0

Eldre Nissan leaf bra kjøp?

spurt 2021-04-30 20:49:59 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Tenker etter hvert å kjøpe meg en nyere bil. Har tenkt litt på elektrisk. Ser på Finn at f.eks. Nissan leaf som har rulla fra 70000 til 180k KM fra 35 000kr. Synes selv det virker «billig» da de ikke er så gamle. De fleste har grei med rekkevidde igjen. Vet den ikke slo noe rekord med 170km ca rekkevidde ny. Og de fleste jeg ser på Finn har litt over 100km rekkevidde.

Vet også den ikke var noe kjempe dyr ny bil, hva kommer av at de er så «billige» når de bare er 6-7 år gamle? Og tror du det vil være en grei bil om man kun har 22km vei en vei til jobb? Eller tror du når vinteren kommer så vil rekkevidden gå drastisk ned pga litt slitt batteri? Og hvor lenge tror du bilen vil vare? Ønsker jo selvfølgelig at bilen vil vare lengst mulig. Tror vel at jeg leste at en Taxi leaf hadde over 400k km kjørt så regner med batteriene er ganske bra.

Selv kjører jeg mye vanligvis, alt fra 20-30k i året så kan være mange ulemper for meg med tanke på rekkevidde. Men føler besparelsen vil veie mye opp om jeg sparer 3-4000kr i mnd på å ha elektrisk i forhold til gammel benziner.

Takker på forhånd for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-01 08:10:44 +0100

På eldre Nissan Leaf kan man ikke bytte batteripakken og iallefall ikke gjennom Nissan systemet så det blir gambling hvis man kjøper en godt brukt bil med mange km. Sikkert en solskinnshistorie med den taxi du nevner men så er det også de som står der med tårevåte øyne utenfor huggeriet og har tapt alle pengene sine. Mener Nissan har tatt tak i dette og at man på nyere Leaf kan bytte batteripakken men best å sjekke dette med forhandler. Gamle Leaf hadde desuten elendig rekkevidde så man må vurdere behovene sine nøye.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-01 09:45:10 +0100

Først og fremstå: en Nisseleif til 35.000 der eieren estiemerer at batteripakka gir 100 km rekkevidde, er sannsynligvis verdt det du betaler for den. Si at du kan ha glede av bilen et par år, om du da må skrape bilen, er det direkte verditapet 17500 pr år. Det blir en grei månedskostnad, og si at bilen kan gjøre nytta for ditt kjøremønster i 3 år, kanhende 4 år til, ja da kan du le hele veien til banken! At rekkevidden går ned over tid, er jo i og for seg ganske naturlig, selv om elbilfansen tendenserer til å innbille seg at moroa med elbil skal være gratis og at batteripakka varer henimot evig, i allefall like lenge som en bil med konvensjonell drivlnje! Det er så enkelt som at Li-Ion degraderes både gjennom bruk og antall ladesykluser og over tid. Mao vil batteriene tape en ikke ubetydelig del av sin maksimale evne til å lagre energi om bilen selv om bilen står lagret i 10 år og ikke blir brukt! Tilsvarende er det ikke sånn at man kan trekke en parallell mellom en taxikjørt Nissleeif og en privatkjørt bil: du kan ikke regne med å kjøre din private Nisseleif 20.000 km i året i 20 år, og ha samme restkapasitet som kameraten som kjørte taxien sin 400.000 km på to år.

HER finner du en artikkel som sier litt om batterier og levetid, den korte versjonen er at det er flere faktorer som har betydning her: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...

Ellers ligger det i sakens natur: det faktum at batteripakken IKKE har evig liv, ei heller kan gjenoppstå fra de døde for en rimelig penge - ny batteripakke er som kjent RÅDYRT - gjør at elbiler raser i pris som et blylodd. Sånn er det bare, det er en el av kostnaden, og en ting er sikkert: om det kommer ny batteriteknologi, det være seg rimeligere og/eller med større energitetthet, vil produsentene kjempe med nebb og klør for å begrense tilgangen på denne til NYE biler, det er det man lever av å selge! Derved vil dagens elbiler rimelig lett kunne ende opp med å være like attraktive som norske "Think". Verdt å ha i bakhue - skal man handle elbil, må man ha en nøkternt realistisk holdning til dette med kostnadene: igjen - det er IKKE noen "free lunch". Er man klar over dette, ja da kan man ende opp med å bli sånn nogenlunde fornøyd!

Når det gjelder det konkrete kjøpet, er det to måter å gi deg viss trygghet på: enten betale for en batterimåling ved et verksted som kan gjøre dette FØR kjøpet........eller prøvekjøre bilen selv over en strekning som nærmer seg den rekkevidde eieren estimerer. Det siste er det billigste, men det forutsetter at du gjør deg visse refleksjoner omkring din egen kjørestil og den ruta du velger. Ellers er 35.000 kroner i et grenseland der du kanhende ikke nødvendigvis trenger en NAF-test, det er jo ikke store innsatsen i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-02 11:24:12 +0100

Sørg for at du får en teknisk bra bil MED varmepumpe. Lever den ett år er den betalt, og etter det er det en gullgruve !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger