0

Diesel eller elektrisk?

spurt 2021-04-13 08:46:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Eg eiger i dag ein Skoda superb, men er på jakt etter ny bil. Eg er veldig usikker på om eg bør gå for ny diesel bil (ny superb) eller om eg skal velge elektrisk. Alternativet er då Mercedes sin EQC. Eg køyrer ein del med henger og trenger derfor ein bil som kan dra litt. Hybrid er ikkje av interesse for min del. Eg pendler til jobb (totalt 75 km pr dag) og bruker bilen ein del. EQC bilen er fantastisk god å køyre. Men eg er spent på korleis utviklinga på elbiler er framover i forhold til rekkevidde og pris. Om ein bil med 400 km rekkevidde vil miste mykje verdi om feks 3-4 år, når kanskje rekkevidda på elektriske biler er langt lengre.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-17 18:41:17 +0100

updated 2021-04-17 18:42:56 +0100

Ja det er mye som kan gå galt med lading i fantasiland. For å korrigere feilinformasjonen som gjentas for ofte, og av flere. Det med ladepriser langs vegen. Jeg taler av egen erfaring. Når jeg fyller strøm på Fortum sine ladere, og bruker brikke, er prisen 3 kroner pr kWh på 50 kW lader. Det er ikke lenger noen minuttpris i tillegg. Min bil bruker 1,5 kWt pr mil. Den er billig å kjøre, så regn 2 kWt pr mil. Da blir prisen pr mil 6 kroner. Det tilsvarer 0,4 liter diesel. Hjemme lader jeg for under halv pris. Når det gjelder spådommer om prisfall tenker jeg at etter hvert som stadig flere velger elektrisk, blir markedet mettet med brukte diesel og bensin-biler, og prisen tilsvarende lav. Men det er vanskelig å spå -i sær om fremtiden

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-17 22:32:13 +0100

Vel, denne diskusjonen har vi hatt før: Kamerat Helmar bruker etter eget utsagn EN aktør, som de fleste har fått med seg, er det en jungel av vilkår og måter å tyne ladekundene på, ref bla TV2 Hjelper deg for ikke veldig lenge siden. Som det fremgår av Kamerat Helmar sitt regnestykke, med relativt gunstig strømforbuk og presumptivt rimelig lading underveis, tipper han er en erfaren mann som vet å innrette seg, blir det omtrent like dyrt å kjøre med elbilen som med....en grei dieselbrenner :-) Ergo vil det i de aller fleste tilfeller være DYRERE å kjøre elbil om man lader underveis! Legg til at man svir av ganske så mye tid på eventuell ladekø og ikke minst, på å lade bilen....fort gjort å glemme....men TID er faktisk også PENGER i mange sammenhenger.

Utenom TV2 har også elbilforneningen ved jevne mellomrom sunget klagesangen om hvor dyrt det er å tanke langs veien....og om vi stikker fingeren litt i jorda: hvem skal egentlig betale for den "storstilte" utbyggningen av infrastruktur som må til for "elektrifiseringen" av Norge? Om vi alle ser oss selv i speilet, har vi svaret: en del av regninga blir vippa over på felleskapet gjennom nettleia, men det går en grense for hvor mye som kan trekkes inn på det viset: veldig mye av regninga vil måtte dekkes inn av utbyggerne av ladestasjoner....og gitt det faktum at verken Fortum eller "de andre" er i slekt med julenissen, vil prisnivået for lading underveis bare gå en vei. Det er definitivt IKKE nedover!

At strømmen hjemme er så og så mye billigere? Vel, om vi er litt snille og forutsetter en relativt enkel innstallasjon, koster en hjemmelader 10.000 spenn. Dette er en del av regnestykket, likeledes har vi faktisk en vinter bak oss med ganske høye strømpriser! Dog....vi har det ennå greit sammenlignet med våre danske venner....der koster det flesk, også med hjemmelading, gjett hvorfor elbiler egentlig ikke er spesielt populært verken i Danmark eller i resten av EU! Med ACER og et stadig større press om flere kabler til kontinentet fra flere hold, er det ikke et spørsmål OM vi får EU-priser på strøm i Norge, det er kun et tidspørsmål. Det er noe alle potensielle elbilkunder burde skrive seg bak øret: det er faktisk IKKE "billigere" å kjøre elbil i det lange løp! Legg til den store jokeren her: hvor lang levetid har egentlig batteripakka?

The Bottom Line er at nei, det dreier seg faktisk ikke om feilinformasjon når jeg i egenskap av æresmeldem i gjerrigknark-klubben og ganske så mange andre, påpeker at nei, det er ingen "free lunch" verken å kjøpe, eie eller drifte en elbil. Er man heldig, kommer man ned i omtrent samme kostnad som for en grei familiebil med bensin- eller dieselmotor gjennom elbilens levetid. Det er bar en liten catch her: dagens elbiler vil med stor sannsynlighet ha kortere levetid enn konvensjonelle biler. Stikkord: batteripakka! Ja, det kan komme ny batteriteknologi som gjør det mindre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-18 06:13:41 +0100

Ja - det er dyrt å lade langs vegen. Det er bare litt billigere en å fylle diesel. Det er de faktisk forholdet akkurat nå. Framover vil strømmen trolig bli dyrere. Men det er også et faktum at oljeprisen og strømprisen går hånd i hånd når etterspørselen etter energi er stor. Forskjellen er at strømprisene har et langt lavere bunnivå enn olje. Så på hjemmelader fyller du latterlig billig gjennom de fleste sommermånedene. Hvorvidt de øvrige hypotesene viser seg å stemme gjenstår å se.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-18 13:56:09 +0100

Ikke et vondt ord om de som velger en fornuftig elbil og sparer noen kroner enn så lenge! Synd og skam at Kamerat Helmar ikke bor i nabolaget, da kunne vi tatt en vørterøll i vårsola! Vørterøll, fordi jeg er for gjerrig til å betale avgiften på "ordenlig" øll! Og ja, fra et personlig ståsted kunne jeg tenkt meg et forbud mot elbiler over to tonn, eventuelt et heftig avgiftspåslag som ble øremerket ladeinfrastruktur for "de andre"! Så nei, jeg har ingen ting i mot "de andre" her!

Men greit nok, la oss se litt nærmere på denne ene kostnadsbærereren: vår alles kjøre STRØMMEN! Jeg er over gjennomsnitttet glad i strøm, se bare på hvor mye vi får igjen for en kilowatt strøm i husene våre, deilig varmt vann, trivelige temperatuer og sådant mer! Og ser vi hen til elbiler, vi får jo flerfoldige meter med fremdrift pr krone der også!

Så langt, alt vel! Men om vi putter fingeren litt i jorda: også elbil koster å eie og bruke i Norge. Og nei, det er ikke billigere å kjøre elbil om man fyller langs veien - ref elbilforeningen :-) Vel kan det hende vår gode venninne Bu legger på litt for kjente, men eksemplet over gjenspeiler at selv med et GUNSTIG ladetilbud og en fornuftig elbil med gunstige forbrukstall, ja så matcher prisen pr mil et dieselforbruk på 0.4 liter på mila! Gitt like gunstige premisser, er det altså en match! Det kan man selvfølgelig mene mye om, det som er litt dumt er at Norge er et land med relativt lave gjennomsnittstremperaturer, hadde nær sagt både sommer og vinter! Legg til at vi liker å vaske oss, vi liker å ha lys i husene våre, vi har gatelys i søkk og kav, i det hele tatt, folk flest bruker egentlig vanvittig mye strøm sammenlignet med hvermannsen i et hvilket som helst EU-land!

Og som med diesel og benzin...avgiftsandelen er der uansett, nettleie, forbruksavgift, mva og hva nå politikerne velger å kalle de forskjellige påslagene som alle har en ting til felles: de skal dekke inn kostnadene ved å drifte nettet, de skal dekke inn en sårt tiltrengt oppgradering av nettet og ikke minst, disse avgitene skal sikre inntekter til en statskasse som i disse tider har fått en skikkelig bulk etter pandeminen. Sånn er det bare, og regninga for alle disse mer eller mindre gode formålene, den får vi, enten vi vil eller ikke! Så nei, det er desverre ikke hypotetisk, vi står midt oppe i det med begge beina! Akkurat dette med oppgradering av nettet er forresten litt spesielt: i Norge valgte politikerne en gang i tidenes litt ut på dagen å bygge ut et IT-nett, fremfor TN-nett. Ja, man sparer litt kobber, men når strømforbruket går opp....opp....opp...og allemannalle skal ha en induksjonsovn, vamrekabler opp og i mente og ikke minst, en elbil eller tre som bare MÅ stå på lading fra man kommer hjem fra jobb til dagen derpå, ja da er TN-nett ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-18 17:30:05 +0100

