Kloke ord fra Kamerat Wizard som vanlig :-) Det burde være lett å velge mellom utbrukt Tesla med potensiale for spennende bilhold i begrepets verste betydning, og en feiend flott ny Zoe! Ellers antar jeg dette med bompenger er et vesentlig element i kostnadskalkylen her, om det IKKE er en bompengebelagt strekning du kjører, bør du være nøkternt realistisk: om du kjøper en ny Zoe, og bilen holder i si 10 år, er det 20.000 i året. Da kan du le hele veien bil banken, men be aware, det oppstår jo også kostnader med det å eie og bruke elbil også! Mine f.d kolleger, alle er like gode til å regne som meg, har sett på kostnadene ved en elbil ala VW E-Up over en 10-års periode, og kommet til at det blir omtrent samme kostnad som å eie en grei dieselbrenner over samme tidsrom. Da har de EN bompassering hver vei, en bompassering som man lett kommer rundt om man ikke føler trang til å sponse den lokale "sykkemotorveien" når man kjører til og fra jobb.
Med elbilen får de et par minutter mer fritid, det er jo litt greit, og om de kjører litt ellers også, ja så sparer de kanhende et par-tre tusenlapper på elbil kontra dieselbrenner pr år. Men i det lange løp: nei, det er faktisk IKKE så voldsomme forskjeller som noen vil ha det til. Vær også ops på at muligheten til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader er en må-ha, å lade på ladestasjoner "der ute" innebærer, om ikke personlig ruin, så iallefall vesentlig høyere kostnader. Da blir lønnsommheten bop-bop. Og da trekker vi ikke inn dette med dekkostnader vs elbil...en relativt sett tyngre bil sliter mer på dekk, hjuloppheng, bremser og så videre....bremsene er forøvrig en skål for seg...å bremse med rergenerering er ikke bare fordelaktig for skiver og klossers levetid.
Dette med vinteren er også noe du bør ta høyde for i planleggnigen. Du ser selv ekspert på dine lokale vinterforhold, du er selv ekspert på ditt arbeidsmønster. For min del - de åra jeg var i jobb, levde jeg av å være tilgjengelig H24/7, uansett vær, uansett førehold. Derfor valgte jeg en diesel firehjulstrekker, men hadde jeg vært i jobb ennå, hadde jeg nok tenkt litt som deg: en passe stor, fornuftig elbil som nummer to bil, for jobbkjøringa ialelfall i deler av sommerhalvåret.
The Bottom Line er at jeg likevel ville vært litt i tvil: om besparelsen er noen få tusenlapper i året, risikerer man like gjerne at vinninga går opp i spiinninga. Det er der dette med å gå et par runder med seg selv kommer inn ibildet: gjøre grundige vurderinger sånn at man er fornøyd en stund. Lykke til!