0

Subaru og anbefalt serviceintervaller

spurt 2021-05-25 17:49:18 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Ser for tiden etter Subaru forester 3 generasjon fra 2009 og oppover. Som alltid gjør man jo sine undersøkelser før man kjøper bil og jo mer man leter jo mer feil har jo biler. Dette gjelder over hele fjøla. Det som bekymrer meg litt når det gjelder Subaru er flere teknikere som mener at Subarus egne serviceintervaller er for lange. Spesielt når det gjelder 1-3 generasjon biler, og da spesielt outback og forester. Noen mener intervallene burde være så korte som hver 6000-7000 km fordi spesielt boxer motoren er helt avhengig av nøye vedlikehold. Men det samme sier de gjelder bensinmotoren også. I Norge er jo Subaru heldigvis ikke levert med 2.5 l motorene som vel har hatt mest feil, men en begynner jo å stusse hvis man ikke kan kjøpe en bil med full servicehistorikk uten å være rimelig sikker på at motoren holder en stund, spesielt hvis det er lav km stand på den fra før. I tillegg skriver flere at boxer motoren før 4 generasjon biler har en svakhet i kaldt klima. Det er jo ikke positivt i et av verdens kaldeste land.

Det samme gjelder cvt automatkassene som Subaru sier skal være vedlikeholdsfrie, og som skal inneholde lifelong olje. Alle teknikere jeg har sett og hørt om, sier at automatkassene må vedlikeholdes. Olja jeg ser de heller ut er grumsete og full av partikler. I verste fall kjøper man en bil som har full servicehistorikk men som ikke har skifta girolje en eneste gang.

Har jeg grunn til å være ekstremt skeptisk, eller leser jeg kun verstefallstilfellene? Subaru skal jo egentlig være gode biler.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-25 19:48:24 +0100

updated 2021-05-26 14:28:46 +0100

Ryktet henger nok igjen med at det er gode biler og har lite feil, dette var nok riktig når bilene ikke hadde så mye effekt og vekt ikke betydde allverdens. Subaru har hatt mye problem etter de prøvde å lage diesel boxer motor dette fikk de ikke til og endte med masser av havarier. Det merkelige er at noen ryker og noen holder men ingen kan si helt hvorfor ikke engang innad i Subaru systemet så det meste er spekulativt. Uansett skulle du hatt service intervall på 6000-7000 km så måtte Subaru ingeniørene stilt seg i skammekroken og blitt der en stund det hadde ikke holdt mål i den modrene bilverden. Bensin motorene har hatt problem med reg kjede og oljeforbruk som igjen skader ventilene og gir problemer med forbruk og effekt. Hvis du har sett automat olje med partikler i så er det noe alvorlig galt, en viss missfarging av oljen er det alltid etter en tids bruk fordi lamellene blir varme og slipper litt av belegget. Det er helt riktig at en bør bytte olje eller flushe kassen etter kanskje 90-100 000 km da oljen mister noe av sine egenskaper nettopp pga forurensing. At boxer motoren ikke tåler kald klima vil være rart da Japan har flere kalde områder ikke så ulikt Norge men det blir jo litt at jo mer man leser jo mer skremt blir man. Så er det jo det med at leser man bare mye nok så kan man jo lett skremmes og kun velger Lexus Is 200 og Toyota Corolla men heldigvis er det ikke helt sånn, du kan være heldig og det vil helst gå bra og du oplever ikke større problem enn Corolla eieren men selvfølgelig vet man litt om risken på forhånd så kan Subaru være et utmerket valg. Forester og Outback Boxer diesel fra 2011 skal være bedre men gjenstår å se.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger