0

Service/reperasjoner vs. garanti

spurt 2021-05-05 09:24:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Ble diskusjon i dag om det er slik at du mister garanti om du ikke benytter merkeverksted. Er det ikke slik at man står fritt? Hva må man eventuelt passe på for ikke å komme i konflikt med garantien?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-05 09:42:18 +0100

updated 2021-05-05 11:48:58 +0100

Du kan velge service hvor du vil bare det er et autorisert verksted og at de bruker oljer ol etter spesificasjoner som produsenten anbefaler. Du må holde deg innenfor garanti reglene som er gitt fks 20000 km eller 1 år og ikke overskride noen av de. Ellers må alt av garanti tas gjennom merkeforhandler uansett hva det er da du ikke kan forvente at de betaler for en reparasjon gjort av tredjepart. Service under garanti kan likevel være best å gjøre hos forhandleren din da det kan være en del oppdateringer av software ol som du går glipp av og såkalt stille kampanje som Toyota og Lexus er flink med nemelig å skifte ut deler som er unødvendig å belemre kunden med. Det er nok ikke all verdens å spare på å få service av en tredjepart men kan noen ganger være greit av praktiske årsaker.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 11:21:20 +0100

Her er det både og. Ja, du står fritt, men ja, du kan også risikere å miste garantien på bilen din. Jeg skal selvfølgelig prøve å forklare dette litt nærmere.

Man behøver altså ikke bruke merkeverkstedet for å ta vanlig vedlikeholds service på bilen. Man står fritt til å velge verksted selv. Det er som regel to grunner for at man velger bort merkeverkstedet. Det ene er pris, det andre er beliggenhet, som gjør det enklere for kunden å velge et annet verksted.

Det man må passe på er at man velger et autorisert verksted. Det andre man må passe på er det er samme jobb som gjørers og kontrollpunkter som sjekkes, som det bilfabrikanten oppgir. Videre må deler som skiftes, væsker, som olje, frostvæske og slike ting også ha de spesifikasjonene produsenten krever. De fleste litt større verkstedkjedene har systemer på dette, men det kan altså være smart å styre unna Harry`s Pizza og Piggdekk på hjørnet …

Om man skulle komme i en garanti-tvist og dette med «feil» service skulle bli et tema er det du som kunde som må bevise at de riktige tingene med de riktige delene er gjort på bilen din. God og riktig dokumentasjon er dermed viktig her. Det må man bare sørge for.

Selvfølgelig må også serviceintervallene, enten det er på tid, eller kilometer også følges. Er man nøye med dette og prisbevisst så er jeg sikker på at det kan være en god del å spare på å velge frittstående verksteder. Men glipper det – ja, da kan man spare seg til fant …

Helt konkret kjenner jeg til eksempler på at motor må byttes på relativt ny bil, for at det har vært brukt feil olje på et frittstående verksted. Verken produsenten eller verkstedet som gjorde jobben tar ansvar her. Da er det ikke gøy å være kunde.

Jeg lever også i den troen (eventuelt villfarelsen …) at man lettere får hjelp og «goodwill» om bruker merkeverksted på service. Det er liksom litt vanskeligere å avvise en trofast kunde som legger igjen en del penger, framfor han som bare kommer på garantijobbene som er gratis, men velger andre og billigere aktører på alle andre ting. Selv om det, i alle fall i teorien, ikke skal være slik.

Det handler også om kompetanse, det å få utført nødvendige oppdateringer og eventuelle kampanjer som er på bilen. Der kan andre verksteder komme til kort.

Det å ha bil er dyrt uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg mener at om man kjøper en bil som er såpass ny at det er nybil garanti på den så kan det være smart å bruke merkeverksted de første årene, så kan man heller velge rimeligere alternativer etter hvert. Jeg mener at det er det tryggeste, men også det dyreste.

Hver og en må ta et standpunkt om hva som er riktig for seg. Men valgmulighetene er i alle fall der.

Håper dette var oppklarende.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 15:47:58 +0100

Mange kloke ord over her, ellers er DENNE artikkelen grei: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2...

NAF kan eventuelt gi mer spesifikke råd. En enkel måte å si det på, er at mye dreier seg om å bruke litt tid på å velge gode samarbeidspartnere, og når man finner noen som gjør godt arbe', ja da tar man vare på dem! Det gjelder både med leger....og det gjelder for hvem man slipper til på bilen sin!

Bortsett fra dette med å velge en velrenommert aktør, gjerne noen som har vært i bransjen en stund, må man utvise et minimum av engasjement selv: man må mao legge vekt på god kommunikasjon med verkstmesteren, og forsikre seg om at man har stålkontroll med hva som skal gjøres når. Det er som Benny er inne på, også ekstremt viktig å forsikre seg om at all olje som benyttes, er iht fabrikkens spesifikasjoner. For min del er en del av bildet at det er uaktuelt å satse på "longlife" service, det er bare ikke godt nok! 15.000 km er et fornuftig intervall for oljeskift - ALLTID med filterbytte - maks 20' ved overveiende langkjøring. Ja, det koster litt mer, men gitt det faktum at jeg betaler ned mot tredjeparten for olja sammenlignet med merkeverkstedet, er det en helt grei ting å ta litt bedre vare på bilen - 30.000+ som følger med "longlife" programmet, er høl i hue i min verden.

Ellers er det en ting som er underkommunisert av mange merkeverksteder: ved "longlife" service har slike ting som oljeskift på autotatkasser og firehjulstrekk en lei tendens til å falle gjennom to stoler: dvs at de kommer på et ubeleilig tidspunkt ifht "longlife" programmet, vips, så blir det glemt! Og kommer man til f.ex et VW-merkeverksted ved si 70.000 km - ofte ved DEN ANDRE servicen om man følger "longlife" programmet....og olja på DSG-kassa hhv Haldex-systemet IKKE er skiftet ved 60.000....slik det skal gjøres....ja da har det hendt at det kommer det en kommentar som virkelig får kunden til å bli forbanna: da gjelder plutselig ikke garantien for DSG-kassa eller Haldex-systemet lenger! Verdt å ha i bakhodet: man må følge litt med i timen sjæl ved merkeverkstedet også....og "longlife" er dårlig karma for motorens indre liv uansett!

Min erfaring er at min faste verkstedforbindelse, av den uavhengie, autoriserte sorten, gjør like godt eller bedre arbeid enn merkeverkstedet. Prismessig kommer "liten" hhv "stor" service på rundt halvparten, det har sin forklaring i vesentlig lavere priser på olje, deler og rekvisita, men også i det faktum at timeprisen er latterlig lav i forhold. Her skal det tilføyes at jeg i samråd med verkstmesteren har lagt meg på et serviceprogram med omtrent dobbelt så hyppig service som ved merkeverkedets "longlife" program, med en tipasning av inttervallet for skifte av luftfilter, kupefilter, diverse inspeksjoner mv.. Hyppigere service til tross, jeg kommer likevel vesentlig rimeligere ut. Ikke et vondt ord om merkeverkstedet, men noe kynisk sett, for meg står valget mellom å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger