0

Beste elbil til pendling på motorvei

spurt 2021-05-26 19:57:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Hvilken brukt elbil vil dere anbefale til pendling cirka 8 mil (4+4) på motorvei i 100 og 110 km/t? Blir en nr. 2 bil, men bør holde til en liten tur på butikken eller trening etter jobb. Budsjett rundt 200 000.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-27 09:50:39 +0100

Ja du får jo nå en brukt Tesla for 200 000 kr men om det er lurt er jeg ikke sikker på men spennende iallefall. Ellers får du jo en ny Renault Zoe for rett over 200 000 kr og er nok et tryggere kjøp de har rabatt på 45 000 kr i kampanje akkurat nå. Se deg ut en bil du liker og prøvekjør det er nok den beste veien å gå.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-27 13:58:25 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard som vanlig :-) Det burde være lett å velge mellom utbrukt Tesla med potensiale for spennende bilhold i begrepets verste betydning, og en feiend flott ny Zoe! Ellers antar jeg dette med bompenger er et vesentlig element i kostnadskalkylen her, om det IKKE er en bompengebelagt strekning du kjører, bør du være nøkternt realistisk: om du kjøper en ny Zoe, og bilen holder i si 10 år, er det 20.000 i året. Da kan du le hele veien bil banken, men be aware, det oppstår jo også kostnader med det å eie og bruke elbil også! Mine f.d kolleger, alle er like gode til å regne som meg, har sett på kostnadene ved en elbil ala VW E-Up over en 10-års periode, og kommet til at det blir omtrent samme kostnad som å eie en grei dieselbrenner over samme tidsrom. Da har de EN bompassering hver vei, en bompassering som man lett kommer rundt om man ikke føler trang til å sponse den lokale "sykkemotorveien" når man kjører til og fra jobb.

Med elbilen får de et par minutter mer fritid, det er jo litt greit, og om de kjører litt ellers også, ja så sparer de kanhende et par-tre tusenlapper på elbil kontra dieselbrenner pr år. Men i det lange løp: nei, det er faktisk IKKE så voldsomme forskjeller som noen vil ha det til. Vær også ops på at muligheten til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader er en må-ha, å lade på ladestasjoner "der ute" innebærer, om ikke personlig ruin, så iallefall vesentlig høyere kostnader. Da blir lønnsommheten bop-bop. Og da trekker vi ikke inn dette med dekkostnader vs elbil...en relativt sett tyngre bil sliter mer på dekk, hjuloppheng, bremser og så videre....bremsene er forøvrig en skål for seg...å bremse med rergenerering er ikke bare fordelaktig for skiver og klossers levetid.

Dette med vinteren er også noe du bør ta høyde for i planleggnigen. Du ser selv ekspert på dine lokale vinterforhold, du er selv ekspert på ditt arbeidsmønster. For min del - de åra jeg var i jobb, levde jeg av å være tilgjengelig H24/7, uansett vær, uansett førehold. Derfor valgte jeg en diesel firehjulstrekker, men hadde jeg vært i jobb ennå, hadde jeg nok tenkt litt som deg: en passe stor, fornuftig elbil som nummer to bil, for jobbkjøringa ialelfall i deler av sommerhalvåret.

The Bottom Line er at jeg likevel ville vært litt i tvil: om besparelsen er noen få tusenlapper i året, risikerer man like gjerne at vinninga går opp i spiinninga. Det er der dette med å gå et par runder med seg selv kommer inn ibildet: gjøre grundige vurderinger sånn at man er fornøyd en stund. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-27 21:37:37 +0100

De fleste som er redde for batterlevetid, øket slitasje på grunn av vekt, har rekkeviddeangst og frykter økte avgifter har aldri forsøkt i praksis. Ditt valg av elektrisk bil er utvilsomt riktig. Jeg har 20 mnd erfaring, og kommer aldri til å kjøpe fossil bil igjen. Du bør imidlertid velge en del lengre rekkevidde enn du tror du trenger. Elbilen kommer til å bli førstevalg uansett hvor du skal. Slik er det bare :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-28 22:56:23 +0100

Kloke ord fra Kamerat Helmar om rekkevidde her, det er jo så enkelt som at oppgitt rekkevidde har en hel liten gullrekke med forutsetninger som må være til stede for at man skal komme så langt :-) Sånn er det bare, og dette med å gå for dobbelt så mye rekkevidde som man tror man trenger, burde gi rom for at du slipper å bli stående i veikanten og grine - f.ex om vinteren blir råkald!

Og nja, vi som har levd en stund, vet veldig mye om rekkeviddeproblematikken! Jeg har kjørt totakt-motorsykler av den største sorten, reservekanna var en trofast følgesvenn! Ellers kjørte jeg Lada benzinere gjennom et par tiår før jeg konverterte til diesel, i en tid der dette med døgnåpne bensinstasjoner var sjeldnere enn hønsetenner, og sånt som kortautomater? Det var ikke påtenkt! Da lærer egentlig veldig kjapt at en rekkevidde på rundt 500 km ikke er noe å slå hæla i taket for, enten man kjører langs sørlandske mellom Oslo og Stavanger på nattestid, eller for den sakens skyld, får en ide om at det kunne vært greit å kjøre fra Costa del Østlandet til Mo i Rana for å bli kjent med nye venner - whatever! Enn si når jeg etterhvert fikk meg en tilhenger, da ble rekkevidden på mine ellers fantastiske Laddiser bittelitt redusert gitt - til rundt de 400 km!

Hvorfor dette er relevant? Jo...min Laddis anno 1974 hadde omtrent samme rekkevidde som selveste Tesla X. Sånn sett er elbil et rimelig stort tilbakeskritt, en grei dieselbrenner har normalt sett en rekkevidde på 1500 km eller mer, ren utklassing spør du meg! Med Laddisen min kunne jeg imildertid ha en reservekanne med drivstoff for si et par hundre kilometer ekstra i bagasjerommet. Det kan man faktisk ikke med elbil - og nei, det er faktisk ikke sånn at man har riktig samme frihet, riktig samme muligheter til å "fylle strøm" overalt der man ferdes, enn si at det faktisk er ting som "ladekø" og sogar problemer med å få "lunta" til å levere strøm til bilen innimellom. Alt dette bør man faktisk legge inn i vurderingene før man løper og kjøper elbil - la eget kjøremønster, egne preferanser, egne behov avgjøre, ikke hva som er politisk riktig i dag - i morra kan politikerne snu trill rundt!

Det gjelder forøvrig avgifter også - at det vil komme bruksavgifter på elbiler, er garantert, ikke minst en ganske så omfattende pandemi som har gjort et dypt innhugg i statskassa, vil få politikern til å lete med lys og lykte etter nye områder å hanke inn inntekter på. Der er elbiler lagelig til for hugg, andre muligheter finnes ja - men alt annet er jo avgiftsbelagt too the max allerede. Sånn er det bare, det er derfor mine stalltips for dem som vurderer elbil er å ha nøkternt realistiske oppfatninger av hva en elbil kan og ikke kan gjøre, hvordan dette passer inn i eget kjøremønster, må man inngå mange kompromisser - og ikke minst - man bør velge en grei og fornuftig elbil, underforstått ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger