie seg selv?

Har det gått for lang tid til å påklage? Hva skal vi gjøre? Har vi noe sjangs for og få tilbake noe? (Regreimskifte er oppgitt til 180.000km eller 10år)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-30 07:32:50 +0100

Det er i slike situasjoner det er greit å være NAF-medlem....medlemskap uten veihjelp holder i lange baner! Uavhengig av dette, NAF har samarbeidende advokater over hele landet, man er som regel som et minimum behjelpelig med kontaktinformasjon til nærmeste NAF-advokat. Dette er advokater med relevant spisskompetanse, det er absolutt påkrevet her!

Ja, dette er advokatmat, dmen i korthet: det er som du sier, 5 års reklamasjonsrett. Et annet forhold som absolutt er relevant her, er at VAG over en periode hadde et problem med vannpumpene på disse motorene. Som så altfor ofte ellers. det ble ikke kjørt en innkallingsrunde i Norge. Om dette ble gjort ellers i Europa, er jeg usikker på, jeg har ikke lenger tilgang til pressemeldingene hos VW AG, men min subjektive oppfatning er at dette er en kritisk faktor her. Samle trådene, eventuell dokumentasjon, og søk råd hos en advokat av den sorten jeg nevner over. Du får som regel uansett det man kaller "fritt rettsråd" - ikke vær redd for å spørre om det. Om advokaten sier at saken ikke er liv laga, ja da hører du på det. Om han sier "jolly fine", tar du det derfra. Men be aware, 60.000 er mye for deg (og de fleste av oss), men i erstatningsrettslige sammenhenger er det ikke et spesielt stort beløp. Sagt i klartekst: det kan koste mer enn det smaker, den prosessuelle risikoen er betydelig. Ellers har du advokatdekning i din kaskoforsikring, i det øyeblikk en tvist oppstår osv osv..

Mhp dette med at DU må "bevise" dette med dårlig vannpumpe....dette er som nevnt over, et kjent forhold. Den norske importøren har bare feiet det under teppet! Kritikkverdig spør du meg, jeg har en VW med samme motor....der begynte vannpumpa å tulle rett før fabrikkgarantien gikk ut. Lite kjekt, og jaggu prøvde merkeversktedet seg på en liten spansk en og fakturere meg for dette! Ellers var det ikke helt enkelt å fange opp dette, det eneste forvarselet var at temperaturmåleren flagret opp og ned på en atypisk måte. Jeg er over gjennomsnittet aktpågivende for slike ting, legg til en solid porsjon flaks...så det gikk i likaste laget. Mener også at 2.0 TDI har KAMKJEDE....det gjør det ikke bedre når slike ting skjer...så jeg føler med deg. Ja, det er mulig at man også har motorvarianter med en kevlar-reim eller tilsvarende - 10 år og 180.000 km tyder på noe sånt...min 2.0 TDI har på sin side et "sjekkintervall" på 270.000 km. Uansett, trampeklapp for at du holder styr på sånne ting, det er viktig! Pass også på å skifte motorolje og bytteoljefilter ved 15.000 kjørte kilometer, maks 20.000 kilometer ved mye langkjøring...."longlife" service er egentlig ikke spesielt smart for en TDI-motor. Nei, den nye olja er IKKE "bedre" enn den gamle, men pga DPF mv mangler den en del tilsetningstoffer som ellers kunne sota ned både her og der. Om du ikke vil betale 700 kroner literen for olja ved ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-30 14:43:00 +0100

Hm ja man kan nok ikke legge bruktbilgaranti oppå nybilgarantien slik at når du kjøpte den i 2017 så varer det i ytterligere 5 år. Kjøpte du en 2015 modell i 2017 så er jeg redd det er nybilgarantien som gjelder og da altså 5 år. At de burde vist at vannpumpen din kunne havarere og isåfall kunne ta det på skjult feil og mangel er nok ikke sikkert og bevisbyrden ligger nå på deg. At tilsvarende motorer har hatt dette problemet og at det ikke er innkallelse på retting av problemet taler til din fordel her. Men så kommer et par ting man må sjekke nøye her og det er om servicerer er fulgt til punkt og prikke ellers er løpet khørt for din del. At du slapp unna med 60000 kr er nok et lykketreff for deg da du bar forutseende nok til å ha en slik forsikring. Når det nå er deg som må kjøre saken kan summene lett komme opp i nivåer du ikke trodde på forhånd var mulig og det er risk for at du taper saken og sitter med svarteper til slutt. Men at du i en mail forteller klart til både importør, forhandler og verksted hvor David kjøpte ølet sitt er helt på sin plass og at du samtidig har lagt ut på Broom forumet hvordan de har behandlet det er også greit.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger