Det er i slike situasjoner det er greit å være NAF-medlem....medlemskap uten veihjelp holder i lange baner! Uavhengig av dette, NAF har samarbeidende advokater over hele landet, man er som regel som et minimum behjelpelig med kontaktinformasjon til nærmeste NAF-advokat. Dette er advokater med relevant spisskompetanse, det er absolutt påkrevet her!
Ja, dette er advokatmat, dmen i korthet: det er som du sier, 5 års reklamasjonsrett. Et annet forhold som absolutt er relevant her, er at VAG over en periode hadde et problem med vannpumpene på disse motorene. Som så altfor ofte ellers. det ble ikke kjørt en innkallingsrunde i Norge. Om dette ble gjort ellers i Europa, er jeg usikker på, jeg har ikke lenger tilgang til pressemeldingene hos VW AG, men min subjektive oppfatning er at dette er en kritisk faktor her. Samle trådene, eventuell dokumentasjon, og søk råd hos en advokat av den sorten jeg nevner over. Du får som regel uansett det man kaller "fritt rettsråd" - ikke vær redd for å spørre om det. Om advokaten sier at saken ikke er liv laga, ja da hører du på det. Om han sier "jolly fine", tar du det derfra. Men be aware, 60.000 er mye for deg (og de fleste av oss), men i erstatningsrettslige sammenhenger er det ikke et spesielt stort beløp. Sagt i klartekst: det kan koste mer enn det smaker, den prosessuelle risikoen er betydelig. Ellers har du advokatdekning i din kaskoforsikring, i det øyeblikk en tvist oppstår osv osv..
Mhp dette med at DU må "bevise" dette med dårlig vannpumpe....dette er som nevnt over, et kjent forhold. Den norske importøren har bare feiet det under teppet! Kritikkverdig spør du meg, jeg har en VW med samme motor....der begynte vannpumpa å tulle rett før fabrikkgarantien gikk ut. Lite kjekt, og jaggu prøvde merkeversktedet seg på en liten spansk en og fakturere meg for dette! Ellers var det ikke helt enkelt å fange opp dette, det eneste forvarselet var at temperaturmåleren flagret opp og ned på en atypisk måte. Jeg er over gjennomsnittet aktpågivende for slike ting, legg til en solid porsjon flaks...så det gikk i likaste laget. Mener også at 2.0 TDI har KAMKJEDE....det gjør det ikke bedre når slike ting skjer...så jeg føler med deg. Ja, det er mulig at man også har motorvarianter med en kevlar-reim eller tilsvarende - 10 år og 180.000 km tyder på noe sånt...min 2.0 TDI har på sin side et "sjekkintervall" på 270.000 km. Uansett, trampeklapp for at du holder styr på sånne ting, det er viktig! Pass også på å skifte motorolje og bytteoljefilter ved 15.000 kjørte kilometer, maks 20.000 kilometer ved mye langkjøring...."longlife" service er egentlig ikke spesielt smart for en TDI-motor. Nei, den nye olja er IKKE "bedre" enn den gamle, men pga DPF mv mangler den en del tilsetningstoffer som ellers kunne sota ned både her og der. Om du ikke vil betale 700 kroner literen for olja ved ... (more)