0

Bruk av batterikapasitet

spurt 2021-05-10 09:49:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg lurer på hva som er lurest bruk av batteriet som gir 58 mil WLTP. Enten kan jeg være flink og alltid lade til 80% og beholde batterikapasiteten lengre. Da kan jeg kjøre 46 mil i mange år framover. Alternativet er å lade til 95-100% når jeg trenger det og slite batteriet raskere. Da har jeg 58 mil rekkevidde som vil synke mot 40-45 mil de neste årene. På den ene siden er jeg redd for verditap og på den andre siden er det dumt å ikke utnytte potensialet i rekkevidde og mulighet til å "ta med" billig strøm hjemmefra på langturer.

Hva tenker du som er mer erfaren elbilist om dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-10 10:11:07 +0100

Jeg ville la gleden med å bruke bilen overstyre bekymringen om verditap. Batteriene er selvfølgelig designet for å bli full ladet og som vi alle husker så skal man faktisk fullade og utlade av og til slik at batteriet får trimmet seg og holder seg bedre.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-10 10:11:30 +0100

Om du lader med hjemmelader oftest, og opptil ca. 80 – 85 prosent, så er nok dette det smarteste på sikt. Det er jo ikke hver dag man kjører over 40 mil … Lad saket og ofte er mitt tips – og det jeg praktiserer selv. Har hatt elbil i over tre år nå og merker overhodet ingen forskjell i batterikapasiteten. Det at de svekkes mye over tid og hyppig hurtiglading er nok langt på vei en mye. Skal du på skikkelig langtur og har bruk for maksimal rekkevidde, eller ikke kan / vil ta ladestopp så lader du 100 prosent da. Ellers er det jo «null stress» og stoppe og lade et kvarter på en supercharger. Har man varmt batteri da, så får man mye energi på kort tid.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-10 16:00:46 +0100

Alt med måte, Bennys oppskrift er grei, og de kloke ordene fra Kamerat Wizard er vel verdt å ta med seg, gled deg over bilen og velg en middelvei som passer deg. Om man hele tiden skal måtte inngå kompromisser med bruken av bilen, ja da blir det kjipt, ikke minst med elbil!

Ellers kan du finne mer om dette med batterier, lading og levetid hos våre venner i Teknisk Ukeblad, der kan du lese til øyet blir stort og vått. Ja, Li-Ion degraderes over tid, og hurtiglading er faktisk dårlig karma for alt som har med Li-Ion å gjøre, enten det er et elbil-batteri eller en mobiltelefon vi snakker om. Men - det et et stort men: det er IKKE sånn at batteriet dør på seg "i morra". Si at vi snakker om en grei levetid med anvendbar kapasitet i 10-12 år. Om du kjøper f.ex en ny E-Up eller en annen, ialminnelig grei elbil, vil du komme greit ut av det selv om du så må skrote bilen etter 10-12 år. Da står du fortsatt igjen med en kilometerkostnad som ligger omtent på samme nivå som om du hadde kjørt en alminnelig dieselbrenner. Ja, om du har et par-tre bompasseringer hver dag kan du risikere å spare noen tusenlapper attpåtil!

Følger du Bennys oppskrift kan det fort gå bra! Ja, de som kjøper elbil i dag kan risikere at det f.ex kommer ny batteriteknologi som gjør at dagens elbiler lider samme skjebne som "Think", men når du først har kjøpt en elbil....du vil jo uansett kunne fortsette å bruke den elbilen du har til den er "utbrukt"! Ingen hindrer deg i det - og da kommer du faktisk ganske greit ut - uansett. Når du først har kjøpt denne elektriske doningen, har du forhåpentligvis gjort gode vurderinger i forhold til kjøremønster og behov, vær fornøyd, gled deg over bilen og ta sorgene når og hvis de kommer! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger