bg produkter
hva er hensikten me bg produkter.. skal de man bruke de i motor gear.+++++.. på ny biler
hva er hensikten me bg produkter.. skal de man bruke de i motor gear.+++++.. på ny biler
Jeg ville definitivt ikke brukt noe slikt på en ny bil, det kan i neste omgang sette garantien din i fare! Det beste du kan gjøre med en ny bil, er å etablere et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder understellsbehandling med jevnlig etterbehandling, be adviced, altfor mange nye biler som selges i det norske markedet leveres med kun fabrikkbeskyttelse! Importørene hevder at det er "godt nok", vel, det er ikke helt sant så lenge vinteren og saltinga ikke er avskaffet!
Du bør også unngå å kjøre etter "longlife" intervaller, ofte legger man da motorens helse og velbefinnende i hendene på sensorer, som skal varsle når det er på tide å skifte motorolje osv.. Da kan det fort gå både 30 og 35.000 km. Vel, det er ekstremt dårlig karma for motoren på litt sikt, den kloke legger i samarbeid med sin faste verkstedsforbindelse opp et serviceprogram med service - med oljeskift / filterbytte HVER GANG - ved 15.000 km intervaller, maks 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Spesielt for dieselmotorer som VAG TDI er dette kritisk!
Tilsvarende skal olja på automatkasser hhv firehjulstrekk skiftes ved faste intervaller, igjen for VAG snakker vi om 60.000 km - andre fabrikanter ligger ofte rundt det samme. Glem heller ikke drivstoff-filteret, dette er alfa og omega for å hindre at bla VANN blir sugd gjennom et tett filter og videre inn i bilens innsprøytingsystem!!!! Igjen - dårlig karma å slarve her, skift heller en gang for mye enn en gang for lite! Enkle forholdsregler som ikke koster stort!
Når det gjelder dette med diverse tilstetningstoffer: ja, det kan være hensiktsmessig med dysrens innimellom, men kjøp ALDRI fra en leverandør som lover mye og ellers ikke er spesielt velrenommert. BilExtra er en anerkjent leverandør, likeså f.d Torshov Bilrekvisiata, nå heter det noe annet som jeg ikke kommer på i farta...og ikke minst...merkeforhandlerne. Om du kjøper andre steder, sjekk innholdsfortegnelsen på flaska. velg et velrenommert merke som f.ex STP - og søk gjerne litt på nett etter brukererfaringer og så videre. Når du har funnet et godt remedium, ja da holder du deg til det. For min del bruker jeg dyserens i dann og vann, typisk hver 100.000 kjørte kilometer eller når jeg før i tiden hadde kjørt noen tusen kilometer på russisk fyringsolje og andre morsomme ting. Det kan man gjøre med en gammel sugediesel - med en ny bil har du en helt annen verden å forholde deg til, da gjør du IKKE sånne ting :-)
Det å fylle vanlig drivstoff fra pumpa holder normalt sett lenge, som sagt...du trenger IKKE bruke dyserens på annenhver tank eller noe sånt! Vær også ops på at du ALDRI skal bruke kondensfjerner eller tilsetningstoffer som inneholder løsningsmidler som får vann til å perle seg, typisk alkhol, metanol, isopropanol. Vann som perler seg springer rett gjennom drivstoff-filteret, derved får du vann i dysene....igjen.....meget....meget....meget lite gunstig!
DPF-cleaner kan være fornuftig om du har diesel og mye småkjøring ...
Spurt: 2021-05-20 15:20:08 +0100
Sett: 111 ganger
Sist oppdatert: May 21 '21