Hvis vi møtes skal jeg spandere ordentlig øl 🍻 Det har jeg råd til, for jeg ler hver uke når jeg fyller "tanken" Bare det jeg sparer i bompenger og årsavgift er nok til at vi kan kose oss med Champagne 🍾 Trist for de som nekter å se det. Gi beskjed hvis du skal til Trondheim ! Forøvrig tror jeg at det har vært en del forbedring når det gjelder forbruk på elbiler. Min asiatiske har klart seg med 1,55 kWh pr mil i gjennomsnitt over 1,5 år. Så må vi nok legge på ca 2 kanskje 3 % for virkningsgrad ved lading. Et tap som bidrar til litt varme i garasjen... Uansett, jeg har aldri hatt billigere bilhold. Nå har jeg forøvrig solgt den. Leverer den til ny eier i neste uke. Vil prøve en med stjerne i grillen. Hyundai kjøpte jeg for 360.000 og solgte for 320.000 etter nøyaktig 1,5 år I kjøpsprisen lå tre servicer, så jeg har kun hatt utgifter til spylevæske og strøm. Forsikring har vært helt på deg jevne, 5.500 i året for kasko med egenandel 6.000,- og full bonus. Altså sitter jeg med hele fasiten nå. Avskrivninger, bompenger, forsikring og forbruk. Dere skeptikere får tvile så mye dere vil. Jeg vet 💰

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-18 20:18:45 +0100

Det gleder meg at du er fornøyd med bilen din :-) Det et deg vel unt, og uten å gå inn i en lang polemikk, du har vært svinheldig! Du selger i en tid der det er en viss leveringstid på en populær bil, det er forsåvidt et smart trekk, spesielt om du får en bil med stjerne i grillen kjapt nok til at du slipper å være fotgjenger en stund - om du da ikke har en dieselbrenner på lur i garasjen :-)

Det jeg savner her, er årlig kjørlengde. Det er en nøkkelfaktor for å kunne si noe om faktiske kostnader pr kilometer, ellers selger du jo såpass kjapt at du skyver en del av kostnadene over på neste eier...f.ex denne greia med dekk-slitasje. For min del kjøpte jeg ikke "serviceavtale" av VAG når jeg kjøpte bilene våre for noen år tilbake, det er å enkelt som at jeg foretrekker å bruke et uavhengig, autorisert verksted. Ja, det koster litt, det er ikke noen "free lunch" med bensin/diesel heller, men min oppskrift for å minimere kostnadene ved å eie og bruke bil har vært å kjøre bilene mine lenger enn langt, både i forhold til kjørelengde og antall år bilen har på veien når den blir spiker eller går over til neste lykkelige eier. Spesielt i de snaue 40 åra jeg kjørte rimelige og relativt rimelige biler hadde jeg et greit budsjett, ikke minst fordi jeg kunne ta mye av service og vedlikehodl selv. Det kunne jeg vel gjort fremdeles, men med åra går mye av futten ut av oss, sånn er det bare. Heldigvis fungerer fingrene greit ennå, ikke lite bare det.

The Bottom Line er at også jeg har en grei fasit her, og nei, elbil er ikke er spesielt mye billigere, gitt samme premisser og et nogenlunde gitt kjøremønster. Ja, vi er på sett og vis i en overgangsperiode der politikerne tar samme melodien som når de ville ha oss til å kjøpe dieselbiler, men det var dette med Adam og Paradiset! Ellers er det jo engang sånn at elbil er ikke for alle, på samme vis som mitt bilhold nok ikke er for alle. Når jeg nå kom dithen at jeg kunne flotte meg med nye biler i garasjen, er jeg mer fornøyd enn noensinne, men jeg har jo vært fornøyd tidligere også! Det har på mange vis vært en lang reise, men det har vært en god reise! I min verden er et langt og lykkelig samliv med bilen tingen, legg til at jeg i mer normale tider setter pris på den friheten dieselbrenneren gir meg til å kunne kjøre dit jeg vil, ofte rundt 1000 kilometer øst for Sinsenkrysset. Da er liksom ikke elbil tingen, man får rett og slett ikke fyllt tanken! Dieselen derimot koster en femmer for literen, det er nesten så man ler hele veien til kassa når man fyller!

Norgesferie er ikke helt min greie uansett, selv om Trondheim på mange vis er en trivelig by. Men jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hyundaien hadde kjørt 32.000 km..

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-04-18 21:24:52 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger