0

Moderne lykter på bil

spurt 2021-04-22 21:49:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Jeg håper du kan gi ditt innspill eller har, har snakket med biltilsynet eller andre autoriteter om dagens moderne lykter på bil. Når jeg kjører på vestlandsveier vinterstid,med mørke-regn og spesielt opp mot bakketopper så treffer jeg en motgående bil som har moderne lykter. det oppleves helt likt som om de har langlys på.For meg er det helt ulogisk at dette er godkjente frontlys.spredningen på lyset er brutal.Det biltilsynet som jeg traff på 80 tallet ville aldri ha godkjent slike lykter ting skal jo bli beder ikke verre.når jeg møter disse bilene, så fosvinner all sikt,jeg må ta blikket ned på kantlinjen.det er eneste mulighet for og komme hel ifra møtet, mvh victor

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-24 17:04:09 +0100

Ja, du har et poeng: når du er på vei opp mot en bakketopp vil du under gitte forutsetninger kunne oppleve at du befinner deg på et punkt der du får "hele massan" med lys fra motgående trafikk rett i fleisen, og med dagens Xenon hhv LED-lys, er det ganske heftige saker. Ja, det er et krav om automatisk høyeregulering, men den vil uansett ikke håndere denne situajsonen. Du befinner deg i "underkanten" av lyskjeglen, den som skal lyse opp veien foran den møtende bilen, og nei, det er ikke noe som begrenser dette. Det var jo sånn før også, men som du jo er inne på, det er litt mer futt i moderne lys. At du i noen tilfeller nok møter biler med adaptivt lys, dvs automatisk veksling mellom nærlys og fjernlys, skal du heller ikke se bort i fra, normalt sett fungerer dette som en drøm, men MacMurphy er med på lasset her også: ved bakketopper tar det gjerne et lite sekund, noen ganger to, før den møtende bilens automatikk faktisk fanger opp at du er der og dimmer.

Og nei, dette er ikke forbudt, det er en del av typegodkjenningen for de aktuelle bilene. Det dumme er at jo eldre vi blir, jo treigere blir pupillene i øynene våre, som jo er det som skal regulerer synet når vi som du jo sier, opplver brutale varasijoner mellom mørke og lys fra møtende trafikk på f.ex en bakketopp. Som svaksynt hele livet er jeg vel over gjennomsnittet oppmerksom på sånne ting, jeg merket en tydelig reduksjon i øyneses evne til å hente seg inn igjen ved slike vekslinger allerede før de 40, og så som vi vet, ettersom åra går, blir det ikke bedre. Om det kan være en trøst: om du får deg bedre lys på egen bil etterhvert, vil det bli bedre: da er veibanen foran deg bedre opplyst - tro meg - Xenon hhv LED gjør underverker på en regntung vestlandsvei! Derved blir ikke vekslingen mellom realtivt mørk vei og møtende trafikk riktlig like brutal. Jeg gikk selv fra en bil med normalt gode lys, med H4 hhv H3 pærer av beste sort og store, gode reflektorer, men du og du, når jeg kunne flotte meg og kjøpe ny bil for første gang i dette livet, med feiende flotte Bi-Xenon lys, det er bokstavelig talt som natt og dag! Jeg har forøvrig også adaptive lys: det gir nedblending mot møtende trafikk, men det bibeholdes "mer lys - kall det gjerne fjernlys - fremover på høyre side av bilen. Derved ser man både elgen og syklisten uten refleks som måtte befinne seg der - også ved møtende trafikk. I tillegg bidrar selvfølgelig også dette til å redusere vekslingen mellom lys og mørke. Anbefales på det varmeste for alle som kommer opp i åra.

The Bottom Line er at jo, du har rett, det er brutalt, og verst av alt er idiotene som bare MÅ kjøre med spredere hhv grøftelys i tillegg - av noen kalt "tåkelys" - fordi de vil "se godt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-22 21:49:27 +0100

Sett: 97 ganger

Sist oppdatert: Apr 24 '21

Antall visninger