Nei, heller ikke jeg har noen sinne opplevd verken å måtte skifte hjulbolter, og på 45 år har jeg vel ikke knekt mer enn to hjulbolter. Dette med bolter som knekker: det er jo rimelig grove dimensjoner dette her, selv om kombinasjonen av slag og moment som uvegerlig følger med luftverktøy er heftige saker hører det med til sjeldenhetene at gjengene blir flintskalla eller boltene knekker. Når du likevel beskriver en situasjon der flere bolter knekker, tenker jeg at det er en tredje faktor med i bildet: boltene har "satt seg" i navet, de har rett og slett korrodert og sitter bjønn! Når du kommer med hjulkrøsset, gjerne med et halvannen meter langt rør (min variant over temaet "latmannsarm), ja da snakker vi om et fryktelig høyt moment! Det var denne metoden som knakk to hjulbolter på Laddisen min for mange år siden, da hadde bilen rulla noen hundre tusen, hvem vet, det var kanskje en anelse "tretthetsbrudd" med i bildet også! Det ble løst ved å sette inn de resterende boltene, ta med et par "nye" bolter fra mitt rikholdige lager av deler til Laddis og kjøre til min faste verkstedsforbindelse noen kilometer unna - nei - dette er IKKE et "merkeverksted"!
Vi snakker om et verksted av den gamle sorten, autorisert på alle vis, men såkalt "uavhengig". Der var det som du sier, 5 minutters jobb på hver bolt med borr og grisepikk, inn med de "nye" boltene jeg hadde i lomma, tror pinadø ikke min gode venn Gunnar engang tok betalt for jobben! Dette verkstedet er ennå i drift, samme konsept, men en litt yngre utgave over temaet verkstmester! For å ta det siste først: at mange verksteder i dag heller skifter deler enn å gjøre en forsåvidt enkel reparasjon, har dels med timepriser, dels med kompetanse å gjøre. Det er ingen selvfølge at mekanikerne ved et verksted i dag er like gode på det som egentlig henhører til mekaniker-faget, det har liksom gått litt i glemmeboka. Greit nok, de er helt sikkert gode til å skifte hele moduler, omtrent som legoklosser, og de kan helt sikkert litt om nymotens avansert leamikk, men sånt som å få ut en knekt bolt, eller for den sakens skyld en knekt glødeplugg, kan være utfordrende. Vi ser det samme om en vindusheis eller dørlås, eller en starter eller generator, går i støkker: inn med ny del eller byttedel, å slaglodde festet til en wire som har røket av eller smøre opp, skifte enkle smådeler på en starter? Nada, i dag får du en byttedel, mens "andre", mer spesialsierte verksteder overhaler starteren. Eller som i ditt tilfelle: hele navet byttes fremfor en rask jobb med to enkle verktøy! For ordens skyld: med åra har jeg skaffet meg både grisepikk, luftverktøy og en hel del annet kjekt-å-ha, det er i seg selv nok til å skremme hjulboltene til å oppføre seg fint!
Dessverre måtte Laddisene vike for VW diesel etterhvert som drivstoffprisene steg, men jeg lærte mange nyttige ting av å kjøre Laddis i ... (more)