Først og fremst, det er en mulighet for at den aktuelle boksen har blitt utsatt for mekanisk skade, si at "noen" har satt kneet i setet. Da kan det bli en diskusjon. Men ut over dette: om bilen din er en "norsk" bil...har du sannsynligvis både garanti (På de fleste bilmerker solgt av norsk importør 5 år eller xxx.xxx kilometer) og reklamasjonsrett. Om du IKKE har gitt inn SKRIFTLIG klage, gjør det ASAP - til både importør og forhandler. Om du har "vært i kontakt" pr telefon er det ikke umulig at årsaken til at den kjente "ingen" tar ansvar, er at man satser på å trenere saken akkurat lenge nok til at man kan peke nese av deg når 5-års grensen er overskredet. Det er da det er greit å kunne DOKUMENTERE at man faktisk har gitt inn en KLAGE / REKLAMASJON.
Og en sånn "box" - den kan fort koste både 10 og 20.000, alt ettersom! Ikke fordi den er så voldsomt dyr å produsere, men fordi Norge er et høykostland...importør og forhandler må jo hente inn sine inntekter et sted fra....derfor blir det ofte VELDIG dyrt! Så her er det absolutt grunn til å klage og ikke gi seg uten sverdslag! Hvordan du ellers kan gå frem, finner du gode råd om HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...
- Og som altid...det ER faktisk VELDIG smart å ha et NAF-medlemskap uten veihjelp....bla for å ha tilgang til råd fra NAF sentralt...eventuelt fritt rettsråd fra en NAF-advokat lokalt....eller for den skanes skyld, rabattert bistand fra din lokale NAF test-stasjon, som jo vil være en uavhenig, sakkyndig part i saker som dette. Nå vil vel Ford våkne til live om du sparker dem i skinnleggen, forhåpentligvis løser det seg på det stadiet vi kan kalle "hyggelig dialog", men det på ingen måte gitt, man skal høre og se mye rart før ørene gror igjen! Lykke til, sett deg ned og skriv med det samme, det være seg mail eller brev, vis gjerne til "hyggelig telefonsamtale" om ditt og datt da og da, det er en enkel måte å vise tilbake til tidligere kontakt på, og derved dokuementere at du faktisk har tatt opp saken før! Dernest tar du kontakt med forhandler og og ber dem om å løse problemet.
Du skal ikke se bort fra at det løser setg, hvis ikke, tar du det derfra, vær optimist til det motsatte er bevist. Lykke til!